De geloofsvisie van Job

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Job
Banned

Re: De geloofsvisie van Job

Bericht door Job »

HJVorser schreef:Beste Job,

Ik ben het met je eens dat Trismegistus niets, maar dan ook niets met het NT te maken heeft. Maar jij maakt het ook wel een beetje bont met je Hebreeuwse denktrant. Ik ben daar niet zo van overtuigd. Het NT-Grieks is doorgaans acceptabel (behalve Openbaring bijv). Er komen veel semitismen in voor, maar dat is te verklaren als vertalingen uit het Aramees, invloed van de Septuaginta en het "Jodengrieks" dat sommige auteurs gesproken zullen hebben. Kortom, ik zou oppassen al te letterlijke en gezochte hebraïsmen te poneren.
De Evangelisten waren Tora-getrouwe joden en schreven de Evangeliën door de bril van de Tora.

Zie:
http://www.petervantriet.nl/article.php?articleID=26" onclick="window.open(this.href);return false;

vr.gr.,

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
HJVorser
Forum fan

Bericht door HJVorser »

Dat is een extreme opvatting die door de meeste experts wordt verworpen.

Bijv. Marcus zegt: Jezus verklaarde alle voedsel rein. Zou een Thora-getrouwe Jood dat zeggen, ook omdat Jezus zelf dat waarschijnlijk niet gezegd heeft?
"Ongeannoteerde informatie dient te worden bestreden." - Jona Lendering
Job
Banned

Bericht door Job »

HJVorser schreef:Dat is een extreme opvatting die door de meeste experts wordt verworpen.
Welke experts ?

Job
(Martin Buber)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Job, mijn vorige bijdrage is je wellicht ontgaan. Graag deze beantwoorden.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 55#p327755" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens is dit verzoek al op pagina 9 aan je gericht.
Born OK the first time
HJVorser
Forum fan

Bericht door HJVorser »

Job schreef: Welke experts ?

Job
Alle geleerden aan niet-confessionele universiteiten die gekwalificeerd zijn een expert-mening daarover te hebben.
Job
Banned

Bericht door Job »

HJVorser schreef:

Job
Alle geleerden aan niet-confessionele universiteiten die gekwalificeerd zijn een expert-mening daarover te hebben.
Ik bedoel;
Welke bijbelexegeten, bijbelwetenschappers, theologen......

Job
(Martin Buber)
HJVorser
Forum fan

Bericht door HJVorser »

Vrijwel allemaal. (Ik ken er eigenlijk geen een die jouw opvatting deelt.)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Job schreef:
HJVorser schreef:

Job
Ik bedoel;
Welke bijbelexegeten, bijbelwetenschappers, theologen......

Job

Je ontwijkt de kern van het betoog van Vorser: "Bijv. Marcus zegt: Jezus verklaarde alle voedsel rein. Zou een Thora-getrouwe Jood dat zeggen, ook omdat Jezus zelf dat waarschijnlijk niet gezegd heeft?"

Oftewel er word je een bijbelvers gegeven die je stelling duidelijk tegenspreekt. Dat is duidelijke taal en van groter gewicht voor een debat. Graag hierop ingaan.
Born OK the first time
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Job,
Wil je eerst de vraag van Rereformed beantwoorden? Moderator doctorwho
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

Rereformed schreef:Job, mijn vorige bijdrage is je wellicht ontgaan. Graag deze beantwoorden.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 55#p327755" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens is dit verzoek al op pagina 9 aan je gericht.
Er staat toch in de FT-regels dat als iemand herhaaldelijk weigert een vraag te beantwoorden, het onderwerp wordt verbannen naar de Babbelbox...? :shock:

De discussie werd net interessant en ik moet zeggen dat ik het laf én onbeleefd vind van Job dat hij weigert te reageren. [-X
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
Job
Banned

Bericht door Job »

Rereformed schreef:Job, er is je nu drie, vier, nee, vijf maal gevraagd om uit te leggen hoe jij de verzen uitlegt die ik je voor de voeten gooide aangaande de letterlijke opstanding van Jezus.

Je laat wel dit weten: "Mijn opvatting is dat lichamelijke opstanding aangeeft wat er gebeurd is met de directe volgelingen van Jezus.
Hoe zij de kruisdood van Jezus achteraf ervaren.
Het is niet een levend worden van een lijk."

Maar dit had je al eerder opgemerkt en kan bovendien onmogelijk een uitleg zijn van de verzen die ik naar voren haalde, aangezien die verzen duidelijk aangeven dat zij die opstanding juist ervoeren als een letterlijk levend worden van een lijk. De opgestane Jezus kon volgens de verslagen namelijk betast worden en kon zelfs eten.

Graag dus ingaan op wat nu voor de zesde maal aan je gevraagd wordt, een uitleg van desbetreffende verzen.
Om je wat op weg te helpen concreet antwoorden hierop:
Hoe kunnen twee evangelieschrijvers die (volgens jou) niet geloven in een letterlijke opstanding het in hun hoofd halen om in het verslag van de opstanding van Jezus uitgerekend de details erbij te vermelden dat hij bestast kon worden en kon eten?
Het ging juist wel om een 'letterlijke' opstanding van Jezus, maar niet in de letterlijke betekenis in wat jij er in ziet.
Het ging niet om de letterlijke verschijning van Jezus. Want dat staat er helemaal niet.
En dat doelt het verhaal van Thomas ook niet op. Het woord lichaam had voor Jezus dood betrekking op hemzelf. Na zijn kruisdood heeft het woord 'lichaam' betrekking op zijn gemeenschap van volgelingen, die zelf ook vervolgt werden, net zoals Jezus.
De volgelingen als 'lichaam' van Christus. Dit heeft betrekking op de werkelijkheid, op het lijden, de vervolgingen van de eerste Christenen, later de goijim (Zie handelingen (Efeze 3). Zij vormen één lichaam.
Een levend lichaam...

Jezus spreekt over de tempel (zijn lichaam) die wordt afgebroken en na drie dagen weer zal herrijzen. Opstaan dus.

Job
Laatst gewijzigd door Job op 20 apr 2012 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
(Martin Buber)
Job
Banned

Bericht door Job »

HJVorser schreef:Vrijwel allemaal. (Ik ken er eigenlijk geen een die jouw opvatting deelt.)
Even het volgende:
Waar staat deze tekst precies ? In welke context, pericoop ?
Ik heb gekeken in Marcus. Maar kan hem niet vinden. Graag iets explicieter.

Bovendien wil ik graag toch namen horen van deze experts. Ik ken er genoeg die het wél beamen
dat de Evangeliën joodse teksten zijn.
Ik ben erg benieuwd wie het zijn die dit ontkennen.

Job
(Martin Buber)
HJVorser
Forum fan

Bericht door HJVorser »

Mc 7:19b. Dat is een redactioneel commentaar van Marcus, maar hij trekt een conclusie uit Jezus' woorden die Jezus zelf, als hij die uitspraak waarop Mc commentaar geeft gedaan heeft, nooit bedoeld zal hebben.

Zeker kan van de auteurs van de evangeliën vermoed worden dat ze Joden waren (vooral Matteüs). Maar dat valt moeilijk hard te maken in de gevallen Marcus, Lucas en Johannes. Wat ik verwerp is dat de evangeliën vol zitten met Hebreeuwse woordgrapjes en dat ze vanuit de bril van de Thora schreven en Thora-getrouw waren. Dat laatste kun je misschien bij Matteüs betogen. Maar de absolutistische en absurde manier waarop Van't Riet dit bijvoorbeeld poogt aan te tonen is bij lange na niet overtuigend.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Job schreef:
HJVorser schreef:Vrijwel allemaal. (Ik ken er eigenlijk geen een die jouw opvatting deelt.)
Even het volgende:
Waar staat deze tekst precies ? In welke context, pericoop ?
Ik heb gekeken in Marcus. Maar kan hem niet vinden. Graag iets explicieter.

Bovendien wil ik graag toch namen horen van deze experts. Ik ken er genoeg die het wél beamen
dat de Evangeliën joodse teksten zijn.
Ik ben erg benieuwd wie het zijn die dit ontkennen.

Job
natuurlijk zijn de evangelien joodse teksten het ging erom dat de verwerping van de spijswetten door jezus een joodse ketterij is. (Staat overigens op zeer gespannen voet met diens "geen tittel of jota"-uitspraak.)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Job schreef: 'letterlijke' opstanding van Jezus
En 'letterlijke' dan tussen haakjes zetten. :lol: Vrijzinnigheid ten top.

'Geweldig' :wink:
Gesloten