Wellicht heb ik je verkeerd begrepen.Fishhook schreef: Ik ontken ook nergens dat voor bijna iedereen de eigen genen voor gaan.
Verder heb ik het over het algemeen niet over het individu, of de uitzondering die de regel bevestigd.
Groet,
Bob
Moderator: Moderators
Wellicht heb ik je verkeerd begrepen.Fishhook schreef: Ik ontken ook nergens dat voor bijna iedereen de eigen genen voor gaan.
Verder heb ik het over het algemeen niet over het individu, of de uitzondering die de regel bevestigd.
Peter van Velzen schreef:Mensen echter, zijn bij uitstek een soort die bovendien bewuste beslissingen kan nemen, waardoor het individu kan afwijken van het instinctieve of emphatisch bepaalde gedrag. Dat heeft in vele gevallen groot nut. Maar als de aangeboren neiging van groot belang is en slechts matig bestand tegen bewust afwijkende keuzes, dan wordt het nuttig om ze met dezelfde bewuste keuzes te ondersteunen. Daartoe kunnen wij - dunkt mij - memen (van anderen gekopieerde ideeën) benutten, die onze bewuste keuzes in de gunstige richting buigen. Zo gezegd hebben groepen mensen waarin de meme van de gulden regel frequent voorkomt, waarschijnlijk betere voortplantingskansen, dan de groepen waarin de meme "ikke ikke en de rest kan stikke" - anders dan als afkeuringswaardig alternatief - voorkomt.
Ik begrijp niet wat je bedoelt.Blues-Bob schreef:Al zou de alomtegenwoordige, alleswetende god ons verschillen van mening geven, verschillende belangen geven of wat dan ook, ik denk dat dit niet veel uit zou maken voor de verschillen onderling, en dat we soms niet anders kunnen dan keuzes maken die voor de ene beter uitpakken, dan voor de ander.siger schreef:Vreemd dat we gerustgesteld zijn als het iets met een gen is.
Dat elkaar een handje helpen, ongeacht hoe of wat het voortbrengt, niet altijd goed is voor iedereen. Als wij met zijn tweeen elkaar een handje helpen is dat wellicht wel zo, maar als ik jou help kan dat goed tegen de belangen, noden en wensen van derden ingaan. Een constatering die George Orwell min of meer ook reeds stelde. "All animals are equal, but some are more equal than others".siger schreef:Ik begrijp niet wat je bedoelt.Blues-Bob schreef:Al zou de alomtegenwoordige, alleswetende god ons verschillen van mening geven, verschillende belangen geven of wat dan ook, ik denk dat dit niet veel uit zou maken voor de verschillen onderling, en dat we soms niet anders kunnen dan keuzes maken die voor de ene beter uitpakken, dan voor de ander.siger schreef:Vreemd dat we gerustgesteld zijn als het iets met een gen is.
Ik vind dat niet zo vreemd...siger schreef:Vreemd dat we gerustgesteld zijn als het iets met een gen is.
Daar heb je volkomen gelijk in. Wij tweeën zouden mekaar een handje kunnen helpen bij het nachtelijk bestelen van een fonds voor gehandicapten bijvoorbeeld.Blues-Bob schreef:Dat elkaar een handje helpen, ongeacht hoe of wat het voortbrengt, niet altijd goed is voor iedereen. Als wij met zijn tweeen elkaar een handje helpen is dat wellicht wel zo, maar als ik jou help kan dat goed tegen de belangen, noden en wensen van derden ingaan.siger schreef:Ik begrijp niet wat je bedoelt.Blues-Bob schreef:Al zou de alomtegenwoordige, alleswetende god ons verschillen van mening geven, verschillende belangen geven of wat dan ook, ik denk dat dit niet veel uit zou maken voor de verschillen onderling, en dat we soms niet anders kunnen dan keuzes maken die voor de ene beter uitpakken, dan voor de ander.
Siger schreef:Een meer gedetailleerde beschrijving zou kunnen luiden:
- - behandel anderen tegemoetkomend.
- heb je daar slechte ervaringen mee, wees dan terughoudender.
- heb je daar goede ervaringen mee, wees dan bereidwilliger.
- tracht zo een goede verstandhouding op te bouwen met je omgeving.
siger schreef:Mijn punt is alleen dat altruisme en de gulden regel al heel lang bestaan en een essentiele rol spelen bij sociale dieren en mensen, en dat altruisme géén dun laagje vernis is. Het leven is bijgevolg niet bepaald door rechtlijnig determinisme en egoisme verpakt als schijnmoraal. Dat betekent niet dat "de mens goed is", wel dat explorerend gedrag natuurlijk is.
Fishhook schreef:siger schreef:Mijn punt is alleen dat altruisme en de gulden regel al heel lang bestaan en een essentiele rol spelen bij sociale dieren en mensen, en dat altruisme géén dun laagje vernis is. Het leven is bijgevolg niet bepaald door rechtlijnig determinisme en egoisme verpakt als schijnmoraal. Dat betekent niet dat "de mens goed is", wel dat explorerend gedrag natuurlijk is.
Feit: kijkend naar hoe de evolutie werkt is altruisme in ons genen pakket gekomen omdat de groep zo een betere kans op overleven had en heeft.
Geen dun laagje vernis dus maar een wezenlijk onderdeel van een betere kans op voortbestaan.
Verschillen we nog van mening?
Mag ik stellen: de genen van het individu?mrBE schreef:
"Het individu in de groep" zo een betere kans op overleven had.
Ik denk dat we het aardig eens zijn.siger schreef:Daar heb je volkomen gelijk in. Wij tweeën zouden mekaar een handje kunnen helpen bij het nachtelijk bestelen van een fonds voor gehandicapten bijvoorbeeld.
Mijn punt is alleen dat altruisme en de gulden regel al heel lang bestaan en een essentiele rol spelen bij sociale dieren en mensen, en dat altruisme géén dun laagje vernis is. Het leven is bijgevolg niet bepaald door rechtlijnig determinisme en egoisme verpakt als schijnmoraal. Dat betekent niet dat "de mens goed is", wel dat explorerend gedrag natuurlijk is. Dat kan inderdaad tot vanalles leiden, zoals ik in de openingspost zei:
Siger schreef:Een meer gedetailleerde beschrijving zou kunnen luiden:
- - behandel anderen tegemoetkomend.
- heb je daar slechte ervaringen mee, wees dan terughoudender.
- heb je daar goede ervaringen mee, wees dan bereidwilliger.
- tracht zo een goede verstandhouding op te bouwen met je omgeving.
Dat mag je ook.Fishhook schreef:Mag ik stellen: de genen van het individu?mrBE schreef:
"Het individu in de groep" zo een betere kans op overleven had.