Wanneer is men verantwoordelijk?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

pallieter
Bevlogen

Re: Wanneer is men verantwoordelijk?

Bericht door pallieter »

Nee, maar als de misdaadpleger geen vrije wil heeft heeft de strafoplegger die ook niet. Doorredeneren volgens deze trant leidt, volgens mij, tot een soort defaitistisch nihilisme
Dat is inderdaad mogelijk en niet direct wenselijk.
'wil' is hier natuurlijk een vaag woord, wordt omschreven met 'het vermogen om met bewustzijn te streven; beschikking'. Discussies over vrije wil zullen daardoor, wederom volgens mij, altijd verzanden in vaagheden.
Onze huidige kijk op het determinisme is te vergelijken gas in een vat, we kunnen het geheel beschouwen en tot vrij absolute stellingen komen wat er gebeurt als we het samenpersen of verwarmen maar we kunnen het gedrag van de individuele moleculen (nog) niet vaststellen (naar Asimov).
Ik denk dat tegen de tijd dat we het determinsme volledig doorgrond hebben we ook de mogelijkheid gecreerd hebben om het te wijzigen, zodoende blijft het begrip vrije wil volgens mij bestaan (en ja dat is wederom een rare lus).
Ons brein/lichaam mag dan een computer zijn, maar het heeft geen Intel 386 processor en de algoritmes zijn niet zo eenvoudig als het zoeken naar fibonacci nummers: F(n) = F(n-1) + F(n-2).
Mooi uitgelegd!
Wel even stellen dat onze omgeving wel onder de invloed staat van quantummechanische processen en determinisme mij dus onmogelijk lijkt. Maar als het over vrije wil gaat, elk argument pro zo uit een religieus fora zou kunnen komen. Er is geen enkele data die sugereert dat vrije wil bestaat buiten onze eigen intuitie. Lijkt mij iets gelijkaardigs aan religie.
Ik kan inderdaad niet bewijzen dat vrije wil niet bestaat :D
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
caius
Technologist

Bericht door caius »

pallieter schreef:Ik kan inderdaad niet bewijzen dat vrije wil niet bestaat :D
Ik beweer ook niet dat vrije wil bestaat, slechts dat het begrip vrije wil bestaat om iets te duiden wat we, dwz de onderzoekende apen, nog niet begrijpen. En dat heeft inderdaad iets religieus behalve dan dat we er onderzoek naar doen (en blijven doen totdat we een antwoord hebben: ik eis een antwoord! ;)).
Maar om terug te komen op verantwoordelijkheid, ik blijf erbij dat het geen enkel argument is om verantwoordelijkheid te ontlopen, een rotte appel kan er ook niets aan doen dat die rot is, toch zal die op de composthoop terecht komen (als die geluk heeft). Je wordt kortgezegd verantwoordelijk geacht.
Anarchism really stands for the liberation of the human mind from the dominion of religion; the liberation of the human body from the dominion of property; liberation from the shackles and restraint of government.- Emma Goldman
Global Mind Change
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Volledig akkoord caius, en ik eis ook een antwoord.
Natuurlijk mag het niet gebruikt worden als excuus, anders hol je het gehele mechanisme dat oproept tot verantwoordelijkheid volledig uit.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Weer zijn er een aantal interessante kanttekeningrn gemaakt.
In zekere zin moet ik mijn stelling nu toch enigzins bijstellen:

“Wij zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van onze daden, voor zover iemand ze had kunnen voorzien.”

In de praktijk zullen er ook (zelf)verwijten zijn daar waar niemand ze had kunnen voorzien. Maar mijns inziens zijn die (zelf)verwijten onterecht.

Ik zal proberen het strafrecht waar mogelijk buiten beschouwing te laten, en uit te gaan van het universeler beginsel van de wraak. Natuurlijk willen wij in een geordende maatschappij de wraak in vele gevallen uitsluitend beleggen bij de strafrechter. Maar in de meeste gevallen, waarin we ons/elkaars handelen beoordelen, komt het strafrecht er toch echt niet aan te pas. We beoordelen onzelf, onze partner, onze kinderen, onze baas, ons personeel, onze zakenrelaties, onze vrienden, onze klasgenoten etc. Degene die handelend optreed, omdat de daad wordt veroordeeld, zal ik “De wraker” noemen. Die wraker kan het strafrecht zijn, maar ook een boze ouder, een kwaad zusje, een woedend bendelid of ikzelf, verzin het maar. Slechts in bepaalde gevallen komt de trias politca er aan te pas. De wraak kan ook uit van alles bestaan, van een slecht geweten, of een boos gezicht, tot aan de dood.

Pallieter schreef: Betekent verantwoordelijk zijn voor je daden, ook dat je per definitie hoeft te beschikken over vrije wil?

Verantwoordelijkheid nemen voor je daden is dus ook maar een programma
Ik denk dat de eerder door erikketik gebruikte term “keuzevrijheid” meer op zijn plaats is dan de wat slechts gedefiniëerde term “vrije wil”. Pallieter ziet verantwoordelijkheid nemen voor je daden als een programma, dat door de hersenen kan worden uitgevoerd. De programma’s die mij (ik ben NB programmeur van beroep), voor ogen staan, zijn die welke ons in staat stellen de gevolgen van ons handelen te voorzien, en op grond van wat wordt voorzien de handeling wel of niet doen plaatsvinden. Een belangrijk onderdeel daarvan is ook het voorzien van de wraak.

Blues-Bob schreef: Stelling: Niet iedereen kan verantwoordelijk gehouden worden voor alle gevolgen van zijn daden
Het programma om te handelen olp grond van de verwachte gevolgen van onze daden, zal altijd maar een deel van de mogelijke consequenties zien. Als bepaalde gevolgen van je daden niet te voorspellen zijn, is je verantwoordelijkheid – voor die gevolgen – natuurlijk minimaal. Als die gevolgen wel te voorspellen zijn, maar jij bent daar niet toe in staat, staan de wraker drie wegen open. Hij kan je vergeven, hij kan trachten het(die daad) je af te leren, of hij kan trachten je mores te leren dwz het je in de toekomst die daad onmogelijk te maken. Doden van de dader, het afhakken van de hand van de dief, en het vastbinden van het weerbarstige kind zijn voorbeelden van dat onmogelijk maken.

Het is dus niet zo dat je op grond van je falende programma, de wraak altijd kunt ontlopen. Maar als de wraker begrijpt dat jouw programma faalde dan zal hij wel zijn wraak aanpassen of eventueel achterwege laten. De aanpassing hoeft echter niet altijd gunstig te zijn, Niet voor niets trachten verdachten tegenwoordig eerder tbs te ontlopen dan de gevangenis!

Caius schreef: Ik denk dat elke poging 'het kwaad' uit te roeien, het kwaad is

Wraak heeft een afschrikkingsfunctie...
Het strafrecht kan ook fout werken...
Straf moet dus de redelijkheid niet uit het oog verliezen

Over keuzevrijheid: ook ademhalen is een keuze, je kunt ermee stoppen (alleen niet door je adem in te houden)
Inderdaad is de ultieme wraak zelf het ultieme kwaad. Doden van een dader moet daarom waar mogelijk vermeden worden. Zowel opdat de wraker niet zelf het grootste kwaad wordt, als wel om de afschrikking te handhaven. Als ons de ultieme wraak wacht, worden wij desperado’s, die zich door niets meer laten afschrikken. Het doden(of erger!) van een dader, valt eigenlijk slechts dan te verdedigen als deze zelf dreigt te gaan doden (bijvoorbeeld teneinde daamee de wraak te voorkomen), maar helemaal uit te sluiten valt de mogelijkheid denk ik niet.

Wie wel de ultieme wraak mag nemen, is de dader. Zelfmoord van een dader zie ik als een legitieme reactie op het veroordelen van je eigen daden. Ik vindt het alleen vaak jammer dat daders die “terecht”(omdat zijn moordenaars zijn) zelfmoord plegen, dat niet vóóraf hebben gedaan.
Ik hoop voldoende recht te hebben gedaan aan de inbreng van de geciteerden, en ze niet verkeerd te hebben begrepen.
Ik wens u alle goeds
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Kan ik aleen maar perfect met akkoord zijn Peter =D>
En misschien nu nog een topicje over hoe we zorgen dat meer mensen zich verantwoord gedragen, hoe we met andere woorden dat programaatje zoveel mogenlijk activeren.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

pallieter schreef:<< >>
En misschien nu nog een topicje over hoe we zorgen dat meer mensen zich verantwoord gedragen,
hoe we met andere woorden dat programaatje zoveel mogenlijk activeren.
Je zou daarmee kunnen beginnen door mensen hun vrije wil niet af te nemen,
zodat niet WE maar juist iedereen zelf daar voor kan zorgen.
Ik ben er, zoals ook de meeste neurologen, van overtuigd dat vrije wil een fabeltje is.
Wat wij doen wordt bepaald door dna en omgeving.
<< >>
Overtuigingen (ook die van neurologen!) horen op religieuze fora thuis ...
... Is jouw stelling: "Wat wij doen wordt bepaald door DNA en omgeving."?
Dan stel ik voor dat je een nieuw topic opent en aldaar de onderbouwing verwoordt.

Jij 'en de meeste neurologen' hebben het namelijk mis, want:
  • Ik heb een vrije wil, en die laat ik me niet afnemen!
Ik wil er uit vrije wil voor kunnen kiezen om voor mijn gedrag verantwoordelijk te zijn.
Maar als het over vrije wil gaat, elk argument pro zo uit een religieus fora zou kunnen komen.
Er is geen enkele data die sugereert dat vrije wil bestaat buiten onze eigen intuitie.
Lijkt mij iets gelijkaardigs aan religie.
<< >>
Ik beschouw discussie over de vrije wil hiero als off-topic omdat de discussie over verantwoordelijkheid prima gevoerd kan worden zonder uit te weiden over de vrije wil en zulks de discussie over verantwoordelijkheid waarschijnlijk zal vertroebelen of zelfs overschaduwen.

Ik ga er hiero dus ook niet verder op in maar in een topic als bijvoorbeeld
"Wat wij doen wordt bepaald door DNA en omgeving."
zal ik er daaro vrolijk en uit vrij wil voor kiezen om die stelling 'aan te vallen',
onder andere door het volgende aan te tonen:
  • "Er is wel degelijk data die suggereert dat mijn vrije wil bestaat buiten mijn eigen intuïtie."
    • Disclaimer

Ik aanvaard geen enkele verantwoordelijkheid voor het bovenstaande door mij geschrevene.
      Wat ik schrijf wordt namelijk bepaalt door DNA en omgeving, niet door mij.
******************************** [-X :lol: [-X ********************************
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

pallieter schreef: 1. Het betekent niet dat wij een onwikkeld brein hebben dat gevolgen kan incalculeren, dat we de keuze hebben om dit mechanisme uit te schakkelen, of juist aan te zetten. Zoals je zelf zegt: men kan verwachten hoe iemand zal reageren.
Eensch
2. Hulp aanbieden is op langere termijn ook interessant voor het de maatschappij, alsook hulp vragen. Dit zijn antropologisch perfect aanvaarde mechanismes. Gelieve dan ook peer to peer wetenschappelijk onderzoek aan te brengen dat mijn stelling over altruïsme en vrije wil tegenspreekt. Wij zijn geëvolueerd als kuddedier en dragen in onszelf mee hoe we in een groep kunnen functioneren.
Je gaat ervan uit dat ik slechts spreek van hulp aanbieden aan mensen, of mensen binnen mijn sociale systeem. Helaas, mensen bieden ook hulp aan andere sociale systemen en niet-mensen. Van een wetmatigheid zorgen voor andere sociale systemen of niet-mensen -> meer overlevingskansen is geen sprake, in tegenstelling tot je suggestie mbt peer-to-peer reviews. Ik ben bang dat je oorzaak en gevolg door elkaar zit te halen. Verantwoordelijkheid is een gevolg van evolutie, geen oorzaak. Daarvoor verwijs ik naar je eigen peer-to-peer reviewed artikelen, die dit bevestigen.
Dus nogmaals, verantwoordelijkheid voor iemands daden dient vanuit de maatschappij gestimuleerd te worden, maar dit wil niet zeggen dat je over vrije wil beschikt of zelfs maar over een keuze beschikt om die verantwoordelijkheid al dan niet te nemen.
Wat ik niet begrijp en waar ik over struikel is waarom je wederom die vrije wil en evolutie benoemt. Allen zijn het denk ik eens dat vrije wil niet een voorwaarde is voor verantwoordelijkheid. En evolutie is slechts het mechanisme wat ons basis gedrag bepaalt, maar is in casu niet relevant omdat het hier geen gedachtenwisseling omtrent ontstaanswijze of verdere ontwikkeling betreft. Als het de vraag is onder welke omstandigheden moeten we verantwoordelijkheid stimuleren, heb je nog wel een punt, maar dat was het uitgangspunt niet, of waarom mensen verantwoordelijkheid hebben, maar dat was het punt ook niet.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Ik ben het niet eens met onderstaande stelling.
*

“Wij zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van onze daden,
voor zover iemand ze had kunnen voorzien.”

Kinderen, vooral jonge kinderen, zijn niet of in ieder geval verminderd verantwoordelijk voor hun daden,
de wettelijke vertegenwoordigers van kinderen zijn verantwoordelijk voor de daden van 'hun' kinderen en bovendien ook nog eens aansprakelijk!.

Bijvoorbeeld de peuter in het onderstaande geval is niet verantwoordelijk voor haar daad:
InsideGamer schreef:
Peuter ziet pistool aan voor Wii-Mote

Nieuws | 8 maart 2010 - Een nogal onfortuinlijk ongeluk vond zondag plaats in het Amerikaanse stadje Lebanan, Tennessee. Een driejarig meisje dacht daar te grijpen naar een Wii-Mote, het bleek echter te gaan om het geladen pistool van haar stiefvader die hij toevallig op tafel had laten liggen. Het kind werd getroffen in de buik en overleed onderweg naar het ziekenhuis.
    • Afbeelding
De moeder, die in dezelfde kamer was als de peuter, heeft tegen de plaatselijke politie aangegeven dat haar dochter vast gedacht moest hebben dat het pistool een controller was. De stiefvader had het wapen op tafel laten liggen omdat hij die dag een insluiper rond zijn huis meende te horen. Of er nog acties tegen de ouders wordt ondernomen is nog niet duidelijk, dat Nintendo nog een rechtszaak aan zijn broek krijgt zien we echter nog niet zo snel gebeuren. Triest is het in elk geval wel.
Stel dat het kind iemand anders had doodgeschoten in plaats van zichzelf,
ook dan waren de ouders daarvoor verantwoordelijk geweest en niet de peuter zelf.
Maar wat als nou de ouders uithuizig waren en de 12-jarige babysit dat wapen daar neerlegde?
Wat als de 12-jarige babysit zelf ook dacht dat het een Wii-speelgoedwapen was?
Wat als de 12 jarige babysit, die zelf ook dacht dat het een Wii-speelgoedwapen was,
wat als die 12 jarige babysit daarmee de baby of iemand anders had doodgeschoten?

Wellicht de stelling ietsje aanscherpen, bijvoorbeeld zoiets?

“Iedere persoon is verantwoordelijk voor de gevolgen van zijn/haar daden,
voor zover die persoon zelf ze had kunnen voorzien.”

-
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

pallieter schreef:Kan ik aleen maar perfect met akkoord zijn Peter =D>
En misschien nu nog een topicje over hoe we zorgen dat meer mensen zich verantwoord gedragen, hoe we met andere woorden dat programaatje zoveel mogenlijk activeren.
Voorgaande post van mij, is geschreven voordat ik dit berichtje had gelezen. Ik vind dit, als we het over het hoe en waarom zouden willen hebben zinvol.

Groet,

Bob
siger

Bericht door siger »

@Gayah,

Die vader verdient toch stokslagen?
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

siger schreef:Die vader verdient toch stokslagen?
Nee, ik ben sowieso tegen lijfstraffen.
Die stiefvader is verantwoordelijk voor het achterlaten van dat vuurwapen op de tafel,
wellicht is dat strafbare (grove!) nalatigheid, wie weet, het betreft tenslotte de USA,
maar die moeder ...
(die in dezelfde kamer was als de peuter!)
... die moeder acht ik hoofdverantwoordelijk voor de dood van haar kind.

Maar stokslagen?
Is het gevolg van haar gedrag niet al voldoende straf?
Ik kan mij geen grotere straf voorstellen voor mijn gedrag dan de dood van mijn kind ...
-
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Je gaat ervan uit dat ik slechts spreek van hulp aanbieden aan mensen, of mensen binnen mijn sociale systeem. Helaas, mensen bieden ook hulp aan andere sociale systemen en niet-mensen. Van een wetmatigheid zorgen voor andere sociale systemen of niet-mensen -> meer overlevingskansen is geen sprake, in tegenstelling tot je suggestie mbt peer-to-peer reviews. Ik ben bang dat je oorzaak en gevolg door elkaar zit te halen. Verantwoordelijkheid is een gevolg van evolutie, geen oorzaak. Daarvoor verwijs ik naar je eigen peer-to-peer reviewed artikelen, die dit bevestigen.
Denk niet dat ik ooit iets anders heb beweert over verantwoordelijkheid en evolutie.
Maar toch daag ik je uit om een wetenschappelijk artikel te vinden dat ergens een vorm van altruïsme beschrijft die niet evolutionair verklaarbaar is.
Lmao, en atheisten hebben ook God vermoord????
Dan stel ik voor dat je een nieuw topic opent en aldaar de onderbouwing verwoordt.

Ik heb een vrije wil, en die laat ik me niet afnemen!
Ik wil er uit vrije wil voor kunnen kiezen om voor mijn gedrag verantwoordelijk te zijn.
Jawol, en nog andere dogma's van jouw die ik onvoorwaardelijk moet aanvaarden?
Ik beschouw discussie over de vrije wil hiero als off-topic omdat de discussie over verantwoordelijkheid prima gevoerd kan worden zonder uit te weiden over de vrije wil en zulks de discussie over verantwoordelijkheid waarschijnlijk zal vertroebelen of zelfs overschaduwen.

Ik ga er hiero dus ook niet verder op in maar in een topic als bijvoorbeeld
zal ik er daaro vrolijk en uit vrij wil voor kiezen om die stelling 'aan te vallen',

"Er is wel degelijk data die suggereert dat mijn vrije wil bestaat buiten mijn eigen intuïtie."

Disclaimer

Ik aanvaard geen enkele verantwoordelijkheid voor het bovenstaande door mij geschrevene.
Wat ik schrijf wordt namelijk bepaalt door DNA en omgeving, niet door mij.

Dan ben ik wel zeer nieuwsgierig naar die data. Alleen maar stellen dat je die bezit maar nog niet wil vrijgeven kan ik natuurlijk niet als argument aanvaarden. Ook lijkt het mij zeer relevant als men over verantwoordelijkheid spreekt men het ook heeft over vrije wil, of inderdaad beter keuzevrijheid.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

pallieter schreef: Denk niet dat ik ooit iets anders heb beweert over verantwoordelijkheid en evolutie.
Maar toch daag ik je uit om een wetenschappelijk artikel te vinden dat ergens een vorm van altruïsme beschrijft die niet evolutionair verklaarbaar is.
Waar heb ik dan beweerd dat dat er zou moeten zijn? Ik heb slechts gesteld dat je dingen, mogelijk stokpaardjes van stal haalt, die in zijn geheel niet relevant zijn en duidelijk gemaakt dat je verhaal daardoor wel degelijk warrig is/wordt, en juist niet genuanceerd zoals je dat beweert. Dit omdat je het hebt over producten van evolutie, en je wilt naar evolutie kijken, ipv het product en hoe dat in te zetten, waar ethiek volgens mij ondermeer voor staat. Het feit dat je denkt dat je niet anders beweert hebt is tamelijk kenmerkend voor de verwarring, zou ik haast zeggen. Maar zoals je zelf al tot de conclusie gekomen bent, is hoe verantwoordelijkheid, of beter gesteld verantwoordelijkheidsgevoel geevolueerd is en hoe het komt dat zich dit manifesteert zoals het zich in deze moderne tijd doet hoort niet thuis in het subforum ethiek. Daarover waren we het eens volgens mij.

MAW dat je gelijk hebt hoe het ontstaat, is geen garantie dat je gelijk hebt bij het toepassen van verantwoordelijkheid en standpunten daaromtrent. Dat is natuurlijk een duidelijke drogreden, zoals ik mijn post begon

Groet,

Bob
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

Maar toch daag ik je uit om een wetenschappelijk artikel te vinden
dat ergens een vorm van altruïsme beschrijft die niet evolutionair verklaarbaar is.
<< >>
Zoekt (zelf) en gij zult (zelf!) vinden!
Althans, ik kan zulks moeiteloos vinden op het Internet ...
Lmao, en atheisten hebben ook God vermoord????
<< >>
      • :?:
Vanwaar de lol en wat hebben atheïsten en het vermoorden van God er mee te maken?

Ik heb een vrije wil, en die laat ik me niet afnemen!
Jawol, en nog andere dogma's van jouw die ik onvoorwaardelijk moet aanvaarden?
<< >>
      • :?:
Is jawol een wol-soort ofzo? Wat bedoel je?
Mijn bewering "Ik heb een vrije wil" verklaar jij tot dogma?
Welke andere dogma's heb je het over?
Nee hoor, jij hoeft niets onvoorwaardelijk te aanvaarden,
net als ik niet onvoorwaardelijk hoef te aanvaarden dat ik geen vrije wil heb!
<< >>
... ... in een topic als bijvoorbeeld

"Er is wel degelijk data die suggereert dat mijn vrije wil bestaat buiten mijn eigen intuïtie."

<<< >>>
Dan ben ik wel zeer nieuwsgierig naar die data.
<< >>
Dan open je toch dat nieuwe topic alwaar je jouw stelling
onderbouwt ...
... of verwacht je dat ik jouw overtuiging ( dogma!?) onvoorwaardelijk aanvaard?
Jij was het die met de stelling kwam
en ik begrijp dat zulks jouw overtuiging (dogma!?) is en
daar laat ik het verder bij als je niet met een onderbouwing komt.
-
PS
Ik ben voornemens om in dit topic verder niet meer te discussiëren over de vrije wil. Basta!
-
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
siger

Bericht door siger »

GayaH schreef:
siger schreef:Die vader verdient toch stokslagen?
Nee, ik ben sowieso tegen lijfstraffen.
Was niet gemeend hoor. Maar het is wel een verpletterende verantwoordelijkheid. Terzijde, de stelling hierboven die verantwoordelijkheid met kennis verbindt, gaat tegen mijn gevoel in, dat heel wat domme mensen verantwoordelijk zijn voor hun en andermans leed.
Maar ik denk dat we het met mekaar eens zijn, Gayah.
Plaats reactie