Rereformed schreef:
Wat echter als een paal bovenwater staat is dat vrijdenkers er zeker niet voor zijn om godsdienstvrijheid of welke vrijheid van meningen ook af te schaffen. de beroemde uitspraak van Voltaire hierover hangt boven ons bed.
Floris van den Berg is bijvoorbeeld zo'n atheist die niet alleen de godsdienstvrijheid, maar ook de vrijheid van onderwijs wil afschaffen/beperken. En ook op dit forum heb ik de discussie al met diverse leden gevoerd.
Dat het basisonderwijs vrij van religieuze ideologie moet zijn en voor de gehele bevolking gelijk is voor mij Skandinaviër een vanzelfsprekendheid en ik vind het betreurenswaardig dat het christendom Nederland heeft al meer dan een eeuw lang heeft gemaakt tot een verdeeld land met 'zuilenpolitiek'. Op deze manier heeft men een bijna onoplosbaar probleem geschapen, zeker nu er weer een nieuwe groep (moslims) bijgekomen is.
Eigenlijk zeg je het hier zelf al. Zowel godsdienstvrijheid als de vrijheid van onderwijs stel je hier feitelijk ter discussie. Ik stel voor dat je Voltaire nog eens terugleest.
Vroeger toen ik jong was was ik onder de indruk van pacifisme, maar hoe ouder ik word des te minder pacifist er in me huist. In het land waar ik woon hadden de pacifisten het zonder slag of stoot aan de Russen weggegeven en het land een halve eeuw naar de knoppen laten gaan. Maar het bloed van de strijders heeft het voorkomen. Geef mij die laatste maar.
Nouja, als je voor een 'rechtvaardige oorlog' bent (als zoiets bestaat), dan kun je toch moeilijk anderen die hetzelfde vinden verwijten dat ze dat doen. Lijkt mij een geval van meten met twee maten.
Of je staat voor de visie dat christendom gewelddadig is, maar dan verwacht ik dat je zelf ook pal staat voor geweldloosheid, of je huldigt het principe dat geweld soms is toegestaan, maar dan heb je niet zoveel recht van spreken over het geweld van anderen.
Waarom zou ik die passages niet letterlijk nemen? Natuurlijk neem ik zie letterlijk. Er zijn geen passages in de bijbel die niet in mijn verhaal passen. Ik ben tenslotte nooit een vrijzinnige gelovige geweest.
Als jij kritiek wil geven die op de een of andere manier nuttig is, dan moet je om te beginnen de teksten niet letterlijker nemen dan de mensen die je bekritiseert. Daar gaat het dan eigenlijk ook al mis.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann