fred neerhoff schreef:Frodo schreef:Ik probeer je uit te leggen dat het begrip waar JIJ mee start (namelijk: 'politiek correct') geen vaststaand begrip is. Iedereen kan voor zichzelf een beeld hebben van wat er mee bedoeld zou kunnen worden, maar dat beeld kan vervolgens van persoon tot persoon verschillen, of van groep tot groep verschillen etc.
Klopt. Zo kan iedere persoon of iedere groep ook een ander beeld van bijv. 'god' of 'vrijheid' hebben. Daarom leek het mij wel handig om het begrip 'politiek correct' meteen maar in de inleiding van dit
topic te definieren. En ofschoon het geen wiskunde is, lijkt het mij binnen de context van dit
topic onmogelijk om vol te blijven houden dat je niet weet waar het over gaat.
Bovendien ontken je niet de term 'politiek correct' te kennen, zodat het je vrij staat om je eigen definitie te geven.
Inderdaad, er valt ook niets zinnigs te zeggen over bijv. 'god' behalve dat niets er op wijst dat er een 'god' bestaat. En dan kan er wel iemand zijn die per se een topic over 'god' wil volschrijven, wellicht omdat zoveel mensen kennis hebben genomen van het begrip 'god', maar dat zijn ook altijd heilloze discussies.
Net zoals deze topic. We zijn het er kennelijk allemaal over eens dat er geen vaststaande inhoud is van het begrip 'politiek correct'. Voor een aantal mensen (waaronder ik) is dat de reden dat er geen zinnige discussie mogelijk is.
Anderen (waaronder jij) willen toch per se een boom opzetten over een begrip waar iedereen een andere invulling aan kan geven. Ik heb al (uiteraard volkomen subjectieve) definities gelezen, waarop anderen (uiteraard en net zo subjectief) bedenkingen bij hebben.
Zie je het dan echt zelf niet dat dit het probleem is waardoor de hele discussie niet op gang kan komen?
fred neerhoff schreef:Nee, met het aldoor herhalen dat de term 'politiek correct' een onbruikbaar begrip is kom je inderdaad niet veel verder. Verder nog iets, behalve dat het je aan je reet kan roesten?
Verongelijkt? Neem het mij niet kwalijk dat jij met een onbruikbaar begrip op de proppen komt. Enige zelfreflectie kan geen kwaad.
Zoals ik al schreef kan het me inderdaad aan m'n reet roesten of een mening wel of niet een etiketje opgeplakt krijgt. Problemen mee? Het enige waar het wél om gaat is domweg of een mening/standpunt correct is of niet en/of deze onderbouwd is door argumenten of niet. Dit schreef ik al in mijn eerste bijdrage aan deze topic. Problemen met deze waarheid als een koe?