Wilfred,wilfred degens schreef:In dit topic blijk maar weer dat de verbale strijders geen onderscheid kunnen maken tussen weten en geloven. Draai het eens om. Vraag aan iemand die weet - en daarom zijn weten kan beredeneren - waarom hij gelooft wat hij weet. Ik kan mij hierin eveneens geen grotere onzin bedenken in een vraag. Er is geen 'waarom' je iets emotioneel gerechtvaardigd door reden zo religieus gelooft/aanvoelt. Dat hoort de aanhoorder uit respect voor die persoon niet naast zijn/haar eigen maatstaf neer te leggen. Aanmatigende vraagstelling! Ook een kwestie van innerlijke beschaving die in zulke persoonlijke communicatie onontbeerlijk dient te zijn. Maar dat gebrek aan besef levert vaak zieltogende communicatie op waarin de geforceerde antwoorden niet tot de kern doordringen wat en waarom en hoeveel dan precies de gevraagde persoon iets werkelijk gelooft. Een religieus geloven zit bij consciëntieuze gelovigen te diep om daarover aannemelijk te kunnen spreken. En al helemaal niet op een vraag, "waarom geloof jij?" ! Bijbelteksten zijn hun vluchtantwoorden om toch maar een antwoord te geven. Dus onzinnigheid ten top gedreven, hooguit een dankbaar slachtoffer voor je eigen geloofsfrustraties uit je verleden. Wel mag je jouw redenen vertellen waarom je niet meer gelooft. Waar de reden wortel schiet, verliest het geloven automatisch terrein.
Je gaat te hard en te snel:
- Voor gelovigen WAS in het verleden het subject van geloof de werkelijkheid. Dit was de werkelijkheid, daar hoefde je niet aan te twijfelen. Dit klopte met het wereldbeeld waar je ook zelf in leefde. Er was geen "bewijs" nodig
- Vanaf de moderne tijd ( lees vanaf renaissance) komen er in het Westen scheurtjes en daarna een dijkdoorbraak in dit beeld. De band met het subject waarin wordt geloofd wordt doorgebroken. Weten en geloven zijn twee verschillende dingen geworden
-Uiteraard zijn er nog talloze gelovigen in het Christendom waarin het bijbelbeeld nog steeds de werkelijkheid is en zeker voor geloofsvormen ( o.a Islam ) die niet door deze periode zijn gekropen. Voor velen is het geloofsbeeld hun werkelijkheid hun weten. Teksten zijn GEEN excuus om een antwoord te geven, ze ZIJN het antwoord.
-Vanwege de innerlijke beschaving en neem ik elk mens serieus, maar NIET zijn gevoel tot in volle extent. Misschien besef je te weinig wat dat impliceert...ik stop hier, je mag de rest van de implicaties zelf invullen