Bonjour schreef:Mijn eerste gedachte is dat Joden in Nederland (over andere landen durf ik geen uitspraak te doen) wel specifieke gelaatskenmerken hadden waardoor ze op straat te herkennen waren. Althans datzeiden mijn ouders vroeger. Dat zou op de import van vreemd genetisch materiaal duiden. Wel interessant om eens te bekijken wanneer deze groep dan in onze streken terecht is gekomen.
1) jodendom heeft vroeger net zo bekeerd als christendom en islam
2) jodendom als volk, het concept althans, is een resultaat vd europese natiestaatgedachte uit de 19e/20e eeuw. je weet wel, die eeuwen met al die oorlogen.
3) de huidige echte afstammelingen vd joden uit het jaar nul zijn de palestijnen. dat zijn joden die in de loop der eeuwen bekeerd werden (al dan niet met geweld).
4) in de middeleeuwen bestond er zoiets als de khazaren, een volkk dat het jodendom als volks/Staatsgodsdienst had ingevoerd. logisch dat na deze invoering het aantal joden plots vertienvoudigde. deze groep overspoelde nadien Europa omdat ze moesten vluchten.
5) dat in A'pen heel veel chassidische joden steunzolen nodig hebben is een gevolg van inteelt, niet van bepaalde rastrekken.