Ik antwoord op alle vragen met een 'ja'.
Ook op die over kleding.
Ieder mens moet vrij zijn om de kleding te dragen die men wilt maar.... het mag niet aanstootgevend zijn.
Dus geen overdreven bloot maar ook geen niqaabs die kinderen schrik aanjagen omdat ze denken dat het spoken zijn.
secularisatietestje.
- misslovely
- Geregelde verschijning
Re: secularisatietestje.
Er zijn hier al verschillende malen mensen veroordeeld voor moord die later onschuldig bleken, De Puttense moordzaak, Schiedamse Parkmoord ,Lucia de B.Chaimae schreef:[Ik ben tegen foltering en verminking, maar vind ook hier dat de doodstraf moet kunnen.
Wat zeg je dan later? Oeps sorry?
Laatst gewijzigd door Fish op 25 jul 2011 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
-
siger
Academische vrijheid wordt natuurlijk hoog geschat in academische kringen, en het is maar goed dat er regelmatig nog eens op gedrukt wordt. Maar nuchter beschouwd is deze vrijheid nergens een formeel grondrecht of mensenrecht.Samsa schreef:Ik weet ook niet goed of dit niet mogelijk in strijd is met academische vrijheid. Met welke stukken van de wet op hoger onderwijs en wetenschappelijk onderwijs zou dit ongeveer overeen komen?
Volgens de Nederlandse wet zijn het de instellingen voor wetenschappelijk onderzoek die zelf hun ethische richtlijnen vastleggen, zij het na het advies van een speciale commissie. Maar ook deze wet is geregeld door de wetgever, wat nog eens de verhoudingen toont. Het kan ook niet anders: als onderzoeksdaden wetsovertredingen zijn zullen ze ook zo behandeld worden.
Maar ook hier geldt dat een moderne democratie inhoudt dat de bevolking ontwikkeld is, waardoor de wetgevers instellingen meer vrijheid kunnen bieden dan in een ongeletterd of bijgelovig land.
Dat risico zit in alle samenlevingen, maar lijkt me net kleiner in de seculiere samenleving waar deze denkoefening over gaat.Samsa schreef:Even als voorbeeld, zou men in een streng gelovig land dan bijvoorbeeld biologie kunnen schrappen van het curriculum?
Ok, in dat geval ga ik met uw punt akkoord 
Kwam dit overigens nog tegen, misschien heeft u er iets aan.
http://www.amnesty.nl/encyclopedie_lemma/904
Kwam dit overigens nog tegen, misschien heeft u er iets aan.
http://www.amnesty.nl/encyclopedie_lemma/904
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
[
Poging van een secularisatietestje:
Poging van een secularisatietestje:
- Verkies je een democratie waar verschillende meningen aan bod komen boven een overheid die met bepaalde levensovertuigingen meer rekening houdt dan met andere?
Ja - Ben je voor gelijke rechten en gelijke behandeling van alle individuen ongeacht hun levensbeschouwing, sexe of sexuele geaardheid? We denken hier aan alle rechten, en bijzonder aan familie- en erfenisrecht.
Ja mits de rechten van deze personen op grond van het gedachtegoed waar zij recht op hebben geen vermindering van vrijheid van derden inhoudt. - Ben je voor vrijheid van kledij, behoudens voor ambtenaren, en om hygiene en veiligheid te waarborgen?
Ja maar ook voor schooluniformen en tegen gezichts-bedekking en dusdanige bedoeking dat bij verkeersdeelname derden in gevaar komen. - Ben je voor bescherming van kinderen van alle sexen op educatief, economisch, lichamelijk en sexueel gebied?
Ja - Ben je tegen slavernij en uitbuiting?
Ja ook van dieren - Onderschrijf je de vrijheid van moderne wetenschappelijke onderzoeksmethodes?
Ja - Ben je tegen de doodstraf, tegen foltering en tegen verminking?
Ja hoewel ik voor sommigen onvrijwillge euthanasie geen onaardig plan vind maar dat zijn privé overdenkingen. - Vind je dat een democratisch gecontroleerde overheid bovenvermelde punten moet controleren en waarborgen?
Ja met de kanttekening dat de gekozen vertegenwoordigers een zekere mate van kennis van de hun toevertrouwde portefeuilles dienen te hebben en dat het gebruik van drogredenen in het politieke debat verboden wordt.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing