De onderschriften van Freethinkers.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

wilfred degens

Re: De onderschriften van Freethinkers.

Bericht door wilfred degens »

HenkM schrijft:
.......... pas toen de hersenen dermate vergroot werden dat abstract denken mogelijk werd kwamen daarmee ook de vragen, waarop men, natuurlijk, geen antwoord had.
........en toen we abstract gingen denken, groeide ons angstbesef voor de absolute dood. Alles beter op deze aardkloot dan niets meer! De dood waar iedereen als de dood voor was. Aldus ontkiemde, uit angst geboren, het zoeken naar een troost voor die schier onvermijdelijke, na een paar dagen al stinkende, dood.
Alle oervolkeren en volksgroepen over de hele wereld hebben nu eenmaal angst voor de dood. Daarom gingen zij hun eigen beschermende en allesoverheersende goden bedenken en maken. God zij dank hebben we ook nog fantasie meegekregen in ons abstract denken. Ieder zijn eigen Godsbesef en aanbidding. Daar houden we kennelijk van! Daaromheen werden hun sages en kleurrijke verhalen gecreëerd en ontstonden de rituelen die voor de nuchtere goddeloze toeschouwer ter plaatse absurd lijken en ook zijn.
Ons Godbesef is volgens mij niets anders dan een troostrijke compensatie gedachte voor het meest onmenselijk te begrijpen van een zinloos bestaan in ons leven nadat we alles zo goed en mooi hebben weten op te lossen en tot stand hebben weten te brengen. Kán toch niet allemaal voor jou, aan je meedogenloze end, voor niets dan voor je erfgenamen geweest zijn? De doodstrijd lijkt mij zonder geloof in een God ook de zwaarste strijd van ons leven. De val in die onmetelijke afgrond op weg naar niets? God bewaar me dat!
Maar ik kan dan net zo goed blijmoedig uitkraaien, "Heerlijk om weer zorgeloos te zweven in het niets zoals het was in de eeuwen der eeuwen toen ik er nog niet was!"
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

wilfred degens schreef:HenkM schrijft:
.......... pas toen de hersenen dermate vergroot werden dat abstract denken mogelijk werd kwamen daarmee ook de vragen, waarop men, natuurlijk, geen antwoord had.
.en toen we abstract gingen denken, groeide ons angstbesef voor de absolute dood. Alles beter op deze aardkloot dan niets meer! De dood waar iedereen als de dood voor was. Aldus ontkiemde, uit angst geboren, het zoeken naar een troost voochermende en allesoverheersende goden bedenken en maken. God zij dank hebben we ook nog fantasie meegekregen in ons abstract denken. Ieder zijn eigen Godsbesef en aanbidding. Daar houden we kennelijk van! Daaromheen werden hun sages en kleurrijke verhalen gecreëerd en ontstonden de rituelen die voor de nuchtere goddeloze toeschouwer ter plaatse absurd lijken en ook zijn.
fout. als dieren ben je niet bezig met dood maar met overleven. Dood was onderdeel en geaccepteerd/begrepen onderdeel.

elk abstract denken is fantasie.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
wilfred degens

HenkM schreef:
wilfred degens schreef:HenkM schrijft:
.en toen we abstract gingen denken, groeide ons angstbesef voor de absolute dood. Alles beter op deze aardkloot dan niets meer! De dood waar iedereen als de dood voor was. Aldus ontkiemde, uit angst geboren, het zoeken naar een troost voochermende en allesoverheersende goden bedenken en maken. God zij dank hebben we ook nog fantasie meegekregen in ons abstract denken. Ieder zijn eigen Godsbesef en aanbidding. Daar houden we kennelijk van! Daaromheen werden hun sages en kleurrijke verhalen gecreëerd en ontstonden de rituelen die voor de nuchtere goddeloze toeschouwer ter plaatse absurd lijken en ook zijn.
fout. als dieren ben je niet bezig met dood maar met overleven. Dood was onderdeel en geaccepteerd/begrepen onderdeel.

Sorry, hier mis ik in uw oneliners your point.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

wilfred degens schreef: .en toen we abstract gingen denken, groeide ons angstbesef voor de absolute dood. Alles beter op deze aardkloot dan niets meer! De dood waar iedereen als de dood voor was. Aldus ontkiemde, uit angst geboren, het zoeken naar een troost voochermende en allesoverheersende goden bedenken en maken. God zij dank hebben we ook nog fantasie meegekregen in ons abstract denken. Ieder zijn eigen Godsbesef en aanbidding. Daar houden we kennelijk van! Daaromheen werden hun sages en kleurrijke verhalen gecreëerd en ontstonden de rituelen die voor de nuchtere goddeloze toeschouwer ter plaatse absurd lijken en ook zijn.
HenkM schreef: fout. als dieren ben je niet bezig met dood maar met overleven. Dood was onderdeel en geaccepteerd/begrepen onderdeel.

wilfred degens schreef: Sorry, hier mis ik in uw oneliners your point.
kijk ik niet van op.

Jij zegt dat men bang was voor de dood. Ik zeg van niet. Men was bezig met (over)leven.
Jij zegt dat goden gingen ontstaan als antwoord op het leven (na de dood). Ik zeg van niet. (zoals hierboven uitgelegd)

Wel lezen, graag
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
wilfred degens

Prettig om kennis te mogen nemen van uw absolute kennis van wat fout is en hoe ik niet zou lezen, :roll: wat u daar ook precies mee moge bedoelen. Maar ik ga er altijd vanuit dat ik niets zeker weet, derhalve zal ik er nog eens goed over nadenken wat u precies bedoelt met hoe ik het wel en niet volgens u moet zien wat ik meen te zien en u als enige juiste bedoelt.
Fijn om mét elkaar te discussiëren en niet tégen elkaar. Daarmee voorkomen we de degens te gaan trekken, hetgeen ik tracht te vermijden. Vindt u ook niet?
Overigens tutoyeer ik in de regel niet zolang ik u en u mij niet als vrienden daartoe hebben uitgenodigd, zoals dat mij geleerd is en sommige mensen nieuwe Nederlanders wanhopig trachten te leren hoe wij in dit land correct en respectvol met elkaar om behoren te gaan, volgens onze laatste beetje cultuur.
Waar men elkaar niet meer respecteert, om wat voor reden dan ook, wordt de discussie minder plezierig voor elkaar en vooral voor de lezers op dit forum.

Dieren hebben geen bewustwordingsbesef van gisteren en morgen of de dood. Daarom lijkt mij de angst voor de dood sinds de bewustwording van de mens niet met het dier te vergelijken. U toch ook niet?
En neem mij niet kwalijk dat ik nog niet al uw en anderen hun schrijfsels op dit forum gelezen heb. Moet ik proberen mij meer tijd voor gunnen. Alleen sterke argumenten krijgen van mij voorrang boven mijn tegenovergestelde zienswijzen.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

wilfred degens schreef:Prettig om kennis te mogen nemen van uw absolute kennis van wat fout is en hoe ik niet zou lezen, :roll: wat u daar ook precies mee moge bedoelen. Maar ik ga er altijd vanuit dat ik niets zeker weet, derhalve zal ik er nog eens goed over nadenken wat u precies bedoelt met hoe ik het wel en niet volgens u moet zien wat ik meen te zien en u als enige juiste bedoelt.
Fijn om mét elkaar te discussiëren en niet tégen elkaar. Daarmee voorkomen we de degens te gaan trekken, hetgeen ik tracht te vermijden. Vindt u ook niet?
Overigens tutoyeer ik in de regel niet zolang ik u en u mij niet als vrienden daartoe hebben uitgenodigd, zoals dat mij geleerd is en sommige mensen nieuwe Nederlanders wanhopig trachten te leren hoe wij in dit land correct en respectvol met elkaar om behoren te gaan, volgens onze laatste beetje cultuur.
Waar men elkaar niet meer respecteert, om wat voor reden dan ook, wordt de discussie minder plezierig voor elkaar en vooral voor de lezers op dit forum.

Dieren hebben geen bewustwordingsbesef van gisteren en morgen of de dood. Daarom lijkt mij de angst voor de dood sinds de bewustwording van de mens niet met het dier te vergelijken. U toch ook niet?
En neem mij niet kwalijk dat ik nog niet al uw en anderen hun schrijfsels op dit forum gelezen heb.
prima. ik heb mijn zegje gedaan, en het lijkt me dat mijn gedachte over het ontstaan van goden en religie niet ontkracht is.

Ik zeg dat de angst voor de dood pas kwam door toedoen van de voorlopers van priesters, de shamanen. Alleen en uitsluitend om hun macht (kennis = macht) uit te buiten en de 'massa' te manipuleren.

een lesje in opvoedkunde geef je maar elders. Op dit forum zijn we minstens gelijk. Voorgeteld of niet.
wilfred degens

...........dank u voor uw lesje. Edoch, ieder zijn meug. U lijkt mij een bijzonder aardig, tolerant en respectvol mens.
Lacht u wel eens om uzelf? Kan geen kwaad!

Jijen en jouen is de straat- en hangjongeren benaderingstaal van elkaar. Voel ik mij niet zo bij thuis. U wel?
Zo schrijf ik God ook met een hoofdletter zonder dat ik mij nu een huichelaar vind, ondanks ik niet meer in Hem geloof.
Gevoelens zijn met logica te verdedigen noch aan te vallen wanneer die gevoelens van een ander zijn.
Non semper ea sunt, quae videntur :!:

Wie nooit relativerend om zichzelf lacht, mag er zeker van zijn dat de anderen dat voor jou dubbel zullen doen!
wilfred degens

prima. ik heb mijn zegje gedaan, en het lijkt me dat mijn gedachte over het ontstaan van goden en religie niet ontkracht is.
U mag dat denken. De vraag is vergelijkbaar met, wat was er eerder, het ei of de kip.
U noch ik waren erbij tijdens het bewustwordingsproces van de mens.
U hangt uw natte vingerwerk op aan wat anderen hebben geschreven.
Ik zoek de oorsprong van de wil om te geloven in een oppermacht als een God dichter bij de aard van de mens.
Ik veronderstel dat daarom de angst bij de mens er eerder was dan de volgzaamheid in wat anderen om welke reden dan ook de mens vertelden. De invloed van die sjamanen en de bezweerders kwam pas later, voor mijn gevoel.
De wil van de massa om mee te gaan in hun aangeboden troost bij de bedreigende dood kon alleen maar bloeien wanneer voor die religieuze troost vooraf al grote behoefte bij hen zich aan het ontwikkelen was. Denkt u ook niet?
een lesje in opvoedkunde geef je maar elders. Op dit forum zijn we minstens gelijk. Voorgeteld of niet.
Ik richtte mij slechts verklarend waarom ik de u vorm gebruik niet specifiek tot u. U was zo gretig die schoen passend aan te trekken. Daartoe was dat uw eigen keus. Het hele leven is voor mij een leerschool. Waarom dan zou dit forum dat niet voor mij en iedereen kunnen zijn? Leert u hier ook wel eens wat? Of weet u alles al zeker?

Wie nooit om zichzelf kan lachen laat dat dubbel aan de anderen over jou gebeuren. :idea:
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Al snel tijdens zijn bewustwording besefte de mens waarschijnlijk dat oorzaak gevolgen had, als de oorzaak niet direct duidelijk was, werd er een oorzaak bedacht. Dat samen met het besef van de onvermijdelijke dood en het verdriet om verloren familie leidde misschien tot het bedenken van een onzichtbare wereld.
Ik mijmer maar wat. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
wilfred degens

Ik mijmer maar wat
Ik ook hoor.
Maar u moet daar toen toch, volgens uw avatar zo te zien, wel geleefd hebben?
:wink:
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

wilfred degens schreef:
Ik mijmer maar wat
Ik ook hoor.
Maar u moet daar toen toch, volgens uw avatar zo te zien, wel geleefd hebben?
:wink:
Op dit moment heb ik mijn avatar al met drie jaar overleefd.:-$

Maar laten we weer on topic gaan.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik ben verbijstert door het recente onderschrift van Jist.
Blijkbaar gaar hij ons vrijwillig weer verlaten omdat hij zichzelf als een dictator beschouwd.
Iets anders kan ik er niet van maken.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Heeft tot de deactivering om 20.00 u toch nog heel wat gepost.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie