Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.
Heel herkenbaar dat verhaal uit het RD.
Ik sta zelf op het punt van afvallig worden/zijn. Eigenlijk is de beslissing al gemaakt. Terugkijkend heb ik altijd getwijfeld en nooit kunnen snappen hoe bijvoorbeeld de dood van een god/mens 2000 jaar terug van invloed kan zijn op het heden.
Ik ben op dit forum gestuit na wat rondspeuren op internet. Heb er veel gelezen en veel geleerd. Toch is er nog iets dat ik niet helemaal snap; waarom jullie forummers jullie dagelijks nog bezig houden met religie, christendom, god enz. Is het niet zo dat je op een bepaald moment denkt: "Ok, ik geloof niet meer, nu is het dus uit schluss. Het boeit me niet meer. Punt. Ik ga nu mijn tijd besteden aan nuttige/leukere zaken" Waarom komt men hier op dit forum er steeds op terug?
Dit is geen verwijt, want ik besef dat ik hier zelf nu ook ben beland.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
MoreTime schreef:Heel herkenbaar dat verhaal uit het RD.
Ik sta zelf op het punt van afvallig worden/zijn. Eigenlijk is de beslissing al gemaakt. Terugkijkend heb ik altijd getwijfeld en nooit kunnen snappen hoe bijvoorbeeld de dood van een god/mens 2000 jaar terug van invloed kan zijn op het heden.
Ik ben op dit forum gestuit na wat rondspeuren op internet. Heb er veel gelezen en veel geleerd. Toch is er nog iets dat ik niet helemaal snap; waarom jullie forummers jullie dagelijks nog bezig houden met religie, christendom, god enz. Is het niet zo dat je op een bepaald moment denkt: "Ok, ik geloof niet meer, nu is het dus uit schluss. Het boeit me niet meer. Punt. Ik ga nu mijn tijd besteden aan nuttige/leukere zaken" Waarom komt men hier op dit forum er steeds op terug?
Dit is geen verwijt, want ik besef dat ik hier zelf nu ook ben beland.
MoreTime, welkom op dit forum!
Ik ben tot mijn 42ste gelovig geweest en het concept ''geloof'' blijft mijn interesse hebben. Het boeit mij hoe mensen denken en de invloed die het geloof heeft in hun leven. Ik heb nog dagelijks van doen met mijn zwaar christelijke familie. Door veel te lezen op dit forum houd ik mezelf scherp en up to date.
The Black Mathematician schreef:„Ons advies: verlaag de leeftijd van catechisatie, begin bij 10-jarigen.”
Lees: "Ons advies: verlaag de leeftijd van indoctrinatie, begin bij 10-jarigen."
Is dat zo? Ik heb dat advies ook gegeven. Waarom? Omdat op 12 jarige leeftijd voor kinderen al zoveel veranderd omdat ze in puberteit raken, naar een andere school gaan etc. Kinderen kunnen ongeveer vanaf 8 jaar abstract te denken dus dat zou dan de ideale indoctrinatieleeftijd zijn maar toch is er niemand die dat adviseert.
Bovendien wat moet ik dan van politieke partijen denken die de leerplicht willen verlagen naar 3 jarigen? Of staat staatsindoctrinatie boven elke verdenking?
Is er dan een staatsdogma, waarin kinderen geïndoctrineerd worden? Kan je me daar over inlichten?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MoreTime schreef:Toch is er nog iets dat ik niet helemaal snap; waarom jullie forummers jullie dagelijks nog bezig houden met religie, christendom, god enz. Is het niet zo dat je op een bepaald moment denkt: "Ok, ik geloof niet meer, nu is het dus uit schluss. Het boeit me niet meer. Punt.
Tsja, bij mij begon het afstand nemen van het geloof precies tien jaar geleden ... wel een lange tijd ja .... hahahahahaha.
Een hoop jaren was ik er intensief mee bezig, tegenwoordig niet meer. Ik behoor hier echter tot het meubilair.
Maar het is me ooit gelukt een half jaar me hier niet te laten zien!
elle schreef:Ik ben tot mijn 42ste gelovig geweest en het concept ''geloof'' blijft mijn interesse hebben. Het boeit mij hoe mensen denken en de invloed die het geloof heeft in hun leven. Ik heb nog dagelijks van doen met mijn zwaar christelijke familie. Door veel te lezen op dit forum houd ik mezelf scherp en up to date.
Bedankt voor de reactie Elle. Ik begrijp precies wat je bedoeld. Het ergst zijn familieleden die je opeens anders gaan behandelen omdat je nu een afvallige bent, iemand die naar de hel gaat
Hoe ga je met die mensen om? Mijn hele familie is orthodox christelijk...
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Bedankt voor de reactie Elle. Ik begrijp precies wat je bedoeld. Het ergst zijn familieleden die je opeens anders gaan behandelen omdat je nu een afvallige bent, iemand die naar de hel gaat
Hoe ik daarmee omga... het onderwerp ''geloof'' word meestal omzeild of er wordt eenvoudig niet over gesproken. Vanmorgen nog zei mn schoonzus dat één ding belangrijk is, ze vond het nodig om dat me even voor te houden. Met dat belangrijke ding bedoelt ze dan een nieuw hart. Ik heb dan geen zin om daar op in te gaan, het wordt dan een sfeerverziekende welles-nietes discussie. Gelukkig woont ze niet bij mij in huis . Anders wordt het als je man of vrouw ''satan'' in je ziet, bijvoorbeeld omdat je gaat winkelen op zondag of de pc aanzet op ''Gods'' dag etc. Dan heb je er dagelijks mee te maken en dat is afschuwelijk.
Hoe ik daarmee omga... het onderwerp ''geloof'' word meestal omzeild of er wordt eenvoudig niet over gesproken. Vanmorgen nog zei mn schoonzus dat één ding belangrijk is, ze vond het nodig om dat me even voor te houden. Met dat belangrijke ding bedoelt ze dan een nieuw hart. Ik heb dan geen zin om daar op in te gaan, het wordt dan een sfeerverziekende welles-nietes discussie. Gelukkig woont ze niet bij mij in huis . Anders wordt het als je man of vrouw ''satan'' in je ziet, bijvoorbeeld omdat je gaat winkelen op zondag of de pc aanzet op ''Gods'' dag etc. Dan heb je er dagelijks mee te maken en dat is afschuwelijk.
Bij mij zijn dat vooral mijn ouders. We hebben een hechte familieband (zie je veel in christelijke gezinnen) en dat wil ik ook wel zo houden. Zij alleen absoluut er niet mee omgaan dat 'iemand verloren gaat' of dat ze 'me later niet zien in de hemel'. Het is dus inderdaad het verstandigst om zo min mogelijk over geloofzaken te praten. Ik woon alleen dus heb geen last van deze problemen in mijn directe relatie, maar in de familie wel degelijk.
MoreTime schreef:We hebben een hechte familieband (zie je veel in christelijke gezinnen) en dat wil ik ook wel zo houden.
Een hechte band onder voorwaarden is geen echte hechte band.
In een echte liefdevolle hechte band maakt het niet uit of je wel of niet gelooft.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
MoreTime schreef:We hebben een hechte familieband (zie je veel in christelijke gezinnen) en dat wil ik ook wel zo houden.
Een hechte band onder voorwaarden is geen echte hechte band.
In een echte liefdevolle hechte band maakt het niet uit of je wel of niet gelooft.
Ben ik met je eens; alleen vanuit christelijk oogpunt gezien ga je verloren als je niet gelooft, dan ben je dus een zielig persoon, iemand die misleid is door de postmoderne maatschappij, je familie heeft slapeloze nachten om je en zullen alles doen om je weer bij het geloof te krijgen. Dát gaat ten koste van de goede familieband...
Geloven je ouders wel dat ze zelf behouden zijn en in de hemel komen?
Absoluut. Mijn moeder twijfelt nog wel eens. Maar als je dan met argumenten komt, dan is het al snel "je neemt me mijn geloof niet af, wat je ook zegt!". Dan gaat ze een christelijk boekje lezen waarin staat dat Jezus wel heeft geleefd, dat de evangeliën wel door de apostelen zijn geschreven en dat er wel degelijk een hel is...waar ik dan in terecht kom.
Er is nog hoop voor je moeder hoor . Ik liet mijn geloof ook door niemand afnemen, het zou mij niet gebeuren. Daar was ik vastbesloten over. Maar met goede argumenten en eerlijk zijn naar mezelf toe ging ik overstag. Zijn je ouders al op leeftijd? Want hoe ouder ze zijn hoe minder ze openstaan voor een andere visie denk ik.
En ff offtopic, je boft dat je alleen woont. Die rust lijkt me heerlijk .
Een hechte familieband is niet alleen aan christelijke gezinnen voorbehouden hoor.
Sterker, waar de gezinnen niet gelovig zijn is de band vaak onvoorwaardelijk ipv voorwaardelijk.
MoreTime schreef:Bij mij zijn dat vooral mijn ouders. We hebben een hechte familieband (zie je veel in christelijke gezinnen) en dat wil ik ook wel zo houden.
Mijn identieke ervaring als geloofloze geldt vanzelf de geloofloze gezinnen.
Totdat ik ooit besefte dat zulke Huis-Tuin-En-Keuken-OPinies (Hutekop) niets voorstellen tot het moment dat een beetje erg betrouwbaar met andere soorten gezinnen is vergeleken.
En dan blijkt de wereld wat groter dan de ouderlijke omgeving.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MoreTime schreef:en dat er wel degelijk een hel is...waar ik dan in terecht kom.
En daar stopt dan voor mij elke logica!
Op dat moment zou je als gelovige je dan toch moeten realiseren dat de god waar je in gelooft iets verschrikkelijks van plan is met diegene waar hij/zij van houd?
En dat enkel en alleen omdat die persoon niet meer in hem gelooft.
Een dergelijke despoot wil je toch niets mee te maken hebben, dan kies je er toch voor om samen met die persoon in de hel te gaan zitten?
Ik verbaas me iedere keer weer hoeveel angst er in deze mensen verankerd zit!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)