Iemand die een vraag heeft, waar deze ( hulp)vraag uit voort komt, dat kan allerlei wezen. Maar een hulpvraag is het.Jan van Lennip schreef:Storm schreef: Aanstellers bestaan voor mij niet in de vraag om het leven te kunnen beëindigen.
Hoe zou jij dan iemand van wie het verzoek om begeleid sterven wordt afgewezen noemen?
Zelfbeschikking bij "voltooid leven"
Moderator: Moderators
Re: Zelfbeschikking bij "voltooid leven"
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Bob Dylan
Gaan we flauw doen? Het feit dat dit jaarlijks gebeurd is al triest genoeg. Deze mensen hadden op fatsoenlijke wijze uit het leven kunnen stappen, omdat ze er klaar mee waren.Jan van Lennip schreef:Je mag je als onbevoegde niet op het spoor bevinden.dikkemick schreef: Dan spring ik voor de trein! En als dat is wat je voorstaat...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Jan van Lennip
- Diehard
Deze mensen hebben geen fatsoen.dikkemick schreef: Gaan we flauw doen? Het feit dat dit jaarlijks gebeurd is al triest genoeg. Deze mensen hadden op fatsoenlijke wijze uit het leven kunnen stappen, omdat ze er klaar mee waren.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Deze mensen zijn letterlijk doodziek. Uitspraken over hun fatsoen zijn niet zo netjes en onnodig kwetsend.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Wordt het niet tijd om een slotje op dit topic te doen, het ontaard nu in een soort welles nietes spelletje?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- Jan van Lennip
- Diehard
Nou Bonjour, het is anders behoorlijk naar voor de betrokken. Ik wil niet te veel offtopic worden, maar er zijn betere wegen tot het beëindigen van het eigen leven.Bonjour schreef:Deze mensen zijn letterlijk doodziek. Uitspraken over hun fatsoen zijn niet zo netjes en onnodig kwetsend.
- Jan van Lennip
- Diehard
We zijn gewoon over het topic aan het discusseren. Anderen zijn gewoon voor zelfbeschikken en ik tegen. Dit is niks off topic of tegen de regels, het discussiepunt ligt nog altijd bij wat de gevolgen zijn als de dood wordt gezien als een nieuwe kans. Ik zie geen reden dat het topic op slot zou moeten.Fish schreef:Wordt het niet tijd om een slotje op dit topic te doen, het ontaard nu in een soort welles nietes spelletje?
Alle argumenten zijn wel voorbij gekomen, we weten wie voor is en waarom en we weten wie tegen is en waarom, dus ik zie niet in waarom dit door moet gaan.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- Jan van Lennip
- Diehard
Naar mijn idee is het plan om een wetswijziging toe te passen met betrekking tot hulp bij zelfdoding, met alle beroepsmatige bekomst meegenomen, veel te duur om uit te kunnen voeren.
-
appelfflap
- Banned
ik zou niet weten hoe je daartoe komt.Jan van Lennip schreef:Naar mijn idee is het plan om een wetswijziging toe te passen met betrekking tot hulp bij zelfdoding, met alle beroepsmatige bekomst meegenomen, veel te duur om uit te kunnen voeren.
de artsen en verpleegsters zijn even duur, de gebruikte middelen om te laten inslapen is niet duurder als pijnstillers, je hebt geen speciale hypermoderne toestellen nodig,...
Jou inlevingsvermogen zet je totaal buitenspel. Het toont aan dat je niets begrijpt van deze mensen.Jan van Lennip schreef:Nou Bonjour, het is anders behoorlijk naar voor de betrokken. Ik wil niet te veel offtopic worden, maar er zijn betere wegen tot het beëindigen van het eigen leven.Bonjour schreef:Deze mensen zijn letterlijk doodziek. Uitspraken over hun fatsoen zijn niet zo netjes en onnodig kwetsend.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Jan van Lennip schreef;
Het werd geopperd door een minister, nou voordat een minister in ons land iets oppert dan is er over nagedacht hoor. Die lui gaan heus niet over een nacht ijs, Daar kan je vergif op innemen. (Hmmmm..Misschien wat ongelukkig geformuleerd in deze context)
Zij dacht dat het wellicht een goed idee zou zijn de wet wat te verruimen zodat ook onfatsoenlijke mensen niet meer voor de trein hoefden springen. Zij nam daarbij het risico dat er onder die onfatsoenlijke 94 jarigen een behoorlijk aantal onbeschofte aanstellers zou kunnen zitten, maar ter wille van die ene die echt flink had doorgeleefd zonder voor ieder wissewasje om een dodelijke spuit te vragen wilde de minister dat risico wel nemen.
Inderdaad, zo heb ik onlangs vernomen van een plan, een prima plan hoor, een goed plan, echt waar niks mis met dat plan.maar er zijn betere wegen tot het beëindigen van het eigen leven.
Het werd geopperd door een minister, nou voordat een minister in ons land iets oppert dan is er over nagedacht hoor. Die lui gaan heus niet over een nacht ijs, Daar kan je vergif op innemen. (Hmmmm..Misschien wat ongelukkig geformuleerd in deze context)
Zij dacht dat het wellicht een goed idee zou zijn de wet wat te verruimen zodat ook onfatsoenlijke mensen niet meer voor de trein hoefden springen. Zij nam daarbij het risico dat er onder die onfatsoenlijke 94 jarigen een behoorlijk aantal onbeschofte aanstellers zou kunnen zitten, maar ter wille van die ene die echt flink had doorgeleefd zonder voor ieder wissewasje om een dodelijke spuit te vragen wilde de minister dat risico wel nemen.
Wat ik mij afvraag is waarom Nederland hier een wettelijk initiatief voor nodig heeft.
Hier in België valt dat gewoon onder de euthanasie wetgeving. Iemand die in een situatie terecht gekomen is waarbij het verder leven zelf als ondraaglijk lijden wordt ervaren, kan gewoon op die basis bij zijn dokter een euthansie aanvraag doen en dan wordt dat onderzocht zoals elke andere aanvraag.
Hier in België valt dat gewoon onder de euthanasie wetgeving. Iemand die in een situatie terecht gekomen is waarbij het verder leven zelf als ondraaglijk lijden wordt ervaren, kan gewoon op die basis bij zijn dokter een euthansie aanvraag doen en dan wordt dat onderzocht zoals elke andere aanvraag.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Ik vind deze vorm van argumenteren niet helemaal eerlijk. Je hebt een vraag gesteld. Namelijke wat het verschil is tussen "ik wil een glas water" en "ik wil dood". Door die vraag te stellen geef je aan dat als iemand daar op kan antwoorden, je rekening zal houden met dat verschil.dikkemick schreef: Op het moment dat IK klaar ben met het leven (ik heb het hier niet over pubergrillen na een mislukte relatie) ben IK klaar met het leven en ben IK degene die hierover mag beslissen.
Maar je begint met de verschillen gewoon te negeren en alles te reduceren tot wat jij wilt. Waarom stelde je die vraag dan als het antwoord toch geen verschil maakt?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Waar houd ik geen rekening met een verschil? De enige tegenwerping die ik gelezen heb is dat de dood onherroepelijk is. Maar dat is geen tegenwerping omdat die onherroepelijkheid nu juist het doel is van de wens om dood te gaan.axxyanus schreef: Ik vind deze vorm van argumenteren niet helemaal eerlijk. Je hebt een vraag gesteld. Namelijke wat het verschil is tussen "ik wil een glas water" en "ik wil dood". Door die vraag te stellen geef je aan dat als iemand daar op kan antwoorden, je rekening zal houden met dat verschil.
Maar je begint met de verschillen gewoon te negeren en alles te reduceren tot wat jij wilt. Waarom stelde je die vraag dan als het antwoord toch geen verschil maakt?
Ik wilde ermee zeggen dat "ik wil" een zeer persoonlijke overweging is en dat wij niet in het brein van de ander kunnen kijken, waarom die ander iets wenst/wil.
Stel echter dat de ander zegt: "Ik wil iemand vermoorden" is dat van een andere orde dan "ik wil een glas water". Dan zijn we verplicht in te grijpen en de wil van de persoon ongedaan te maken.
Het antwoord maakt dus wel verschil, maar ik heb tot nu toe nog geen goede tegenwerping kunnen lezen om iemands doodswens af te moeten wijzen. De pubergril na een mislukte relatie heb ik zelf al benoemd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick