Indianen waren geen lieverdjes

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Jinny

Re: Indianen waren geen lieverdjes

Bericht door Jinny »

Uiteraard niet in de categorie waarin we nu terug kijken naar bv de 17de eeuw, overigens werd toen eea volstrekt normaal gevonden.
Het is onze veranderde zienswijze die van bepaalde zaken die toendertijd speelden gruwelijke dingen maakt.

En dan zeg ik, de behandeling van anders geaarden in het grootste deel vd wereld.

In onze contreiën werden overigens betrapte homo's aan boord vd schepen in de 17de eeuw samen in een zak genaaid en levend overboord gezet.
Wij zijn gelukkig beschaafder geworden.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Is het mensen dan niet duidelijk dat de verschillende mensen over de hele wereld niet zo verschillend van elkaar waren en waarschijnlijk nog zijn?
Jim schreef:Uiteraard niet in de categorie waarin we nu terug kijken naar bv de 17de eeuw, overigens werd toen eea volstrekt normaal gevonden.
Het is onze veranderde zienswijze die van bepaalde zaken die toendertijd speelden gruwelijke dingen maakt.
Steeds weer bij het lezen van deze bladzijden, moet ik denken aan wat in vroeger dagen overal, maar zeker ook in "beschaafde landen" niet ongebruikelijk was.
En onze veranderde gedachtenpatronen.
En nu lees ik dit.

Ter illustratie en zeker niet in het minst mijn onderbouwing, dan toch maar een citaat geplaatst.
We hebben het dan over 1684 in Nederland.
Waarschuwing:
Niet voor tere zieltjes,
Dit is toch wel veel dichterbij dan die verhalen over die "wilden aan de andere kant van de wereld".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Balthasar_Gerards
Verhoor en executie

Balthasar werd opgesloten in de gevangenis en legde op eigen verzoek een lange schriftelijke verklaring af over zijn beweegredenen. Nog diezelfde dag werd hij verhoord, maar liet niet veel los. De schepenen besloten tot foltering over te gaan, een destijds niet ongebruikelijke stap. De eerste nacht in de gevangenis werd Balthasar met roeden geslagen. Zijn wonden werden met honing ingesmeerd opdat een bok met zijne scherpe tong al leckende zijn vel metten honich afschrabben soude. De bok had er echter geen zin in. De rest van de nacht bracht Balthasar door met zijn handen aan zijn voeten gebonden. De beulen hingen hem een half uur lang op met aan iedere grote teen een gewicht van 300 (of 150?) pond. Hij praatte nog steeds niet genoeg en men deed hem te kleine schoenen aan van nat ongelooid hondenleer. Ze zetten hem voor een groot vuur zodat de schoenen krompen en zijn voeten brandden. Ze hielden gloeiende fakkels onder zijn oksels en staken naalden en spijkers tussen zijn nagels, maar Balthasar gaf geen krimp. Uiteindelijk werd de Utrechtse beul Jacob Michielsz erbij gehaald, maar Balthasar bleef standvastig en ter zake antwoordend. De betrokkenheid van andere mensen bij de aanslag werd niet aangetoond, maar Balthasar noemde wel de naam van Parma.

Balthasar werd op 13 juli berecht. Het gerecht was van mening dat hij ten exempelen van allen anderen seer righoreuselijcken gehestraft [moest] worden. Ze veroordeelden de moordenaar tot een - ook voor zestiende-eeuwse begrippen - uiterst wrede straf. Hij zou de volgende dag naar het schavot worden geleid

"omme aldaer eerst zijn rechterhant, daer hy het voorsz. verradisch moordadighe feyt mede bedreven heeft, met een gloeyende toesluytende yzer geschroyet ende afghebrant te worden, ende dat daer naer met gloeyende tanghen tot ses reysen ende verscheyden plaetsen so aen aermen, beenen, en t'gheen daer sijn lichaem meest met vleesch becleedt is, het vleesch uutgebrant en afghenepen sal worden, ende dat hij daer nae levendich aen vier quartieren ghehouden sal worden, beghinnende van onderen ende ten laesten hem den buijck opgesneden ende zijn hart levendich uuijtgenomen ende in sijn ansichte geworpen ende daernae zijn hooft affgehouden zal worden ende dat zijn vier quartieren opten bolwercken van der Haechpoorte, Oostpoorte, Ketelpoorte ende Waterslootschepoorte deser stede uuijtgehangen ende zijn hooft opte Schooltoorn achter het logement des voornoemden heeren Prince op een staecke gestelt, sullen worden, verclarende alle syne goeden geconfisqueert ten proffijte van den Heer."

In hedendaags Nederlands vertaald staat er:

"Zijn rechterhand waarmee hij het moorddadige feit heeft gepleegd zal met een gloeiende tang worden afgeknepen; vervolgens zal men met gloeiende tangen op verscheidene plaatsen op zijn lichaam het vlees afknijpen tot op het bot. Vervolgens vierendele men hem levend waarna het hart uit zijn borstkas gesneden en hem in het gezicht zal worden geworpen. Tenslotte zal men zijn hoofd afhakken waarna zijn vier uiteengetrokken delen op de Haagpoort, Oostpoort, Ketelpoort en de Waterslootsepoort tentoongesteld dienen te worden. Zijn hoofd moet op een staak gespietst en vervolgens bij het voormalige huis van de prins worden geplaatst."
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Jinny

Bericht door Jinny »

Volgens mij is er ook geen mens die bovenstaande tegenspreekt MK.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Jim schreef:Volgens mij is er ook geen mens die bovenstaande tegenspreekt MK.
Volgens mij ook niet.
Ik citeer jouw uitspraak en doe er een ter illustratie dit documentje bij.
Andere reacties zijn er nog niet geweest.
Rereformed schreef:
Tsjok45 schreef:ik heb er alleen op willen wijzen dat dit een onzinnige discussie is
Ik heb de discussie ook maar overgeslagen, want de topictitel klonk als "oliebollen zijn in olie gebakken".
Dan kan ik verder alleen nog concluderen, dat bovenstaand citaat van beide heren, helemaal klopt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Jinny

Bericht door Jinny »

Lees het boek 'de ondergang van de Batavia' van Mike Dash.
Aanrader in deze.
Plaats reactie