Uiteraard, maar de kern van wat ik bedoel is dat een mens een intrinsieke waarde heeft. Louter omdat hij of zij een mens is.peter van Velzen schreef: Nee een mens zonder interactie met anderen, is zéér beklagenswaardig.
Jouw overtuiging: God bestaat niet.Het lijkt me een ware duivelskunstenaar, die er in zou slagen de herinneringen en karaktereigenschappen van een mens, in een nieuw lichaam onder te brengen. Hij zal dat tevoren moeten hebben gedaan, want anders zou een granaat de hersenen waarin deze zaken zich bevinden,op het laatste moment uit elkaar kunnen doen spatten. Vreemd dat die regelmatige download nimmer door ons wordt opgemerkt! Hoe en waarheen verplaats je dan die persoonlijkheid?
Mijn overtuiging: God is almachtig.
Er zit enige afstand tussen deze twee visies, zullen we maar zeggen.
Overweeg even hoe ik tegen de werkelijkheid aankijk:
Het universum zou niet bestaan als God het niet in stand hield. Ieder atoom is wat het is, doordat God dat zo bewerkt.
Vanuit dat bezien standpunt, is hetgeen ik eerder beschreef over de ziel, appeltje eitje. Ik neem aan dat je dat met me eens bent.
Maar ongetwijfeld verwerp jij mijn kijk op de werkelijkheid.
Ik ben dan benieuwd hoe jij verklaart dat bijvoorbeeld alle protonen in het heelal (en dat zijn er nogal wat), allemaal "proton" zijn. dwz. exact dezelfde eigenschappen met elkaar delen.
Is dat toeval? Wat is jouw "realistische alternatief"?