Paulus vergiste zich...?!

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Nausea
Banned

Re: Paulus vergiste zich...?!

Bericht door Nausea »

aton schreef:
Nausea schreef: Staat er niet dat hij daar Jezus ontmoette? Hand 9:3-6
Nee, dat staat er niet !! Nog sterker, wat verder spreekt hij zichzelf nog tegen ook ! Wordt eens wakker zeg !
Wat staat er dan wel? Ik ken het verhaal van dat hij de dingen lijkt om te draaien, maar ik denk dat dat een product is van kwaadwilende mensen die het hebben veranderd omdat ze denken dat ze met zulke "bewijsbare feiten" kunnen aantonen dat de rest van het evangelie ook niet klopt, dus dezelfde methode de jullie zelf hier gebruiken. Het evangelie zelf veranderen is dan niet nodig omdat niemand dat gelooft. Hetzelfde geldt voor veel van dat soort "fouten". Sommige van die fouten komen voort uit onbegrip, wat ik ook al jaren geleden op dit forum heb aangetoond, over heoveel dagen Jezus op aarde was. In Hand 1:2 en verder staat duidelijk dat hij gedurende 40 dagen in hun midden verscheen en door Gods geest van alles aan hen uitlegde. Moet je wel de juiste vertaling lezen. Dus is er geen tegenspraak omdat ergens anders een ander aantal dagen is genoemd.
Nausea, die iedereen met een allergie waarschuwt. Het bericht kan sporen van belering en ironie bevatten.
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

aton schreef:
Nausea schreef: Staat er niet dat hij daar Jezus ontmoette? Hand 9:3-6
Nee, dat staat er niet !! Nog sterker, wat verder spreekt hij zichzelf nog tegen ook ! Wordt eens wakker zeg !
Aton, ik lees dit in de statenvertaling:
Handelingen 9:3-5
En als hij reisde, is het geschied, dat hij nabij Damaskus kwam, en hem omscheen snellijk een licht van den hemel;
En ter aarde gevallen zijnde, hoorde hij een stem, die tot hem zeide: Saul, Saul! wat vervolgt gij Mij?
En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt. Het is u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan.

En even verder vers 17

En Ananias ging heen en kwam in het huis; en de handen op hem leggende, zeide hij: Saul, broeder! de Heere heeft mij gezonden, namelijk Jezus, Die u verschenen is op den weg, dien gij kwaamt, opdat gij weder ziende en met den Heiligen Geest vervuld zoudt worden.

Volgens mij staat er hier dus echt dat Paulus Jezus heeft ontmoet.
Non sum qualis eram
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Nausea schreef:
WPS schreef:JC hintte volgens het NT meerdere malen op het feit dat Zijn tijdgenoten Zijn wederkomst nog zullen meemaken. Het exacte tijdstip wist men idd niet, ook JC wist dat niet
En hij kwam ook terug na zijn dood. Er staat ook dat hij zou terugkomen met macht en kracht en ook dat heeft hij bewezen door hen met Gods geest te zalfen. Gods rijk is in u en niet iets waarneembaars zei hij.
Ik vroeg je om mijn uitgebreide post met commentaar op die uitspraken die Jezus deed te lezen. Dan zul je zien dat Jezus het in zijn voorzegging niet over zijn komst/verschijningen na de opstanding uit het graf had, maar over zijn komst die 'de voltooiing der wereld' zou inluiden en zou volgen op een tijdstip nadat de grootste verschrikkingen die in de wereld ooit zijn gezien zouden hebben plaatsgevonden. Dit zou de generatie tegen wie hij sprak nog allemaal meemaken. (Mt. 24:3; lees ook Lucas 21:27-32 en Mt. 16:27,28)
Born OK the first time
aton

Bericht door aton »

elle schreef: Volgens mij staat er hier dus echt dat Paulus Jezus heeft ontmoet.
In de vorm van een visioen wil je zeggen, of in persoon ?
In hoofdst.9 wordt bijvoorbeeld verteld dat de metgezellen van Paulus het visioen van licht kregen en de goddelijke STEM hoorde, maar die niemand kon zien.
Hand.9: 7 De mannen die met Saulus meereisden, stonden sprakeloos; ze hoorden de stem wel, maar zagen niemand.
Maar in hoofdst.21 vertelt Paulus over dezelfde ervaring en zegt :
Hand.22: 9 De mensen die bij me waren, zagen wel het licht, maar hoorden niet de stem van hem die tegen me sprak.
Hier is dus geen sprake van een persoonlijk contact.
Ook spreken de ' Handelingen ' het getuigenis van Paulus in zijn ' Brief aan de Galaten ' tegen.
In ' Handelingen ' wordt Paulus, na zijn ervaring op de weg naar ' Damascus ', bevolen in Damascus op zoek te gaan naar ene Ananias, die hem zal vetellen wat hij verder moet doen. Hij gaat dan naar Jeruzalem waar Barnabas hem voorstelt aan de apostelen. In de Tempel van Jeruzalem krijgt hij een tweede visioen van Jezus en hier ontvangt hij zijn roeping om te gaan prediken onder de ongelovigen.
Maar dat lijkt in de verste verte niet op het verslag van Paulus zelf, waarin hij Ananias niet noemt en zegt dat hij naar Arabië ging en gedurende drie jaar na zijn bekering, helemaal geen contact had met christenen in Jeruzalem. Hij zegt heel nadrukkelijk: " Wat ik zeg is de zuivere waarheid, voor god lieg ik niet." Wie liegt er dus wel ??
Hand.22: 17-21
Gal.1: 15-17
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Sinds wanneer is een openbaring van God geen persoonlijk contact? Niet iedereen krijgt via Gods geest een openbaring, dus het is een hoogst persoonlijk contact.

En ook dit is weer zo'n "feitje" die niets aan het evangelie veranderd. Duidelijk is dat mensen in de loop der jaren dingen hebben veranderd waarvan zij denken dat het "bewijzen" zijn. En dat geldt voor veel van zulke fouien. Overigens staat in Hand 22 niet wanneer hij in Jerusalem aankomt of waarom hij geen verhalen over zijn tijd in Arabië vertelt. Waarom moet volgens jou alles in chronologische volgorde staan geschreven? Mischien was het visioen dat hij Jerusalem moest verlaten belangrijker omdat God en Jezus andere plannen voor hem hadden (Hand 22:21). In Gal 1 staan dingen die ook gebeurd zijn na zijn tijd in de gevangnis en dan denk jij dat hij nog steeds even oud is als toen op de weg naar Damascus? Hij was waarschijnlijk een veel oudere man toen hij de brief naar de galaten schreef. Tevergeefse poging, vriend!
Nausea, die iedereen met een allergie waarschuwt. Het bericht kan sporen van belering en ironie bevatten.
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Rereformed schreef:
Nausea schreef:En hij kwam ook terug na zijn dood. Er staat ook dat hij zou terugkomen met macht en kracht en ook dat heeft hij bewezen door hen met Gods geest te zalfen. Gods rijk is in u en niet iets waarneembaars zei hij.
Ik vroeg je om mijn uitgebreide post met commentaar op die uitspraken die Jezus deed te lezen. Dan zul je zien dat Jezus het in zijn voorzegging niet over zijn komst/verschijningen na de opstanding uit het graf had, maar over zijn komst die 'de voltooiing der wereld' zou inluiden en zou volgen op een tijdstip nadat de grootste verschrikkingen die in de wereld ooit zijn gezien zouden hebben plaatsgevonden. Dit zou de generatie tegen wie hij sprak nog allemaal meemaken. (Mt. 24:3; lees ook Lucas 21:27-32 en Mt. 16:27,28)
En wat begrijp jij niet als ik zeg dat hij al is teruggekomen met macht en kracht? Het verkrijgen van Gods geest is, ook volgens Paulus, de eerste manisfestatie van Gods rijk.

En dat niet alleen, ook wijzelf, die als voorschot de geest hebben ontvangen Rom 8:23

De geest van God en die van Jezus, die niet hetzelfde is, zijn dus beide een voorschot op alles wat komen zal. Dus manifesteert zich Gods rijk in u als u Gods geest heeft of in uw midden als het om atheïsten gaat die uiteraard Gods geest niet van hun eigen kunnen onderscheiden en daarom zo vaak dingen verkeerd begrijpen. Dat mensen geesten niet van elkaar kunnen onderscheiden is trouwens ook een probleem dat veel gristenmensen hebben.
aton

Bericht door aton »

Nausea schreef: Sinds wanneer is een openbaring van God geen persoonlijk contact? Niet iedereen krijgt via Gods geest een openbaring, dus het is een hoogst persoonlijk contact.
Doe me een plezier en probeer eens een huisbel verder. Met dank.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Nausea schreef:Sinds wanneer is een openbaring van God geen persoonlijk contact? Niet iedereen krijgt via Gods geest een openbaring, dus het is een hoogst persoonlijk contact.

!
Nausea, dat jij woordelijk 'geloofd' in wat in het NT staat betekend natuurlijk niet dat je dat als bewijs kan aanvoeren. Je vervalt dan al snel in cirkelredeneringen. Je zult andere bronnen moeten aanvoeren, liefst niet christelijke, om je argument te onderbouwen.
Zo-wie-zo geloofd niet een van je discussiegenoten de bijbel woordelijk.

Weet je trouwens dat Epilepsie ook: "Saint Paul's disease" of "Krankheit des heiligen Paulus". genoemd werd?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Fish schreef:Nausea, dat jij woordelijk 'geloofd' in wat in het NT staat betekend natuurlijk niet dat je dat als bewijs kan aanvoeren. Je vervalt dan al snel in cirkelredeneringen. Je zult andere bronnen moeten aanvoeren, liefst niet christelijke, om je argument te onderbouwen.
Zo-wie-zo geloofd niet een van je discussiegenoten de bijbel woordelijk.

Weet je trouwens dat Epilepsie ook: "Saint Paul's disease" of "Krankheit des heiligen Paulus". genoemd werd?
Hoezo niet? Als ik zeg dat ik Gods geest heb en God dus zelf aan mij uitlegt hoe het zit, waarom zou ik de woorden van de profeten dan niet geloven? Dat jij de woorden niet erkent is een teken dat jij Gods geest niet hebt, anders zou je de boodschap bevestigen, maar dat doen jullie niet. Gods geest is een buitenbijbelse bron, maar dat geloof je natuurlijk ook niet.

Ik heb geen last van epilepsie en ook niet van enkele andere ziekte. En waar komt dat dan vandaan? Is er bewijs van dat Paulus aan epilepsie leed?
Laatst gewijzigd door Nausea op 30 mei 2012 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
aton

Bericht door aton »

Nausea schreef: Ik heb geen last van epilipsie en ook niet van enkele andere ziekte.
Ben je daar zeker van ?
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Heel zeker, en ik weet dat meerdere mensen op dit forum daar anders over denken.

Snelcursus Quoten Nausea, neem de quoteregels nog eens rustig door AUB, de citeerknop is niet de replyknop.
Jim
aton

Bericht door aton »

Nausea schreef: Heel zeker, en ik weet dat meerdere mensen op dit forum daar anders over denken.
Dat is dan de eerste keer dat ik het met je eens ben. We komen er nog uit. :lol:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Nausea schreef:En wat begrijp jij niet als ik zeg dat hij al is teruggekomen met macht en kracht? Het verkrijgen van Gods geest is, ook volgens Paulus, de eerste manisfestatie van Gods rijk.

En dat niet alleen, ook wijzelf, die als voorschot de geest hebben ontvangen Rom 8:23

De geest van God en die van Jezus, die niet hetzelfde is, zijn dus beide een voorschot op alles wat komen zal. Dus manifesteert zich Gods rijk in u als u Gods geest heeft.
Ik zie niet in wat jouw aangevoerde redenering met de teksten over Jezus' wederkomst te maken heeft.
Probeer je hier nu te ontkennen dat Jezus het in zijn voorspelling van zijn komst over de voleinding van de tegenwoordige wereld had? Alsof je de rede van de laatste dingen helemaal nooit gelezen hebt. Jezus heeft het daar helemaal niet over de uitstorting van de Geest, maar over zijn eigen lijflijke wederkomst. In Mt. 16:27 staat er nog bij vermeld dat hij in gezelschap van de engelen komt, om een ieder naar zijn daden te belonen, en in Mt. 24 kun je nog lezen dat hij op de wolken van de hemel komt, bekleed met luister, en die engelen dan eropuit stuurt om de uitverkorenen bijeen te brengen. Over zo'n komst had hij het dus.
Als je je van de domme wil houden ook goed, dan wachten we wel op een christen die wél bereid is de teksten die hier aangesneden worden te lezen. :D
Born OK the first time
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Nausea schreef:Hoezo niet? Als ik zeg dat ik Gods geest heb en God dus zelf aan mij uitlegt hoe het zit, waarom zou ik de woorden van de profeten dan niet geloven? Dat jij de woorden niet erkent is een teken dat jij Gods geest niet hebt, anders zou je de boodschap bevestigen, maar dat doen jullie niet. Gods geest is een buitenbijbelse bron, maar dat geloof je natuurlijk ook niet.
Moslims zeggen hetzelfde en ik vermoed dat alle gelovigen van alle religies gelijksoortige antwoorden zouden geven.
Als jij in een plaatsje in Pakistan geboren was zou je nu zeggen dat Allah zelf je uitlegd hoe het zit (op Ontdekislam kan je ook van die getuigenissen lezen).
Er zijn genoeg mensen die stemmen horen, die zijn allemaal net zo overtuigd als jij bent.
Zegt mij dus weinig tot niets.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Rereformed schreef:
Nausea schreef:En wat begrijp jij niet als ik zeg dat hij al is teruggekomen met macht en kracht? Het verkrijgen van Gods geest is, ook volgens Paulus, de eerste manisfestatie van Gods rijk.

De geest van God en die van Jezus, die niet hetzelfde is, zijn dus beide een voorschot op alles wat komen zal. Dus manifesteert zich Gods rijk in u als u Gods geest heeft.
Ik zie niet in wat jouw aangevoorde redenering met de teksten over Jezus' wederkomst te maken heeft.
Probeer je hier nu te ontkennen dat Jezus het in zijn voorspelling van zijn komst over de voleinding van de tegenwoordige wereld had? Alsof je de rede van de laatste dingen helemaal nooit gelezen hebt. Jezus heeft het daar helemaal niet over de uitstorting van de Geest, maar over zijn eigen lijflijke wederkomst.
Nou, dan moet je daar nog maar eens goed over nadenken. Als wat ik zeg niet waar is zouden de woorden in Mat 16:28 ook niet waar zijn en dat is dus niet het geval. Gods rijk begon al te heersen op aarde toen Jezus de wereld overwon.

Ik heb dit gezegd opdat jullie vrede vinden bij mij. Jullie zullen het zwaar te verduren krijgen in de wereld, maar houd moed: ik heb de wereld overwonnen. Joh 16:33

Hij had de wereld toen al overwonnen, dus daarvoor hoeven we niet meer op een Armagedon te wachten. En als je Joh 16:16-33 leest zie je dat niet alles in het evangelium in een chronologische volgorde staat en dat is ook niet nodig. Maar Jezus zegt wel voor zijn dood dat ze hem binnenkort weer zullen zien, zonder daarbij ook maar een woord over het einde te vertellen. Dus nogmaals, zijn woorden zijn wel uitgekomen, alleen niet op de verwachte manier, want ondanks dat hij het tegen zijn discipelen had gezegd waren ze verrast om hem na zijn dood weer in leven te zien. En in die tijd hebben ze de geest gekregen, iets wat hij ook heeft belooft. Sterker nog, het staat gewoon in de bijbel.

Werkelijk, het is goed voor jullie dat ik ga, want als ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden. Joh 16:7

En die zogeheten pleitbezorger is Gods geest. Ja, Johannes evangelium verschilt in vele opzichten van de andere drie, en het is goed om ook die tekst erbij te halen om beter te begrijpen wat Jezus nu eigenlijk bedoelde. Al zeg ik het zelluf.

Nausea Spewalot, die geen zuigeling meer is en het spuugpraten daarom maar aan anderen overlaat.
Plaats reactie