Atheist en Christen

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Re: Atheist en Christen

Bericht door Cluny »

GetBigFast schreef:Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor al de reacties! Het heeft weer meer gegeven om over te denken.
Its much appreciated.
Tijd om op zoek te gaan naar een leuke stabiele atheïstische vrouw.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Mijn vrouw was lid van de pinkstergemeente toen we trouwden (inmiddels is ze niet meer gelovig).
Zolang je van elkaar houdt en elkaar accepteert en respecteert, moet het m.i. geen probleem zijn.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Een woestijngelovige en atheïst op hetzelfde kussen daar slaapt de duivel tussen.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Cluny schreef:Een woestijngelovige en atheïst op hetzelfde kussen daar slaapt de duivel tussen.
Nu ja, de meeste 2-persoonsbedden hebben 2 kussens, dus dat lijkt me geen probleem.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
okke
Forum fan

Bericht door okke »

Als iemand vanuit zijn levensbeschouwing, of dat nu christelijk, atheïstisch, antroposofisch of islamitisch is, beoordelend naar de levensbeschouwing van een ander kijkt, kan dat problemen opleveren als je duurzaam samenleeft. Als je iemand met zijn of haar levensbeschouwing tolereert (niet per se accepteert of respecteert), dan hoeft er geen probleem te zijn. Dan kan je glimlachen om rituelen en begrip hebben voor achterliggende waarden van bijvoorbeeld de Ramadan.
Optimists are half full of it.
GetBigFast
Forum fan

Bericht door GetBigFast »

okke schreef:Als iemand vanuit zijn levensbeschouwing, of dat nu christelijk, atheïstisch, antroposofisch of islamitisch is, beoordelend naar de levensbeschouwing van een ander kijkt, kan dat problemen opleveren als je duurzaam samenleeft. Als je iemand met zijn of haar levensbeschouwing tolereert (niet per se accepteert of respecteert), dan hoeft er geen probleem te zijn. Dan kan je glimlachen om rituelen en begrip hebben voor achterliggende waarden van bijvoorbeeld de Ramadan.
Mijn probleem heeft vooral te maken met de opvoeding van eventuele kinderen. Ik zit er niet zo op te wachten dat mijn kind(eren) worden geindoctrineerd. Dat mijn vriendin gelovig is maakt niks uit en daar heb ik niet direct problemen mee.
Zelfde poep, andere dag.
Jinny

Bericht door Jinny »

Mijn vrouw was van oorsprong katholiek, onze kinderen zijn naar een openbare school gegaan.
Scheelde dat mijn vrouw al heel snel het godsgeloof achter zich liet.
okke
Forum fan

Bericht door okke »

GetBigFast schreef:Mijn probleem heeft vooral te maken met de opvoeding van eventuele kinderen. Ik zit er niet zo op te wachten dat mijn kind(eren) worden geindoctrineerd. Dat mijn vriendin gelovig is maakt niks uit en daar heb ik niet direct problemen mee.
Ik geloof dat mijn kinderen verstandig (of dom) genoeg zijn om hun eigen keuzen te maken en met plezier lees ik mijn kleuters voor uit de kinderbijbel over het scheppingsverhaal. Als je kinderen verschillende verhalen horen, zullen ze er vast een houden die bij hen past.
Optimists are half full of it.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

okke schreef:
GetBigFast schreef:Mijn probleem heeft vooral te maken met de opvoeding van eventuele kinderen. Ik zit er niet zo op te wachten dat mijn kind(eren) worden geindoctrineerd. Dat mijn vriendin gelovig is maakt niks uit en daar heb ik niet direct problemen mee.
Ik geloof dat mijn kinderen verstandig (of dom) genoeg zijn om hun eigen keuzen te maken en met plezier lees ik mijn kleuters voor uit de kinderbijbel over het scheppingsverhaal. Als je kinderen verschillende verhalen horen, zullen ze er vast een houden die bij hen past.
Bah!
Religie-indoctrinatie van weerloze kleuters.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
GetBigFast
Forum fan

Bericht door GetBigFast »

The Prophet schreef:
Cluny schreef:Een woestijngelovige en atheïst op hetzelfde kussen daar slaapt de duivel tussen.
Nu ja, de meeste 2-persoonsbedden hebben 2 kussens, dus dat lijkt me geen probleem.
Is 4 tot 5 kussens ook goed? Ruimte genoeg voor een paar duiveltjes.
Zelfde poep, andere dag.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

okke schreef:Ik geloof dat mijn kinderen verstandig (of dom) genoeg zijn om hun eigen keuzen te maken en met plezier lees ik mijn kleuters voor uit de kinderbijbel over het scheppingsverhaal. Als je kinderen verschillende verhalen horen, zullen ze er vast een houden die bij hen past.
Hierop past enkel deze schitterende youtube voorstelling van de Roemeense dame waar ik vanmorgen fan van werd: http://www.youtube.com/watch?v=ptXOZE91 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false; :lol:
Born OK the first time
Jinny

Bericht door Jinny »

Berust het dan toch op waarheid?
Blond en d...... :D
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Mijn probleem heeft vooral te maken met de opvoeding van eventuele kinderen. Ik zit er niet zo op te wachten dat mijn kind(eren) worden geindoctrineerd. Dat mijn vriendin gelovig is maakt niks uit en daar heb ik niet direct problemen mee.
Hoe "erg" gelovig is jou vriendin? Ik verwacht dat als het geloof het allerbelangrijkste in haar leven is dat ze geen relatie met jou was begonnen maar een gelovige man had "gezocht". En ik denk dat jij geen relatie was begonnen met iemand die leeft vooor de Heer.

Ik denk toch dat je het niet moet onderschatten. Als gelovige maak je vaak andere keuzes dan een niet gelovige. Stel......ze raakt zwanger van een ernstig gehandicapt kind. Kom je daar dan samen uit?

Hoe wil ze de kinderen opvoeden? In bep. christelijke gezinnen mag bep. muziek niet geluisterd worden. zijn de teletubbies al taboe, mogen bepaalde boeken niet gelezen worden........ en zo zijn er wel meer dingen. Hoe zien de zondagen eruit?

Groet kristel
a.r.

Bericht door a.r. »

okke schreef:
Een onbegrijpelijke reactie (en vooral door iemand die al zolang op dit forum meeleest) ! Het maakt je dus helemaal niets uit dat je de in ontwikkeling zijnde hersentjes van jouw kleuters vervuild met "het scheppingsverhaal" of andere religieuze sprookjesverhalen. Laat me raden.... "ach wat maakt het uit, als ze maar gelukkig zijn"!
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Een onbegrijpelijke reactie (en vooral door iemand die al zolang op dit forum meeleest) ! Het maakt je dus helemaal niets uit dat je de in ontwikkeling zijnde hersentjes van jouw kleuters vervuild met "het scheppingsverhaal" of andere religieuze sprookjesverhalen. Laat me raden.... "ach wat maakt het uit, als ze maar gelukkig zijn"!
Hoe ga je hiermee om, stel dat je kinderen naar een christelijke school gaan? Of de verhalen die hun moeder ze voorleest uit de kinderbijbel? Laat je dat zo of ga jij ze vertellen dat wat hun moeder zegt niet waar is?

Toevallig vorige week een gesprek gehad met en ongelovige buurvrouw die haar kinderen wel op een christelijke school heeft. Dezelfde waar mijn kinderen ook heen gegaan zijn. Gewoon omdat hij bijna aan de overkant van de straat ligt. Haar kinderen komen nu thuis met de verhalen dat god de wereld heeft gemaakt, voor je zorgt e.d. thuis wordt hun gelukkig verteld dat dat niet waar is.

Maar kinderen kunnen ook heel helder zijn. Hoorde van een kind wat ongelovige ouders had die gewoon zei: Dat kán helemaal niet! je kan helemaal niet over water lopen! Maar wat als jij zegt dat dat inderdaad niet kan, en je vrouw zegt dat het wél kan?

ik hoorde van mijn zoon die toen al van de basisschool af was dat de juf uit groep 7 had gezegt dat homofilie van de duivel kwam! Leuk voor de kinderen die zich afbeginnen te vragen waar ze nou op vallen!

Mijn eigen kinderen geloven nu trouwens nergens meer in. Ik heb ze meegesleept in de periode dat ik zelf gelovig was geweest, maar gelukkig zijn ze zelf na gaan denken.

Mijn zoon van nu 15 vertelde me gisteravond dat toen hij klein was heel bang was geweest. Hij mocht niet negatief denken over jezus, en als je iets niet denken mag denk je het juist. Hij dacht de hele tijd kutjezus kutjezus..... en was daar helemaal overstuur van. Hij heeft het mij verteld en ik ben gaan bidden voor hem, wat hem weer een rustig gevoel gaf. Ik schrok ervan toen hij het me vertelde gisteren. Wat had ik hem aangedaan!

Ik zou maar eens een heel ernstig gesprek met je vriendin hebben. Ik hoop voor je dat haar geloof op een laag pitje staat en ze het misschien los kan laten. Anders kon je later wel eens tegen grote problemen oplopen.

Groet kristel
Plaats reactie