Hoofddoek - Nieuwsuur
Moderator: Moderators
Re: Hoofddoek - Nieuwsuur
Ja dat zou zeker kunnen. Ongetwijfeld speelt het mee, zeker in een land waar moslims een minderheid vormen.
Hetzelfde verschijnsel zie je bij complotaanhangers (de gele paraplu), gele hesjes, Hells angels of neonazi's.
Het gevoel van verbondenheid is een van de bindmiddelen van iedere ideologie en helpt daarbij in het overleven ervan.
Het draagt ook bij aan je minder verbonden voelen met anderen, bijv. de samenleving waar je in leeft.
Hetzelfde verschijnsel zie je bij complotaanhangers (de gele paraplu), gele hesjes, Hells angels of neonazi's.
Het gevoel van verbondenheid is een van de bindmiddelen van iedere ideologie en helpt daarbij in het overleven ervan.
Het draagt ook bij aan je minder verbonden voelen met anderen, bijv. de samenleving waar je in leeft.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Er zal denk ik ook iets anders meespelen.gerard_m schreef: ↑20 aug 2021 09:47 Ja dat zou zeker kunnen. Ongetwijfeld speelt het mee, zeker in een land waar moslims een minderheid vormen.
Het zichtbaar dat er ook anderen zijn die het zelfde geloven (zonder dat er een bewijs voor is).
Staat men alleen dan neemt de twijfel sneller toe.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Ik moet dan altijd denken aan de uitspraak van Ouweneel in een boek dat ik ooit becommentarieerd heb: "Maar het aantal bekeringen van mensen die overtuigde christenen zijn geweest, God jarenlang gediend hebben, het atheïsme openlijk hebben bestreden, en daarna zelf tot atheïsme zijn overgegaan, is uiterst gering tot nihil."
Toen ik dat overdacht begreep ik ook dat ik de uitzondering werd vanwege dat ik via verhuizing naar Finland, zeker in die tijd een hele andere cultuur, volkomen losgeslagen werd van al die sociale banden en geloofsdraden waarmee ik verbonden was, en een kerk waarmee je je verbonden voelt, en alleen kwam te staan.
Born OK the first time
Ja dat denk ik ook. Daarmee draagt het bij aan mensen binnenboord houden.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑20 aug 2021 09:57
Er zal denk ik ook iets anders meespelen.
Het zichtbaar dat er ook anderen zijn die het zelfde geloven (zonder dat er een bewijs voor is).
Staat men alleen dan neemt de twijfel sneller toe.
De islam is daar sowieso goed in... verplichte bedevaart, verbod voor moslima's om met een ongelovige te trouwen en doodstraf voor afvalligen helpen allemaal ook.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Wat je laatste opmerking dan weer betreft. Heb je daar ervaring mee? Wil dit zeggen dat alle hoofddoekjes jou en mij per definitie afwijzen? Of alleen afwijzen op religieus gebied?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Misschien goede leestip: Geert Mak, Grote verwachtingen in Europa, hoofdstuk 4.
Uitstekende uitleg waarom wij t hier over de hoofddoeken hebben en DE moslims. Andere landen vermijden dit woordgebruik (terecht imo) en hanteren "de terroristen".
Wij willen dit verschil nog wel eens uit t oog verliezen.
"Willen we in de land meer of minder...hoofddoekjes"
Tot voor 9/11, de inval in Irak en de oorlog in Syrië zou deze discussie niet gevoerd worden op dit forum. Niet op deze wijze! Er zou nl. zelfs t verwijt van racisme geponeerd kunnen worden.
Wat ik duidelijk wil maken, niet ieder hoofddoekje is een terrorist of staat hier ook achter, omdat ze toevallig een doek draagt
Uitstekende uitleg waarom wij t hier over de hoofddoeken hebben en DE moslims. Andere landen vermijden dit woordgebruik (terecht imo) en hanteren "de terroristen".
Wij willen dit verschil nog wel eens uit t oog verliezen.
"Willen we in de land meer of minder...hoofddoekjes"
Tot voor 9/11, de inval in Irak en de oorlog in Syrië zou deze discussie niet gevoerd worden op dit forum. Niet op deze wijze! Er zou nl. zelfs t verwijt van racisme geponeerd kunnen worden.
Wat ik duidelijk wil maken, niet ieder hoofddoekje is een terrorist of staat hier ook achter, omdat ze toevallig een doek draagt
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Waarom je iets duidelijk denkt te moeten maken wat voor iedereen een vanzelfsprekendheid is is mij een raadsel. En nee, reageer hier nu eens niet op met een uitleg. Deze bijdrage van je maakt overduidelijk dat het topic geen enkele inhoud meer heeft. De hele wereld is het met je eens. Er kan wat mij betreft nu een slotje op.
Born OK the first time
Zit ik ook over te denken.
Zeker nu alles aangaande de topic opening voor voorlopig wel is doorgekauwd en het meer en meer een algemeen moslim topic is geworden, waar diverse aspecten samenkomen en door elkaar lopen.
Ook nu we een ander topic hebben, waarin hetzelfde aan het gebeuren is.
Edit:
Ondertussen vandaar een topic afgesplitst "Westerlingen" over "moslims"
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
De aandacht in dit topic is vanaf het begin gegaan naar "het hoofddoekje" en hoe veel "westerlingen" daarover denken ipv. naar het luisteren naar wat (een aantal) moslima's zelf daarover te zeggen heeft en haar daarin serieus te nemen.Rereformed schreef: ↑23 aug 2021 07:07 De hele wereld is het met je eens. Er kan wat mij betreft nu een slotje op.
Het is gebleken dat de interesse en associaties van de diverse inzenders zich daarop hebben gericht en na de diverse pogingen de stem van de moslima zelf te laten horen er "opnieuw mannen" hun mening voor haar lijken in te willen vullen.
In dit geval toeval, maar waar het om gaat is, dat opnieuw anderen hun invulling geven aan hoe de aan het woord komende moslima's eigenlijk denken.
Meningen, die zeer divers zijn, diverse aspekten aan bod kwamen en vaak juist gesteld, maar wel de reden waarom er nu langs elkaar heen gepraat wordt.
Dit niet zo bedoeld als kritiek op de mening van diverse inzenders, maar om aan te geven waar mi. de reden van de controverse ligt.
.
Doorgaan op deze manier is dus vrij zinloos, als dat vanuit twee verschillende uitgangspunten gedaan wordt.
Ik stel dan voor hierover verder te gaan in het verzameltopic wat ik heb aangemaakt, om niet teveel topics te hebben over dezelfde soort discussies, nl. "Westerlingen" over "moslims"
En dit uitgepierde topic, voordat het ook verder off topic dreigt te gaan en frustraties de overhand dreigen te krijgen, te sluiten.
Ik stel dan voor hierover verder te gaan in het verzameltopic wat ik heb aangemaakt, om niet teveel topics te hebben over dezelfde soort discussies, nl. "Westerlingen" over "moslims"
En dit uitgepierde topic, voordat het ook verder off topic dreigt te gaan en frustraties de overhand dreigen te krijgen, te sluiten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.