@ Marc GMarc G schreef:a.r. schreefIs dat niet een heel menselijke manier om met het leven om te gaan?Het klinkt prachtig allemaal, maar....het was het sprookje dat jij in je hoofd creeerde om te kunnen overleven. Je schrijft ook dat je het je kinderen nooit hebt opgedrongen, dat klinkt mooi, maar ze zagen een moeder die straalde omdát ze in dat sprookje geloofde.
Hoeveel mensen ken jij die geen sprookjes voor zichzelf creeëren?
Hoe vaak denkt iemand niet na over hoe een ander over hen denkt?
Iets wat je nooit echt kunt weten, maar gewoon invult vanuit je innerlijke dialoog.
Hoe vaak zijn we angstig als we uit onze comfort zone gaan en iets doen waarin we ons kwetsbaar voelen?
Hoe kwetsbaar zijn we daadwerkelijk?
Hoe vaak probeer je jezelf voor zo'n gebeurtenis te overtuigen dat je je niet zo bang hoeft te maken? Hoe vaak gebruiken we een truc zoals, voeten stevig op de grond, een schietgebedje, adem liefde in en liefde uit, kijkt in de spiegel en noemt jezelf een winnaar, je kunt het, enz...
Het is puur menselijk om te vervallen tot sprookjes om andere sprookjes te ontkrachten. Als je gaat geloven dat je net zo'n recht hebt om te bestaan als ieder ander, en net zo'n recht op een beetje geluk hebt, denk je dan dat iedereen dat denkt, of heb je jezelf met die gedachte overtuigd waardoor je die houding aanneemt?
Veel meer is bidden ook niet. Je vult jezelf met overtuigingen die je goed laten functioneren.
Het wordt pas een probleem als je je laat vullen met overtuigingen waar je slechter door gaat functioneren.
Ik heb mi op veel vragen van jou antwoorden gegeven in mijn reactie aan Vuurdoorn, maar deze regels van je intrigeerden mij nogal:
Natuurlijk is het een menselijke manier om met het leven om te gaan. Je hoort iets, je ziet iets, je leest iets en je hersenen maken er iets heel anders en/of mooiers van dan er staat,en/ of je verlangt naar iets en je hersenen maken er direct iets mooiers van dan dát bedoelt is. Kijk naar een romantische film en je hersenen én hormonen nemen direct een loopje met je, luister naar mooie muziek en de tranen lopen over je wangen, zie een zon's op- of ondergang, of de omgeving na een regenbui, als de zon net weer gaat schijnen en je gevoel maakt er zoiets moois van dat je het, ook als atheist "goddelijk" (wanneer het niet zo'n besmet woord zou zijn) zou kunnen noemen. Al die momenten ken ik en ik weet wát het met mij doet...en vermoedelijk dus ook met andere mensen. Wij creeëren onze eigen sprookjes, die gevoed worden door verlangen naar het diepere of naar het diepste (innerlijk (mens)zijn). We leven in maatschappij waarin we niet meer toekomen aan dat diepere of dat ten diepste (mens)zijn...waarin wij onszelf niet meer kunnen/mogen/durven zijn (zelfs niet voor een moment), omdat we dan zo verdomd kwetsbaar zijn en dát mogen we vooral niet laten zien, want we hebben het te druk met onze carriere/ons ego, we laten dan zien dat we zwak (kunnen) zijn, dat we weeë kanten hebben én dat is heel gevaarlijk, vooral voor mannen (Is dat niet een heel menselijke manier om met het leven om te gaan?
Hoeveel mensen ken jij die geen sprookjes voor zichzelf creeëren?
Dromen/sprookjes...verlangen naar het onmogelijke, naar het onbestaanbare of het ultieme, ik ken het natuurlijk, net als ieder ander mens (denk ik tenminste)
Anderzijds, we zijn gewoon "hogere" dieren, met een beetje "gezond" verstand, een beetje intelligentie, we kunnen een beetje meer knutselen en begrijpen (maar zijn daarmee ook veel kwijtgeraakt) dan andere "hogere" dieren. Dromen/sprookjes zijn mooi, ze geven een goed gevoel, een meerwaarde aan de harde werkelijkheid en daar genieten we van omdat het een estetisch en soms zelfs estatisch gevoel geeft. Het geeft ons leven waarde, het zijn geluksmomenten en dáár ben ik mij altijd van bewust, dát het gevoels/geluks ...momenten....zijn....geen absolute waarheden...maar momenten waarin je ...ervaart dat schoonheid bestaat, niet als bovennatuurlijk/goddelijk iets...maar als een kind die zichzelf in spiegels ziet en daarin "iets" herkent van zichzelf....als een drostedoosje...gevoel van herkenning en verlangen naar meer herkenning, maar ook dat creeëren onze hersenen! Ik weet niet of ik nu nog zo duidelijk ben
Nou wil ik direct aannemen dat "herezeguhhdezespijzuhhamuhh" niet veelzeggend is, maar dát heeft mi dan ook niets met bidden te maken. Als bidden zo weinig- en/of zelfs niets-zeggend is, dan is het mi "en toen kwam er een olifant met een lange snuit en die blies het sprookje uit"....dan gaat bidden werkelijk helemaal nergens meer over (voorzover het al ergens over gaat) en is het alléén nog maar show....om de één of andere reden kan ik dát niet rijmen met een theoloogVeel meer is bidden ook niet. Je vult jezelf met overtuigingen die je goed laten functioneren.
Het wordt pas een probleem als je je laat vullen met overtuigingen waar je slechter door gaat functioneren