Handig! Omgekeerd gristenfilter

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Handig! Omgekeerd gristenfilter

Bericht door axxyanus »

Demiurg schreef:
Wat je laat zien, Demiurg, is dat je juist geen specifiek christelijke opvattingen meer hebt die de moeite waard zijn in stand gehouden te houden. Ze zijn zelfs niet religieus te noemen.
Nou goed, je hebt in eerdere reacties al laten zien dat je alleen een soort fundamentalistisch orthodox christendom als de enig juiste ziet, en de rest noem je dan seculier. Uiteindelijk is er maar één persoon die bepaald hoe mijn religie er uitziet en waar dat aan onleent is, en dat ben ik. En ik zeg je dat alle bovengenoemde waarden voortkomen uit mijn christelijke achtergrond.
Het is best mogelijk dat jij die waarden aangereikt gekregen hebt vanuit je christelijke achtergrond. Het is ook zo dat jij als enige bepaald hoe je religie eruit ziet. Maar daaruit volgt niet dat "christelijk" nog steeds een zinnig etiket is om jouw religie mee aan te duiden.

Iemand kan via jeugdvoetbal de waarden van eerlijkheid, sportiviteit en een gezonde geest in een gezond lichaam hebben meegekregen. Ook is de manier waarop hij deze zaken in de praktijk wil brengen inderdaad zijn eigen keuze. Maar dat betekent niet dat "voetbal" nog steeds het juiste etiket is om zijn sportactiviteiten mee aan te duiden. Mensen hebben alle recht om, als dat zo zou zijn, er op te wijzen dat wat die persoon aan lichaamsbeweging doet, niets meer met voetbal te maken heeft.

Op de zelfde manier mogen mensen er op wijzen dat hoe jij je religie beleeft, niets meer met het christendom te maken heeft. Dat heeft niets te maken met een drang die wij zouden hebben om aan mensen te zeggen wat de juiste religie is. Dat heeft alles te maken met het feit dat woorden betekenissen hebben en dat de manier waarop jij dat woord hanteert, niet meer binnen die betekenissen past.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Demiurg schreef:Ik had nog vegetarisme en geheelonthouding willen toevoegen, dan heb je een top 7,
een heilig getal, maar ja, jullie vroegen om 5.
Maar zie je dan niet dat hoezeer je afdwaalt van die bijbel?
Siger vroeg om christelijke waarden. Waar zie je in de bijbel iets wat op geheelonthouding of vegetarisme lijkt? Exact het tegendeel komt daar juist naar voren.

Tja, maar Siger vroeg ook wat mijn top5 was en ik beschouw het al dan niet bestaan van God als irrelevant.
Maar indien je het bestaan van God als irrelevant beschouwt kun je op geen enkele manier onder de christenen gerekend worden.
Dan hebben je betogen geen enkele relevantie meer, want de betogen van iedere vrijdenker zijn nooit bezig met een analyse van jouw persoonlijke smaak. Wij zijn enkel bezig het christelijk geloof aan de tand te voelen. Zoals Siger duidelijk aan je vroeg: welke christelijke waarden zou je willen onderwijzen aan je kinderen. Maar die heb jij dus helemaal niet.
Ik zal kinderen wel vertellen over God, maar metafysica is geen kernwaarde van religie, dat is voor mij de ethiek.
Ik ben zogezegd een atheistische christen.
Tja, maar dan reduceer jij deze hele kwestie tot een een misverstaan van elkaar. Aangezien jouw definitie van christen de meest extreme is die men kan bedenken had je al je betogen daarmee moeten beginnen om misverstanden te voorkomen.

Aangezien je top-vijf voor honderd procent seculier is slaat 'alles in naam van de bijbel' als een tang op een varken. Je kan net zo goed als laatste opmerking schrijven 'alles in naam van de atheïst Multatuli'.
Dat kan, maar je vroeg mijn visie en die is ontleent aan de bijbel.
Nee, Siger vroeg naar jouw christelijke visie. Wel, die is in geen velden of wegen te zien. Jouw visie is dus totaal niet ontleend aan de bijbel. Die is duidelijk ontleend aan het seculiere klimaat van je opvoeding, waarin hoogweg nog een aantal kliekjes van religieus denken toe behoorden. Je ouders maakten zich niet heel druk om het bijbels geloof, ze deden je op een christelijke school, maar die was ook al tot het bot geseculariseerd. Kortom, met het christelijk geloof had je weinig of niets meer van doen. Ik stel dit eenvoudig omdat iemand die zijn inspiratie uit de bijbel of religieus geloof haalt onmogelijk zal kunnen zeggen dat de kwestie van het bestaan van God irrelevant is.
Het enige waar ik me over blijf verbazen is dat iemand die band zo sterk met de bijbel kan maken, zonder op te merken dat men uit de bijbel ook veelal het omgekeerde van de top-vijf gehaald heeft,
Niet vanuit de contextuele verklaring die ik er aan geef.
Wel, mijn verbazing is nu weg. Ik begrijp nu dat het eenvoudig terug te brengen is tot een gigantisch verkeerd verstaan van zowel de bijbel als van je eigen achtergrond. Je mag van mij blijven geloven dat jij een christelijke atheïst bent en je opvattingen het product zijn van christelijk denken. Zoals je weet is er in Nederland een dominee die er een boek over heeft geschreven. Je kunt er misschien wat aan verdienen indien je deel twee nog eens schrijft.

Maar vanwege zo'n komische hoogst particuliere opvatting over wat het christelijk geloof inhoudt gaan wij natuurlijk niet opeens met z'n allen God schrappen als een kenmerk van het christelijk geloof.
De meeste dubieuze standpunten vind je in het OT maar die heeft voor mij geen enkele autoriteit, ten eerste omdat ik dat meer zie als een epos van het Joodse volk en dus beschouw als geschiedschrijving ipv ethisch bouwwerk, en ten tweede omdat ik de evangelien als maatgevend zie en daarin zie ik dat het juist Jezus is die meermaals zijn voeten afveegd aan de regels die het OT stelt. Er is dus geen enkele tegenspraak, het OT is misschien meer een toonbeeld van hoe het niet moet. Wat dat betreft sluit ik me aan bij de uitleg van de katharen die de god van het OT beschouwde als de duivel.
Ik kan je er natuurlijk op wijzen dat Jezus zelf het OT als hoogste autoriteit beschouwde, maar wat zou het voor zin hebben tegen iemand te zeggen die de evangeliën zegt als maatgevend te zien maar tezelfdertijd het bestaan van God als irrelevant beschouwt.

Wat je laat zien, Demiurg, is dat je juist geen specifiek christelijke opvattingen meer hebt die de moeite waard zijn in stand gehouden te houden. Ze zijn zelfs niet religieus te noemen.
Nou goed, je hebt in eerdere reacties al laten zien dat je alleen een soort fundamentalistisch orthodox christendom als de enig juiste ziet, en de rest noem je dan seculier.
Jammer dat je mij altijd als een extremist wil neerzetten en mij graag karikaturiseert. Wat je hier zegt is fundamenteel onjuist. Ik zie een enorme waaier van christelijk geloof die ik allemaal serieus neem, en 'enig juiste christendom' is een onzinterm waar ik nooit mee aankom. Maar wanneer jij wil beweren dat er atheïstisch christendom bestaat en dat dus niet seculier zou zijn, dan praat je eenvoudig warhoofdig.
Born OK the first time
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Rereformed schreef: Maar zie je dan niet dat hoezeer je afdwaalt van die bijbel?

Als je zegt dat ik afdwaal van God zou ik dat kunnen begrijpen,
maar van afdwalen van de bijbel is geen enkele sprake.
Maar indien je het bestaan van God als irrelevant beschouwt kun je op geen enkele manier onder de christenen gerekend worden.
Ik zeg niet dat hij niet bestaat, ik zeg alleen dat ik het bestaan irrelevant acht.
Dan hebben je betogen geen enkele relevantie meer, want de betogen van iedere vrijdenker zijn nooit bezig met een analyse van jouw persoonlijke smaak. Wij zijn enkel bezig het christelijk geloof aan de tand te voelen.
En daar bekritiseer ik ze ook op, ik wilde niet perse een geloofsbelijdenis afleggen,
jullie vroegen daar om. Je hebt je belijdenis, maar relevant in de discussie is het niet,
dat heb ik vooraf al gezegd.
Het is dan ook nogal flauw om nu te doen alsof het de discussie in een ander licht zet.
Zoals Siger duidelijk aan je vroeg: welke christelijke waarden zou je willen onderwijzen aan je kinderen.
En dus heb ik daar antwoord op gegeven.
Dat het antwoord je om de een of andere reden niet bevalt kan ik niet helpen.
Tja, maar dan reduceer jij deze hele kwestie tot een een misverstaan van elkaar. Aangezien jouw definitie van christen de meest extreme is die men kan bedenken had je al je betogen daarmee moeten beginnen om misverstanden te voorkomen.
Ik heb nergens een geloofskwestie verdedigd of bekritiseerd dus ik zie werkelijk niet waarom ik een misverstand gecreerd zou hebben. Of ik nu wel of niet geloof en wat dan wel legt in geen enkele discussie gewicht in de schaal, dus wat nu precies je probleem is, is mij niet duidelijk.
Ik stel dit eenvoudig omdat iemand die zijn inspiratie uit de bijbel of religieus geloof haalt onmogelijk zal kunnen zeggen dat de kwestie van het bestaan van God irrelevant is.
Last van cognitieve dissonantie?
Maar vanwege zo'n komische hoogst particuliere opvatting over wat het christelijk geloof inhoudt gaan wij natuurlijk niet opeens met z'n allen God schrappen als een kenmerk van het christelijk geloof.
Joh, verdiep je wat meer in de materie, dan zou je weten dat er allerlei stromingen bestaan waarin een immanent godsbeeld of een sterkere nadruk op de ethische uitgangspunten in het vrijzinnig protestantisme helemaal niet abnormaal zijn.
Ik heb het idee dat je wel het een en ander weet van de bijbel, alhoewel je in uitleg een dogmatische visie aan de dag legt die alleen de stricten zouden onderschrijven, maar van de dynamiek van stromingen, substromingen en tijdsgerelateerde veranderingen heb je geen kaas gegeten. Wil je iets van religie snappen dan moet je tijdens het omslaan van de bladzijde eens uit het raam kijken.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

siger schreef:Daardoor is het onmogelijk te vol te houden dat
MNb schreef:Copernicus en Galilei zijn geen slachtoffers van de Rooms-Katholieke Inquisitie
Dus als men jouw lichamelijke overblijfselen over 200 jaar in de gevangenis stopt ben je slachtoffer van overheidsvervolging - een merkwaardige opvatting. Want Copernicus' boek werd lang na diens dood tijdelijk op de Index geplaatst.
De RK-Inquisitie had wel degelijk het recht om Galilei ter verantwoording te roepen. Hij was lid. Als jij een verkeersovertreding begaat en een boete moet betalen ben jij slachtoffer van overheidsvervolging. Nog een merkwaardige opvatting.
Demiurg schreef:de dynamiek van stromingen, substromingen en tijdsgerelateerde veranderingen heb je geen kaas gegeten.
Die dynamiek bestaat er vooral uit dat allerlei elementen van het christelijk geloof in de vriezer worden gezet. Maar dat zal mij worst wezen, het is niet mijn probleem.
Een atheïst vindt de vraag of god bestaat wel degelijk relevant, dus een atheïstisch christen ben je niet. Hooguit heb je een nieuwe manier gevonden om agnost te zijn. Geef dat toe, zeg erbij dat je sommige delen van de bijbelse moraal niet lust en andere wel mooi vindt en we zijn klaar.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
siger

Bericht door siger »

MNb schreef:
siger schreef:Daardoor is het onmogelijk te vol te houden dat
MNb schreef:Copernicus en Galilei zijn geen slachtoffers van de Rooms-Katholieke Inquisitie
Dus als men jouw lichamelijke overblijfselen over 200 jaar in de gevangenis stopt ben je slachtoffer van overheidsvervolging - een merkwaardige opvatting. Want Copernicus' boek werd lang na diens dood tijdelijk op de Index geplaatst.
De RK-Inquisitie had wel degelijk het recht om Galilei ter verantwoording te roepen. Hij was lid. Als jij een verkeersovertreding begaat en een boete moet betalen ben jij slachtoffer van overheidsvervolging. Nog een merkwaardige opvatting.
Sorry, daar op antwoorden is net wat te veel van het gekke. Denk zelf maar eens wat na, dan heb je het voordeel dat je niet zoveel energie aan spitsvondigheden moet besteden.

edit: maar je opmerking over posthume vervolging bracht me wel David Joris terug in herinnering:
Toen in 1544 ook Oost-Friesland geen veilige woonplaats meer bood, besloot Joris naar Bazel te verhuizen. Daar leefde hij onder de schuilnaam Jan van Brugge een vorstelijk leven. Hij werd daartoe in staat gesteld door de genereuze giften van zijn trouwe aanhang. In 1556 stierf hij, betreurd door zijn vrouw, zijn elf kinderen en zijn vele vrienden. Enkele jaren later werd echter bekend dat de hooggeachte vreemdeling een berucht ketter was geweest. De protestantse Bazelse autoriteiten achtten het nodig het lijk op te graven en op 13 mei 1559 in het openbaar te verbranden.
Dat was een mooie tijd!
siger

Bericht door siger »

MNb schreef:Copernicus' boek werd lang na diens dood tijdelijk op de Index geplaatst.
Er zijn twee redenen waarom Over de omlopen van de hemellichamen eerst na de dood van Copernicus op de Index kwam.

1. Het werd eerst gedrukt in het jaar van zijn dood. De legende wil dat Copernicus het eerste exemplaar zag op zijn sterfbed, en dat zal niet veel gescheeld hebben. Nu zijn er talrijke mogelijkheden geopperd waarom Copernicus zolang wachtte met de uitgave: bescheidenheid, onverschilligheid, angst...(maar waarvoor zou hij gevreesd hebben? Voor een veroordeling? Dat viel allemaal erg mee hoor!)

2. De index bestond nog niet toen Copernicus stierf. Er bestaat slechts een officiele Katholieke Index librorum prohibitorum of lijst van verboden boeken sinds 1559, dat is 15 jaar na de dood van Copernicus. Tot dan kon men ook gewoon zo op de brandstapel eindigen (maar dat branden viel allemaal erg mee hoor!)

Ook dat het boek na enkele jaren reeds af de index werd gehaald is onjuist. In 1620 werd een gecensureerde versie vrijgegeven (maar die censuur viel wel mee hoor!)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Demiurg schreef:
Rereformed schreef: Maar zie je dan niet dat hoezeer je afdwaalt van die bijbel?

Als je zegt dat ik afdwaal van God zou ik dat kunnen begrijpen,
maar van afdwalen van de bijbel is geen enkele sprake.
Vertel ons dan maar waar de bijbel oproept tot vegetarisme en geheelonthouding.

Ik zeg niet dat hij niet bestaat, ik zeg alleen dat ik het bestaan irrelevant acht.
Ik zeg ook niet dat je het bestaan van God ontkent. Je doet aan wat christenen godslastering noemen. Ach, het is enkel een graadje erger.

Je hebt je belijdenis, maar relevant in de discussie is het niet,
Dat is juist wél zeer relevant. Je belijdenis laat zien dat je weinig kaas van het christelijk geloof en christelijke geschiedenis en theologie gegeten hebt, ondanks je zogenaamde christelijke opvoeding.
We kunnen je nu allemaal vergeven voor de verdediging van het christelijke geloof met de mooie woorden van Jezus: 'Vrijdenkers, vergeef het hem want hij heeft geen idee' (nb de bewoording enigzins volgens de dynamiek van substromingen tijdsgerelaleerd veranderd).
Ik stel dit eenvoudig omdat iemand die zijn inspiratie uit de bijbel of religieus geloof haalt onmogelijk zal kunnen zeggen dat de kwestie van het bestaan van God irrelevant is.
Last van cognitieve dissonantie?
Nee, was alweer een aanval van helder denken. :D

Ik heb het idee dat je wel het een en ander weet van de bijbel, alhoewel je in uitleg een dogmatische visie aan de dag legt die alleen de stricten zouden onderschrijven, maar van de dynamiek van stromingen, substromingen en tijdsgerelateerde veranderingen heb je geen kaas gegeten. Wil je iets van religie snappen dan moet je tijdens het omslaan van de bladzijde eens uit het raam kijken.

Dank je wel voor deze scherpe analyse en milddadige woorden. Misschien moet ik vooral uit het raam gaan kijken wanneer jij weer een bladzijde schrijft. :lol:
Born OK the first time
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Rereformed schreef: Vertel ons dan maar waar de bijbel oproept tot vegetarisme en geheelonthouding.
Dat mijn top-5 een bijbelse oorsprong heeft bestrijd je niet, begrijp ik?

Vegetarisme - dat is een discussie onder christelijke vegetariers. Traditioneel wordt er verwezen naar het paradijs en dat Adam en Eva daarin vegetarier waren. Vind ik persoonlijk weinig overtuigend. En daarnaast wijst men wel op 'het rentmeesterschap', maar dat beschouwen veel vegetariers, mezelf incluis, juist als een speciesistisch uitgangspunt. Maar dit zijn wel de punten waarop de westerse vegetarische traditie gebaseerd is. En verder is het goed te wijzen op de invloed van Pythagoras, niet voor niets werden vegetariers tot diep in de Middeleeuwen pythagoreers genoemt, maar dat is dus niet bijbelgerelateert.
Zelf beschouw ik vegetarisme als een onvermijdelijke consequentie van het geweldloosheidsprincipe dat ik wel aan de bijbel ontleen. Het is in tegenstelling tot mijn top-5 punten een indirecte ontlening.
Geheelonthouding - dat is vooral gebaseerd op drugs-onthouding die in de brieven van Paulus voorkomt. (2 Korintiers 7 bijv.) Er is verder in de brieven van Paulus een tendens tegen een hedonistische levensstijl, waar geheelonthouding traditioneel op gebaseerd is.
Je hebt je belijdenis, maar relevant in de discussie is het niet,
Dat is juist wél zeer relevant.
Niet voor de discussie.
Die ging namelijk helemaal niet over mijn levensbeschouwing.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Demiurg schreef:
Zelf beschouw ik vegetarisme als een onvermijdelijke consequentie van het geweldloosheidsprincipe dat ik wel aan de bijbel ontleen
Geweldloosheid en bijbel lijken niet echt te rijmen. Maar wandel jij selectief door de bijbel. Als Paulus de man plaatst boven de vrouw. Wat is dan jouw uitgangspunt.
Laatst gewijzigd door PietV. op 15 jul 2010 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Demiurg schreef: Geheelonthouding - dat is vooral gebaseerd op drugs-onthouding die in de brieven van Paulus voorkomt. (2 Korintiers 7 bijv.) Er is verder in de brieven van Paulus een tendens tegen een hedonistische levensstijl, waar geheelonthouding traditioneel op gebaseerd is.
De zoveelste plek waar Jezus wordt overruled door Paulus.

Waarom denk je dat Jezus een heel vat water in wijn veranderde?
Omdat de vader van de bruid niet voor voldoende wijn had gezorgd?
Nee toch, dat bestond niet in die oude tijden, waar het dorp uitliep bij een bruiloft en de vader zich te schande maakte als er niet voldoende te drinken was.

Nee.
De gasten hadden gewoon teveel gezopen en Jezus maakt gewoon een heel vat extra.
Prachtig toch :D

Edit: Quote hersteld.
Laatst gewijzigd door Maria op 15 jul 2010 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Jinny

Bericht door Jinny »

Demiurg schreef: Zelf beschouw ik vegetarisme als een onvermijdelijke consequentie van het geweldloosheidsprincipe dat ik wel aan de bijbel ontleen.
600000 doden in het OT door de joden of door god noem jij geweldloos?
De bijbel staat stijf van het geweld.
siger

Bericht door siger »

Demiurg schreef:Niet voor de discussie.
Er is echter geen discussie als je geen standpunt vertolkt.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Jim schreef: 600000 doden in het OT door de joden of door god noem jij geweldloos?
Waar zeg ik dat?
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

siger schreef:
Demiurg schreef:Niet voor de discussie.
Er is echter geen discussie als je geen standpunt vertolkt.
Als ik geen standpunt vertolk is er geen discussie?
Dat is toch te veel eer, hoor.
R.J. Hoffmann
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

siger schreef:Sorry, daar op antwoorden is net wat te veel van het gekke.
Ja, dat vond ik eigenlijk ook. Tijd om te kappen. Leuke anecdote!
Rereformed schreef: Aangezien je top-vijf voor honderd procent seculier is slaat 'alles in naam van de bijbel' als een tang op een varken.
Demiurg schreef:Dat mijn top-5 een bijbelse oorsprong heeft bestrijd je niet, begrijp ik?
Is er nog commentaar nodig?
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Plaats reactie