Pensee schreef:Als esthetica met een eigen salon ontvang ik vaak occulte types daar ik het hele corpus praktiseer.
Zo ontving ik laatst een esoterische vrouw die haar geestelijke reis had moeten onderbreken daar zij de schoonheid was verloren. Ze probeerde hartgrondig het heelal te bewonderen en aandacht te schenken aan haar ziel maar sinds de ontmoeting met zichzelf was het bergafwaarts gegaan.
Haar bewustzijn was verstrooid en in plaats van boven zichzelf uit te stijgen was zij in elkaar gestort.
Dat heeft niks met esoterie of exoterie te maken. Er zijn nou eenmaal mensen die een depressie hebben. Naar een psycholoog gaan wil nog weleens helpen.
Tot overmaat van ramp was zij teruggevallen in androgynie, waardoor haar huwelijk op de klippen was gelopen en was haar man er met een jonge, schone maagd vandoor.
Viel ze zowel op mannen als vrouwen? Dan was ze gewoon biseksueel, dat komt weleens voor. Heb ik mij althans laten vertellen. En haar man had een midlifecrisis.
Haar enige lichtpuntje was nog haar sterfelijkheid waarin het bittere raadsel des levens zou worden opgelost.
Nog suïcidaal ook nog?
Ik vroeg haar of ze de privacy van het vrouw-zijn miste, waarop zij in zilte tranen uitbarstte.
Hoe weet je dat die tranen zilt waren?
Een eenvoudige handreiking in de vorm van geschriften zou hier niet baten. Hier moest gehandeld worden in de vorm van een rollenspel. Ik heb een rollenspel paraat onder de titel ' work-shop'. Wat voor een exoterische vrouw een eenvoudige klus lijkt, het shoppen, is voor een esoterische vrouw zeker geen gewoonte, er moet aan gewerkt worden. Helaas heeft ze haar target niet kunnen halen, de drie paar schoenen waren een pyrrusoverwinning.
Waarom zou een esoterische vrouw niet kunnen shoppen? Misschien dat deze vrouw een geval op zich was, en dat je niet moet generaliseren?
De potentie is zeker wel aanwezig maar ze lijkt als vleesgeworden in een winterboerka.
We werken nu aan ' Die Zauberflöte ' maar ik betwijfel of ze er al rijp voor is.
Het voelt als een falen maar als ik niet snel met een idee op de proppen kom, moet ik haar laten gaan. Knockabout rationalisme is hier uit den boze.
Af en toe gewone nederlandse zinnen gebruiken zou al een heleboel schelen.