Het lijkt me duidelijk dat je de uitgebreide bijdrage die ik je schreef niet opgemerkt hebt, want anders zou je misschien geleerd hebben dat dichtkunst geen proza heet, maar poëzie.Kasper_JopiN schreef:Want ik krijg wel kritiek over mij heen over dat ik zoveel vragen en opmerkingen links laat liggen. Maar ik kan die lading die ik over mij heen krijg gewoon nier beantwoorden. Neem aan dat jullie een redelijk verstand hebben en dat wel begrijpen...
Ik laat je daar onder andere horen dat je mijn argumenten geenszins ontkracht hebt. Het enige wat je betreffende die argumenten hebt opgemerkt is "dat wat jij nu roept puur loze beweringen zijn", hetgeen absolute onzin is. De argumenten die ik naar voren bracht zijn geen beweringen, maar feiten in de tekst die een verklaring vereisen. Ik merkte op dat ze eenvoudig en natuurlijk te verklaren zijn indien de scheppingsdagen door de oorspronkelijke schrijver bedoeld waren als dagen.
Je argument dat Genesis 1 een dichterlijke tekst is sluit bovendien geenszins uit dat het de bedoeling van de schrijver was om specifieke informatie te geven over het scheppingsgebeuren. Dit staat ook voor de beroemdste moderne liberale oudtestamentici buiten kijf:
Wellhausen aangaande Genesis 1-11 schreef:Yet for all this the aim of the narrator is not mainly a religious one. Had he only meant to say that God made the world out of nothing, and made it good, he could have said so in simpler words, and at the same time more distinctly. There is no doubt that he means to describe the actual course of the genesis of the world, and to be true to nature in doing so; he means to give a cosmogonic theory. Whoever denies this confounds two different things—the value of history for us, and the aim of the writer. While our religious views are or seem to be in conformity with his, we have other ideas about the beginning of the world, because we have other ideas about the world itself, and see in the heavens no vault, in the stars no lamps, nor in the earth the foundation of the universe. But this must not prevent us from recognizing what the theoretical aim of the writer of Gen. 1 really was. He seeks to deduce things as they are from each other: he asks how they are likely to have issued at first from the primal matter, and the world he has before his eyes in doing this in not a mythical world but the present and ordinary one.
Although von Rad excluded Genesis 1:1-2:4a from this analysis, he judged concerning the rest of Genesis 1-11 that with the Jahwist it would be misdirected theological rigorism not to recognize that what he planned was, as far as might be with the means and possibilities of his time, a real and complete primeval history of mankind. No doubt, he presented this span of history from the point of view of the relationship of man to God; but in the endeavor he also unquestionably wanted to give his contemporaries concrete knowledge of the earliest development of man's civilization, and so this aspect too of J's primeval history has to be taken in earnest.
De interpretatie die jij geeft, aan de andere kant, en die je nu zeer duidelijk hebt ingevuld, is ten eerste onmogelijk en laat ten tweede zien dat ze niet is gebaseerd op tekstinterpretatie, maar op de behoefte om het bijbelverhaal te harmoniëren met moderne feiten die de wetenschap ons heeft aangereikt. Hier zijn je woorden:
Het is volkomen onmogelijk dat de oorspronkelijke schrijver van het verhaal de dagen heeft opgevat als perioden van miljoenen of zelfs biljoenen jaren, eenvoudig omdat deze begrippen in de oudheid helemaal niet bestonden. Noch is er ook maar een flard van aanwijzing dat de hebreeërs leefden met de gedachte dat alles via miljoenen jaren geleidelijk is ontstaan. Integendeel, indien Genesis 1 ons iets wijs maakt is het wel dat dingen er zijn op hetzelfde moment dat God zegt dat ze er moeten zijn.Kasper_JopiN schreef:De meeste wetenschappers gaan ervan uit dat het miljoenen/biljoenen jaren oud is. Vanuit de Bijbel en het geloof is het mogelijk om dit hand in hand te laten gaan met wat de wetenschap ons op dit gebied leert. Namelijk door de dagen in Genesis 1 niet letterlijk als dagen te zien, maar als perioden van "miljoenen/biljoenen" jaren.
Wat je hier dus doet heeft niets met wetenschappelijk verantwoorde tekstinterpretatie te maken - integendeel, het laat een ontstellend gebrek aan kennis zien -, maar is een antwoord verzinnen op een probleem waar je geloof mee wordt geconfronteerd waarmee je je geloof in stand kan houden. De bijbel lezen alsof de schrijvers de moderne kennis die wij hadden ook bezaten is absurd.
De meeste christenen kan men indelen in twee groepen, mensen die wetenschappelijk geschoold zijn en daarom een loopje nemen met de denkbeelden die de bijbelschrijvers hadden, en mensen die de bijbel serieus nemen, maar aan wie daarom wetenschappelijk denken vreemd is.Kasper_JopiN schreef:Ik heb al diverse keren in deze topic aangegeven dat ik wel geloof dat er sprake is van evolutie, maar niet dat er in het begin alleen maar zeedieren waren en dat alle landdieren daaruit zijn ontstaan. Dus ik geloof dat er in het begin door God zeedieren, landdieren en dieren in vliegen zijn gemaakt
Het interessante van jou is dat je je zowel schuldig aan het één als aan het ander maakt. Een zeldzaam geval van verward denken. Je probeert denkbeelden uit de bijbel en uit de wetenschap te verbinden met elkaar, maar het resultaat is een dubbele verkrachting, van zowel bijbel als wetenschap.