Faramir schreef:Ik zie hier voornamelijk hoe anderen denken dat katholieken geloven. Verder zie ik dat wat dan besproken wordt voornamelijk geloofspraktijk van zo'n 40 jaar geleden is. Spijtig.
Dat was nu precies wat ik zo amusant vond aan dit topic. Ik heb best veel geschreven over mijn geloofsbeleving en wat ik als katholiek beschouw. Als individu natuurlijk, zonder de pretentie namens de Kerk te spreken. In de eerste twee posts van dit topic word ik 1x kort geciteerd. Verder vindt het beheer het leuker om uit te gaan van mensen die de Kerk vooral kennen uit de verzuiling (CvE) of mensen die zelfs expliciet gewag hebben gemaakt van hun weerzin jegens het katholicisme (Siger).
Ik kon daar wel om grinniken en heb besloten om maar even stilzwijgend aan te zien hoe ver de heren zouden komen.
“Like a wave gathering force, my thoughts go out to all men and women of today, to believers and non-believers alike.” - Paus Benedictus XVI.
Jaquet schreef:Ik heb best veel geschreven over mijn geloofsbeleving en wat ik als katholiek beschouw.
Je hebt inderdaad veel geschreven, je hebt alleen niets duidelijk gemaakt.
Je schrijfsels zijn bijbels, vaag en multi interpretabel.
Mijn ervaring is dat mensen die op een dergelijke manier reageren dat met opzet doen teneinde een to the point discussie te ontlopen die dodelijk is voor hun standpunten.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
collegavanerik schreef:zie ook het topic over de RK illustrator Broeder Humbert Randag o.f.m.
Het plaatje linksonder kan ik me nog herinneren van school. Het leek volgens mij toen op een man die een huis in brand stak en daarna ook nog eens plantjes uit begon te trekken. Althans, ze interpreteerde ik het destijds en plantjes uittrekken was ook heel fout, zo wist ik.
siger schreef:Leuke prentjes. Ik vroeg me af welke de zeven doodzonden alweer waren, want daar hoor je vandaag niet veel meer over. Het blijken te zijn: hoogmoed, afgunst, vraatzucht, begeerte, woede, hebzucht en luiheid. Ik heb het altijd meer aangevoeld als 7x begeerte, in lijn met de onbevlekte ontvangenis etc...
Over die onbevlekte ontvangenis nog even: Maria was een maagd en had daardoor een onsterfelijk lichaam. Haar moeder niet, want haar lichaam is gestorven. Alleen, de ontvangenis (bevruchting) gebeurde niet door seksuele gemeenschap (bevlekking.)
Ik meende toch dat de Onbevlekte Ontvangenis slechts betekent dat de Maagd Maria zonder Erfzonde was, niet dat het ging om Seks-met-Vlekjes. Om er maar eens wat hoofdletters tegen aan te gooien.
Jaquet schreef:Ik heb best veel geschreven over mijn geloofsbeleving en wat ik als katholiek beschouw.
Niets van gemerkt. Alleen maar commentaar op anderen en gejammer gezien.
Jaquet schreef:Ik kon daar wel om grinniken en heb besloten om maar even stilzwijgend aan te zien hoe ver de heren zouden komen.
Je bewijst ten overvloede dat je niets te vertellen of te verdedigen hebt.
Nu is het wel zo op dit forum, dat je even de aandacht kan vasthouden met jengelen, maar die aandacht zal heel snel smelten als sneeuw voor de zon als niet snel blijkt dat je iets te zeggen hebt. Het topic is nog altijd open en je kan desgewenst nog altijd stellingen en argumenten inbrengen.
Erik schreef:Je schrijfsels zijn bijbels, vaag en multi interpretabel.
Welkom in de katholieke kerk.
En zo creëert, net als al die andere religieus overtuigden, iedere katholiek zijn eigen geloofje als een lekker warm dekentje om hem of haar heen. Kan best wel lief zijn!
siger schreef:Leuke prentjes. Ik vroeg me af welke de zeven doodzonden alweer waren, want daar hoor je vandaag niet veel meer over. Het blijken te zijn: hoogmoed, afgunst, vraatzucht, begeerte, woede, hebzucht en luiheid. Ik heb het altijd meer aangevoeld als 7x begeerte, in lijn met de onbevlekte ontvangenis etc...
Over die onbevlekte ontvangenis nog even: Maria was een maagd en had daardoor een onsterfelijk lichaam. Haar moeder niet, want haar lichaam is gestorven. Alleen, de ontvangenis (bevruchting) gebeurde niet door seksuele gemeenschap (bevlekking.)
Ik meende toch dat de Onbevlekte Ontvangenis slechts betekent dat de Maagd Maria zonder Erfzonde was, niet dat het ging om Seks-met-Vlekjes. Om er maar eens wat hoofdletters tegen aan te gooien.
Zo zie je maar weer hoeveel misverstandjes er de ronde doen.
Niet boeiend.
Excuseer mij, ik ga maar weer eens, ik moet nog langs bij mensen die wel iets te vertellen hebben en dat in duidelijke taal doen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Erik schreef:Niet boeiend.
Excuseer mij, ik ga maar weer eens, ik moet nog langs bij mensen die wel iets te vertellen hebben en dat in duidelijke taal doen.
Ik zou zeggen, bezoek eens wat moslims. Die hebben een veel simplistischer geloof.
“Like a wave gathering force, my thoughts go out to all men and women of today, to believers and non-believers alike.” - Paus Benedictus XVI.
Zo overduidelijk voor mij, als katholiek.
Toch zo te horen aan het klaaggezang onduidelijk voor anderen. In plaats dat ze eens gaan nadenken of de referentiekaders niet heel anders zijn waardoor er soms wat onduidelijkheid is gaat men hier gelijk van het negatieve uit. Voor mij waren je bijdragen vrijwel altijd duidelijk genoeg.
Het is gewoon vrij moeilijk om met mensen over religieuze onderwerpen te praten die geen kaas hebben gegeten van religie. Dat is net zoets als dat ik een serieus gesprek wil aangaan met een geleerd persoon over kwantumfysica. Zal best vermakelijk zijn, maar ik zal er al vrij snel helemaal niets van snappen. Zo is het hier ook zo'n beetje, tel daarbij een compleet gebrek aan inlevingsvermogen.
Erik schreef:Niet boeiend.
Ik zou zeggen, bezoek eens wat moslims. Die hebben een veel simplistischer geloof.
Been there, done that.
Van hetzelfde laken een pak.
Rereformed schreef:Kan een katholiek of ex-katholiek mij vertellen in welke mate deze site extreem en officieel afgekeurd/verboden is of juist typisch katholiek en geaccepteerd?
Dit lijkt op een eenmanssite van de belg Ir. Ing. Jan A. A. van der Wulp http://www.courlisius.org/contact" onclick="window.open(this.href);return false;
Blijkbaar een ultra-orthodoxe katholiek die gegrepen is door Mariaverschijningen en eindtijdprofetieen, maar zich "onderwerpt aan het gezag van de kerk" ( http://www.courlisius.org/verantwoording" onclick="window.open(this.href);return false; )
Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd. Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Zo overduidelijk voor mij, als katholiek.
Toch zo te horen aan het klaaggezang onduidelijk voor anderen. In plaats dat ze eens gaan nadenken of de referentiekaders niet heel anders zijn waardoor er soms wat onduidelijkheid is gaat men hier gelijk van het negatieve uit. Voor mij waren je bijdragen vrijwel altijd duidelijk genoeg.
Het is gewoon vrij moeilijk om met mensen over religieuze onderwerpen te praten die geen kaas hebben gegeten van religie. Dat is net zoets als dat ik een serieus gesprek wil aangaan met een geleerd persoon over kwantumfysica. Zal best vermakelijk zijn, maar ik zal er al vrij snel helemaal niets van snappen. Zo is het hier ook zo'n beetje, tel daarbij een compleet gebrek aan inlevingsvermogen.
inderdaad de gelovigen kunnen zich absoluut niet inleven in de atheisten, andersom wel natuurlijk, het stikt hier namelijk van de ex-gelovigen (been there, done that)
Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd. Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.