Ik ken Aristoteles alleen uit wat ik van anderen heb gehoord, dat kwam bepaald niet zo dynamisch over als dat jij het beschreef. Maar het zou uiteraard best kunnen dat jouw beschrijving beter is. Overigens heb ik geen idee wat een normatieve benadering is. Ik beschouw alles wat wij hier doen als een poging dingen te beschrijven. Wat mij betreft is alles descriptief, totdat iemand mij uitlegt wat hij met normatief bedoeld.Blues-Bob schreef:Niet geheel. Ik haal even Aristoteles erbij, omdat ik die beter ken. Maar wat ik vooral probeer aan te geven is dat een normatieve benadering van tijd en tijdsbegrip niet de enige benadering is. Descriptieve benaderingen zijn even legitiem in de vraag "wat is iets". Je zou je evenwel kunnen afvragen "wat is iets" op basis van de consequenties en gevolgen van dat iets, of een opvatting van dat iets.Peter van Velzen schreef:Ik ben benieuwd of ik Gustaaf nu wel begrepen heb.
Bob
De vraag was wat Gustaaf bedoelde met zijn opmerking dat "tijd" niet zou hebben bestaan voor Augustinus. Ik heb dat niet direct begrepen, maar de quote uit Wikepedia toont mijns inziens aan dat deze man een voor zijn tijd bijzonder goed inzicht in deze bezat.