Gender maatschappelijke ontwikkeling: nature of nurture?
Moderator: Moderators
Re: Gender maatschappelijke ontwikkeling: nature of nurture?
Biologie & Hormonen explained.
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Re: Strijd tussen de seksen
Ik had de link naar dit topic al gegeven in "vrouwen in topfuncties".
In dit hele topic aardig leesvoer IMO m.b.t. nature versus nurture.
Deze link m.b.t. biologisering.
Gender maatschappelijke ontwikkeling: nature of nurture?
Braver dan the braafste braverik!
Re: Gender maatschappelijke ontwikkeling: nature of nurture?
Door een toevallige samenloop van omstandigheden liep ik tegen deze brief aan de tweede kamer aan
De brief gaat over:
De onderstreepte woorden zouden het goed doen in een bullshit bingo
Het kan nog erger
Het was voor het eerst sinds lang dat ik weer in aanraking kwam met iets inhoudelijks vanuit Den Haag. Ik heb (gelukkig?) de initatiefnota van Ploumen niet gelezen. Maar er worden 13 kantjes besteed aan het afserveren van het ding en afgaande op de inhoud van de brief niet geheel ten onrechte. Ik vind dit een typisch voorbeeld waarin doorgeschoten worden in het gender gedoe.
De brief gaat over:
En ik kon het niet nalaten daar enige stukken uit te lezen, zoalsCommissiebrief Tweede Kamer inzake reactie op de initiatiefnota van het lid Ploumen over de noodzaak van gendersensitieve zorg - ongelijke behandeling is betere zorg
.2. Er komt een Taskforce Sekse, Gender en Gezondheid onder verantwoordelijkheid van de Minister van VWS;
Zoals ik hierboven heb aangegeven, heb ik een brede verantwoordelijkheid voor het stelsel van de medische zorg in Nederland en kijk ik steeds integraal naar alle aspecten die voor “goede zorg” van belang zijn. De wetenschappelijke kennis hieromtrent wordt continue en incrementeel verder ontwikkeld. Gegeven het belang van bovengenoemde integraliteit ben ik geen voorstander van een instrument als een taskforce die gericht is op het bewaken van één specifiek aspect van goede zorg. Uiteraard is er in mijn beleid wel veel aandacht voor genderaspecten in het kader van goede zorg
De onderstreepte woorden zouden het goed doen in een bullshit bingo
Het kan nog erger
Na alle bla, bla, bla,... is de conclusie dat er geen actieplan komt.3. De Minister van VWS maakt een actieplan voor uitvoering in Nederland van de zes door de WHO genoemde actiepunten;
De aangehaalde publicatie is afkomstig uit The Bulletin of the World Health Organization. In genoemde publicatie schetsen de auteurs een conceptueel raamwerk hoe de sustainable development goals (SDGs) 3 (gezondheid) en 5 (gender) zich tot elkaar verhouden. Een en ander binnen en bredere sociaalpolitieke, culturele en historische context en mede gericht op een reeks intersectionele oorzaken van ongelijkheden, uitsluiting en discriminatie die naast gender werken. COVID-19 heeft dit verder versterkt en bestaande ongelijkheden vergroot. De pandemie heeft een disproportioneel effect op meisjes en vrouwen en op hun toegang tot (basis)zorg, waaronder seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (SRGR) Bijdragen aan het behalen van de SDGs, nationaal en internationaal is voor alle landen van belang. In Nederland streven we hierbij naar beleidscoherentie en het bevorderen van gendergelijkheid is een dwarsdoorsnijdend thema voor alle beleidsterreinen. Voor Nederland is het bevorderen van gendergelijkheid, vrouwenrechten en waarborgen toegang tot basiszorg, inclusief SRGR een speerpunt in het BHOS beleid. Ik zie ook zeker het belang van een gender transformatieve benadering van de zorg in Nederland en zet mij hiervoor reeds in. Er is daarom geen separaat actieplan nodig voor de uitvoering van deze actiepunten.
Het was voor het eerst sinds lang dat ik weer in aanraking kwam met iets inhoudelijks vanuit Den Haag. Ik heb (gelukkig?) de initatiefnota van Ploumen niet gelezen. Maar er worden 13 kantjes besteed aan het afserveren van het ding en afgaande op de inhoud van de brief niet geheel ten onrechte. Ik vind dit een typisch voorbeeld waarin doorgeschoten worden in het gender gedoe.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)