Donner: Boerka is hetzelfde als naaktlopen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Donner: Boerka is hetzelfde als naaktlopen

Bericht door Jagang »

siger schreef:
Jagang schreef:Zo geformuleerd is het eerder een Christelijke dan een seculiere wet, en begeven we ons op een hellend vlak.
Over welke wet heb je het? Er is geen wet.
De wet inzake het burkaverbod, waar Donner dus naar streeft, en die hij m.i. op oneigenlijke gronden wil invoeren. Misschien had ik "Zo geformuleerd WORDT het eerder een Christelijke dan een seculiere wet, en begeven we ons op een hellend vlak." moeten typen.

Een goed verbod om verkeerde redenen, dus.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Moeders schreef:]
Volgens mij is het andersom;
burkadraagsters vinden geen burka dragen juist onzedelijk.

Net zoals het niet dragen van een hoofddoek onzedelijk is.

Het is dus bij voorbaat al een zedendebat.
Maar het debat in kwestie is toch niet een van burkadraagsters die een burkaverplichting op willen leggen via de overheid. Mijn respons daarop zou even kort zijn, moet je niet willen, zo'n debat in de politiek.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Gewoon een verbod op gezichtbedekkende kleding behalve in optochten met vergunning.
Afbeelding

Het argument moet niet de aanstootgevendheid zijn (hoewel ik boerka's uiterst aanstootgevend vind), het argument moet de veiligheid zijn..
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm »

Ander licht op dit onderwerp:
http://www.frontaalnaakt.nl/archives/vr ... aab-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Ik zou een andere oplossing willen aandragen, die tegenstanders van burka en hoofddoeken gratis kunnen gebruiken ;). Het lijkt mij altijd al amusant om die hoofddoeken, etc. compleet te seksualiseren.. Het hele idee ervan is tenslotte de associatie met 'vroomheid' terwijl het natuurlijk onbewust al een uithangbordje voor seksuele exclusiviteit is (en dat vinden mannetjesdieren meestal interessant) dus de stap is zo gemaakt. Er is niks zo boeiend als een snoeptrommel waar je geen snoepje uit mag pakken, niet? En welke man gaat zijn exclusieve seksspeeltje nou onbeschermd op straat laten lopen? Je moet tenminste nog de andere bavianen duidelijk maken dat het JOUW speeltje is niet.?

Volgens mij schrijft Houellebecq eens over dat het een seksueel modeverschijnsel is (alhoewel zijn boek in de toekomst afspeelt waar die vrouwen een tijdje een exclusief seksitem zijn, omdat ze zo onbereikbaar zijn, alhoewel de nieuwigheid er alweer af is en het verschijnsel aan het verdwijnen is). (In: de mogelijkheid van een eiland).

Het zou een prettigere wereld zijn als die idioten die het nodig vinden om dingen te roepen naar meisjes met hoofddoeken in het vervolg gewoon zouden fluiten.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Samsa, het gaat niet om hoofddoeken, maar om burka's.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Mars
Forum fan

Bericht door Mars »

> Donner: Boerka is hetzelfde als naaktlopen

Die Donner moet nog eens nadenken.
Zeg nou zelf, je komt Donner tegen in de bus.
Wat heb je nou liever, dat ie naakt is of gehuld in een boerka ?
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Donner bepaalt wel even wat voor een andere cultuur 'goede zedelijkheid' is. En ik ben het eens met de voorgaande posters die aangeven dat we niet op een zedendebat zitten te wachten, ik zelf in het bijzonder niet wanneer dat aangevoerd wordt door een christendemocraat als die antieke Donner.

Ik denk echter dat een verbod de verkeerde aanpak is. Als je iets verbiedt maak je het groter dan het is. De verandering moet komen van de moslima's zelf. Dit bereik je door integratie, onderwijs, emancipatie. Zeg maar hoe Nederland zich de afgelopen eeuw ontwikkeld heeft.

Het gaat toch om redelijkheid. Wil je een burka dragen, dat moet dat kunnen. Maar er zullen in ons land dan toch bepaalde consequenties aan zitten, zoals dat bepaalde banen aan je bedekte neus voorbij gaan. Ik erger me aan die dames die én een burka willen dragen én gewoon mee vinden zonder enige beperking te moeten kunnen meedraaien in een open samenleving. Dat probleem is dan aan jou, en moet je niet op de samenleving afwentelen. Ben dan ook consequent, en neem de gevolgen die het dragen van een burka met zich meebrengt. Dat geldt toch voor iedereen. Als een bankfunctionaris met een tshirt wil rondlopen met daarop 'fuck kapitalism' zal ie een andere baan moeten gaan zoeken waarin dat wel kan.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Jagang schreef:Samsa, het gaat niet om hoofddoeken, maar om burka's.
Die kun je toch ook seksualiseren :lol: Ze hebben er geen kleren onder aan hoor ;)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Blues-Bob schreef:
Peter van Velzen schreef:Overigens heeft Donner principiëel een punt.
Net zoals atheisten voor de wet gelijk dienen te zijn aan aanhangers van een religie
dient naaktheid hetzelfde te worden behandeld als om het even welke klederdracht.
(en andersom dus!)
Neen, niet dus, de inhoud van het debat waarop een burkaverbod wordt voorgesteld is geen zedenlijke. De argumentatie waarop een wet wordt voorgesteld en aangenomen is minstens zo belangrijk als het feit dat de wetgeving van kracht is / werkt. /quote]
Hoe nu? Ik dacht dat ik al geantwoord had, maar mijn reactie is foetsie!
Dus alsnog:

Met het oog op de inhoud van het debat, zul je wel gelijk hebben, maar die inhoud stond niet het openingsbericht, dus daar hield ik in mijn reactie geen rekening mee. Ook heb ik het niet ovet het "boerkaverbod" maar over het naaktlopen. Mijns inziens gaat het niet aan dat te verbieden!
(OK dat bedoelde Donner niet :) )

Dat ik het ook niet nodig vindt gezichtbedekkende kleding te verbieden heeft een andere reden. Als het in bepaalde situaties noodzakelijk is om personenen te kunnen identificeren of fouilleren, kan de politie hen altijd sommeren de vermomming af te leggen. Doen men dat niet, dan is men al in overtreding, en kan men dus ook zonder speciaal verbod een boete of gevangenisstraf krijgen. Overbodige wetgeving: dus

"Weg met het carnavalsverbod"
Ik wens u alle goeds
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Samsa schreef:
Jagang schreef:Samsa, het gaat niet om hoofddoeken, maar om burka's.
Die kun je toch ook seksualiseren :lol: Ze hebben er geen kleren onder aan hoor ;)
Mischien zijn transparante burka's een idee.. :wink:
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

windsurfer schreef:Ik denk echter dat een verbod de verkeerde aanpak is. Als je iets verbiedt maak je het groter dan het is. De verandering moet komen van de moslima's zelf.
Dan neem je vooral het risico dat het groter gaat worden dan het is.
Dit bereik je door integratie, onderwijs, emancipatie. Zeg maar hoe Nederland zich de afgelopen eeuw ontwikkeld heeft.
Het probleem is dat integratie en emancipatie juist met een burka aan een lastig verhaal wordt.
Je krijgt met zo'n ding geen baan, en je krijgt geen contact met andere, en/of andersdenkende mensen.
Pas wanneer je de burka wegneemt, open je een deur naar de route die jij voorstaat.
Het gaat toch om redelijkheid. Wil je een burka dragen, dat moet dat kunnen. Maar er zullen in ons land dan toch bepaalde consequenties aan zitten, zoals dat bepaalde banen aan je bedekte neus voorbij gaan.
Niet alleen "bepaalde banen", maar zeg maar gerust "vrijwel alle banen".
Ik erger me aan die dames die én een burka willen dragen én gewoon mee vinden zonder enige beperking te moeten kunnen meedraaien in een open samenleving. Dat probleem is dan aan jou, en moet je niet op de samenleving afwentelen.
Het probleem is alleen dat wij moeten betalen aan vrouwen die op een dergelijke manier niet willen meedraaien in de samenleving.
Die komen in het uitkeringscircuit terecht, en wie betaalt dat?

Alweer een reden om geen burka's te willen.
Ben dan ook consequent, en neem de gevolgen die het dragen van een burka met zich meebrengt. Dat geldt toch voor iedereen. Als een bankfunctionaris met een tshirt wil rondlopen met daarop 'fuck kapitalism' zal ie een andere baan moeten gaan zoeken waarin dat wel kan.
Ik ben liever consequent door te stellen dat gezichtsbedekkende kleding "not done" is, ongeacht je geloof.
Henry Ford
herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm »

een beschouwing om over na te denken:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... iten.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Allah el Akhbar.
Ondanks een vergrootglas kan ik niet zien of het wel een echte moslim is.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Plaats reactie