leven komt voort uit materie.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

jo12ver
Forum fan

Re: leven komt voort uit materie.

Bericht door jo12ver »

groetjes,
Thomas schreef:is Kant je niet bekend?
Wat ik bedoel wat is,volgenjou, leven en materie?
Dan pas kan ik reageren op jou denkwijze.
Jouw antwoord lijkt gebaseerd op een drogreden!
Thomas
wat heeft kant ermee te doen over de vraag hoe leven
ontstaan is, eerlijk, in zijn tijd waren neges nog apen.
dus laten we over het onstaan van leven spreken.

:wink:

p.s. wat leven en materie is kan je vinden, zoals gezegd, in alle
bibliotheken ten lande en daarbuiten.
let inderdaad op : ik gebruik de term leven zoals in een antwoor @ siger, zonder
bijvoeglijke naamwoorden, voor of naztsels. dus puur zonder beperkingen. onder
alle mogelijke omstandigheden op aarde als universum, oneindig zoals die is.
onze vrijheid is het stukje vrijheid van anderen dat door hen word afgestaan.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

jo12ver schreef: geef een andere mogelijkheid op, en ik zal er over nadenken.
Ik heb echt geen idee. Wel weet ik dat zowel inductief, reductief en deductief jouw aanvangspost onjuist is / die theorie gefalsificeerd is. Ik heb dit al meermalen hier verkondigt, ook tegen anderen die een vergelijkbare stelling plaatsten.

Het kan natuurlijk zijn dat niet gangbare definities gebruikt, maar dan moet je dat even zeggen.
dus we kennen leven, maar er was geen leven aanwezig, hoe is die sprong
ontstaan, geëvolueerd uit materie dus.
helemaal geen foutieve vergelijking.
In ieder geval was het geen biologische evolutie aangezien er geen leven was. Verder is deze stelling beter, dan de vergelijking waarmee je begon ("Materie is Leven"). Die vergelijking is fout, om duidelijke redenen. De meeste materie is levenloos of dood. Dat hoef ik denk ik niet eens met bronnen hier aan te tonen.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Het lijkt me nu wel duidelijk dat jo12ver niet van plan is zijn/haar wollige omschrijvingen te verduidelijken.
Gaan we terug naar de topic naam zelf.

" Leven komt voort uit materie ".

Ja, waar zou het anders vandaan komen ?
Waar denkt jo12ver zelf dat leven vandaan komt ?
Graag een duidelijk en direct antwoord, please.

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,
Blues-Bob schreef:
jo12ver schreef: geef een andere mogelijkheid op, en ik zal er over nadenken.
Ik heb echt geen idee. Wel weet ik dat zowel inductief, reductief en deductief jouw aanvangspost onjuist is / die theorie gefalsificeerd is. Ik heb dit al meermalen hier verkondigt, ook tegen anderen die een vergelijkbare stelling plaatsten.

Het kan natuurlijk zijn dat niet gangbare definities gebruikt, maar dan moet je dat even zeggen.
dus we kennen leven, maar er was geen leven aanwezig, hoe is die sprong
ontstaan, geëvolueerd uit materie dus.
helemaal geen foutieve vergelijking.
In ieder geval was het geen biologische evolutie aangezien er geen leven was. Verder is deze stelling beter, dan de vergelijking waarmee je begon ("Materie is Leven"). Die vergelijking is fout, om duidelijke redenen. De meeste materie is levenloos of dood. Dat hoef ik denk ik niet eens met bronnen hier aan te tonen.

Groet,

Bob
bovenste beste,
het doet me verdriet dat je aan dislexie lijdt. ik hoop op beterschap.
inductief zegt : als het onder die omstandigheden is, zal het nu ook wel zo zijn.
deductief is : het beantwoord aan alle erkende regels dus het zal wel juist zijn.
reductief : echt waar niets gevonden behalve iets " zonder zuurstof".
maar hoe weet je dan dat de aanvangspost onjuist is.
gefalsifieerd : wetenschappelijke theorie is gedoemd een hypothese te blijven tot ze weerlegd word.

wat een weergave van uw kennis inzake in de grond weinig zeggende
woorden die niet eens uit het nederlands komen, soit, maar die zonder
de nodige, juiste, verklaring voor een lezer van dit topic niets zeggen.
en inderdaad ze hebben hier niets te zeggen.
ik schreef namelijk " materie heeft leven in zich" (vrij naar mezelf). en niet materie is leven.
dus je stelt de lezers op een verkeerde, wankelende voet, op een scheef been. je geeft ze een bot
om op te bijten, maar het vlees olala, dat kan je of wil je er niet bijgeven.

om nu te antwoorden :
feit : er heeft nog nooit iemand getwijfeld aan het feit dat er leven is.
feit : hier falsificatie bijhalen is een beetje belachelijk, als je alle zeepbellen theoriën
en galaxische bombardementen buiten beschouwing wil laten.
feit : ondanks alle pogingen heeft nog geen mens leven gecreëerd. pogingen genoeg maar
allen zonder succes, toch leven wij en met ons nog vele andere, mensen, dieren, insecten,
vul delijst zelf maar aan.
is ons leven dan een falsificatie. het is geen theorie en het leven zelf word elke dag bewezen.

maar waar komt dat leven vandaan.
en ik heb het niet over biologisch evolutie, aangezien er inderdaad geen leven was.
dat laatste nemen we toch aan via de veelgeprezen big bang theorie, eerst was er niets en
daarna een geheel universum.
nu daar stel ik dus tegen, het universum is en blijft oneindig, in dat universum kunnen
wel nu en dan oerknallen voorkomen, maar zit daar leven zoals we het kennen in, of
materie die het leven in zich heeft.
vandaar mijn stelling "leven" zit in de allerkleinste elementjes die de materie maken.

ik wi hier geen dispuut over levensevolutie of over levenseinde.
ik heb het duidelijk over het feit dat leven inherent is aan het heelal.
vroeger, nu, altijd.

jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,
sarnian schreef:Het lijkt me nu wel duidelijk dat jo12ver niet van plan is zijn/haar wollige omschrijvingen te verduidelijken.

" Leven komt voort uit materie ".

Ja, waar zou het anders vandaan komen ?
Waar denkt jo12ver zelf dat leven vandaan komt ?
Graag een duidelijk en direct antwoord, please.

klaar en direct antwoord ?
enerzijds stel je " ja, waar zou het anders vandaan komen ?
anderzijds : zeg je dan niet hetzelfde ? "materie heeft leven in zich".

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

jo12ver schreef: het doet me verdriet dat je aan dislexie lijdt. ik hoop op beterschap.
Zou je dergelijke opmerkingen achterwege willen laten, dit is de laatste keer dat ik een dergelijk verzoek doe, volgende keer gaat er een melding vanuit.
inductief zegt : als het onder die omstandigheden is, zal het nu ook wel zo zijn.
100 gram goud is onder alle omstandigheden materie, en onder alle omstandigheden levenloos
Een levercel is/bestaat uit materie, maar kan dood en levend zijn.
deductief is : het beantwoord aan alle erkende regels dus het zal wel juist zijn.
100 gram goud valt onder alle erkende regels van materie, en onder geen enkele erkende regel betreffende leven.

reductief : echt waar niets gevonden behalve iets " zonder zuurstof".
Reductie: klopt de theorie met de feiten, of vallen er feiten buiten de theorie.
Theorie: materie = leven
Reductie: 100 gram goud is niet levend maar wel materie. Een levercel is/bestaat uit materie, maar kan dood en levend zijn.Theorie is gefalsificeerd, materie kan namelijk vanuit een brede visie bekeken levend zijn, dood zijn of levenloos zijn.
maar hoe weet je dan dat de aanvangspost onjuist is.
gefalsifieerd : wetenschappelijke theorie is gedoemd een hypothese te blijven tot ze weerlegd word.
Zie hierboven, op alle 3 van eerder aangegeven punten is jouw theorie "materie = leven" bewezen fout.
om nu te antwoorden :
feit : er heeft nog nooit iemand getwijfeld aan het feit dat er leven is.
feit : hier falsificatie bijhalen is een beetje belachelijk, als je alle zeepbellen theoriën
en galaxische bombardementen buiten beschouwing wil laten.
feit : ondanks alle pogingen heeft nog geen mens leven gecreëerd. pogingen genoeg maar
allen zonder succes, toch leven wij en met ons nog vele andere, mensen, dieren, insecten,
vul delijst zelf maar aan.
is ons leven dan een falsificatie. het is geen theorie en het leven zelf word elke dag bewezen.
Je hebt mijn post duidelijk niet begrepen, ik hoop dat bovenstaande verdieping de zaak verduidelijkt. Ik zie geen enkele reden om er vervolgens allerlei verwijten te maken.
maar waar komt dat leven vandaan.
en ik heb het niet over biologisch evolutie, aangezien er inderdaad geen leven was.
maar wel materie? Als dat zo is, dan is materie toch PER DEFINITIE niet perse leven?
Let wel de theorie: Materie = leven. Is wezenlijk verschillend met Leven = Materie (in een specifiek voorkomen / bestaan).

De laatste variant zou ik niet willen betwisten.

Groet,

Bob
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,
Blues-Bob schreef: maar wel materie? Als dat zo is, dan is materie toch PER DEFINITIE niet perse leven?
Let wel de theorie: Materie = leven. Is wezenlijk verschillend met Leven = Materie (in een specifiek voorkomen / bestaan).
toch leesstoornissen , of is het moedwil.

uitgangspunt is : de stelling dat alle materie leven, of tenminste het potentieel van leven, in zich heeft komt bij alle discuties die ik tot hiertoe volgde en voerde, meer en meer in mij op.

dus brave blues-bob, niets te maken met materie=leven of leven= is materie.

volg maar verder mee, uw goede leesbril op ?
want
de tekst gaat verder : ( ik herhaal hier even zodat er geen verder misverstand meer ontstaat ).
de vraag hoe is het leven onstaan, is tot hiertoe in deze topics niet beantwoord.
is het leven ontstaan bij de door vele vooropgezette (enige) oerknal, of is leven afzonderlijk ontstaan uit, inderdaad, de materie die voorhanden was op de juiste plaats en het juiste tijdstip.
het hoeft geen betoog dat het universum bestaat uit materie en leven, misschien dit laatste enkel hier op aarde, misschien onder een of andere vorm, onder andere omstandigheden ontstaan, maar ook ontstaan uit materie.
zoals ik vroeger al stelde, leven zit ingebakken in de allerkleinste elementjes van het universum.

p.s. en waarom zou goud, of gelijk welke andere materie, niet dezelfde mogelijkheid hebben, zoals gesteld op de juiste tijd onder de juiste omstandigheden.
vraag die alle andere vragen in de schaduw stelt.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Wat bedoel je precies met ingebakken?
Zit in een lego steentje ingebakken dat het een hijskraan wordt of een trein?
Zin in een pastic molecuul ingebakken dat eht een lego hijskraan/trein wordt?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

jo12ver schreef: de stelling dat alle materie leven, op tenminste het
potentieel van leven, in zich heeft...
Is toch echt uw stellingname.

E.e.a. wordt zeer vaag, en ambigue gebracht, waarbij definities verbogen, en veranderd worden. Ik ben niet de enige die dat constateerd, en wanneer gevraagd wordt e.e.a. te verduidelijken wordt mijn opvatting over wat er staat gesterkt, of blijf je doelbewust vaag.
siger schreef:Jo12ver,

Ik zou graag een down-to-earth antwoord krijgen op volgende vraag (ik heb ze nog gesteld in gelijkaardige topics van je, maar om een of andere reden was je telkens verdwenen): bedoel je met "leven" in de topictitel bewust leven, of alleen biochemisch leven of alleen potentieel leven?
Jouw antwoord:
siger schreef:Jo12ver,

Ik zou graag een down-to-earth antwoord krijgen op volgende vraag (ik heb ze nog gesteld in gelijkaardige topics van je, maar om een of andere reden was je telkens verdwenen): bedoel je met "leven" in de topictitel bewust leven, of alleen biochemisch leven of alleen potentieel leven?
met leven word bedoeld "leven".
geen voorvoegsels geen achtervoegsels, geen bijvoeglijke naamwoorden, geen enkele omgevingsvoorwaarden vooropgesteld, geen plaats, tijd of andere "op voorwaarde dat" erbij.
leven tout court, op de aarde dus over het gehele universum.

:wink:[/quote]
Thomas schreef:Leven komt voot uit materie!
Das ding an sich zou iemand kunnen zeggen.
Wat versta je onder materie en wat versta je onder leven?
Pas als je hier je mening over hebt gegeven kan je iets zeggen over de stelling.
Groeten Thomas
MNb schreef:
jo12ver schreef:met leven word bedoeld "leven".
Dat is geen definitie. Maar ik wil je wel een eindje op weg helpen. Wikipedia is nog wel eens een goed startpunt.
jo12ver schreef: p.s. wat leven en materie is kan je vinden, zoals gezegd, in alle
bibliotheken ten lande en daarbuiten.
let inderdaad op : ik gebruik de term leven zoals in een antwoor @ siger, zonder
bijvoeglijke naamwoorden, voor of naztsels. dus puur zonder beperkingen. onder
alle mogelijke omstandigheden op aarde als universum, oneindig zoals die is.
sarnian schreef:Het lijkt me nu wel duidelijk dat jo12ver niet van plan is zijn/haar wollige omschrijvingen te verduidelijken.
Ik ben niet de enige die moeite heeft met jouw redevoering. Reden genoeg om dit topic te zien als forumvervuiling. Je stelt materie in een vergelijking tot leven. Dat is hetzelfde een sporter te vergelijken met het systeem wat hij speelt. Een basketballer vergelijken met een 1-3-1 zone-defense is een beetje raar. Definities en duidelijkheid zijn een vereiste.

Groet,

Bob
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,

aan allen die zijn en zullen zijn.

wie de essentie van " leven komt voort uit materie" niet (wil) begrijpen, het zij zo.
ik persoonlijk heb met die personen medelijden. ze willen namelijk niet nadenken
hoe "leven" is ontstaan.
leven dat hier op aarde tot een onder andere een "menselijke wezen" heeft geleid.
begin a.u.b. niet over goddelijke ingrepen en dergelijke. wanneer ik als pantheïst ook
met het woord god scherm is dat in geen geval een superwezen, een overheerser, een schepper.
dus brave (conservatieve) zielen, ik zoek verder naar het hoe waardoor uit het niets het "leven" is begonnen.
dieze opzoekingen zonder steun van freethinker maar wat is die na al de negatieve teksten nog waard.

salut en de kost.

Thomas

Bericht door Thomas »

jo12ver schreef:groetjes,

aan allen die zijn en zullen zijn.

wie de essentie van " leven komt voort uit materie" niet (wil) begrijpen, het zij zo.
ik persoonlijk heb met die personen medelijden. ze willen namelijk niet nadenken
hoe "leven" is ontstaan.
leven dat hier op aarde tot een onder andere een "menselijke wezen" heeft geleid.
begin a.u.b. niet over goddelijke ingrepen en dergelijke. wanneer ik als pantheïst ook
met het woord god scherm is dat in geen geval een superwezen, een overheerser, een schepper.
dus brave (conservatieve) zielen, ik zoek verder naar het hoe waardoor uit het niets het "leven" is begonnen.
dieze opzoekingen zonder steun van freethinker maar wat is die na al de negatieve teksten nog waard.

salut en de kost.

Jammer,
Het is spijtig dat ik je vraag niet begrijp,

Ik zal me ook uit deze discussie terug trekken.

Groeten Thomas

MNb
Diehard

Bericht door MNb »

jo12ver schreef:ik heb het duidelijk over het feit dat leven inherent is aan het heelal.
vroeger, nu, altijd.
Dit is lariekoek. Het overgrote deel van het heelal is volstrekt levenloos. Niks inherent. Een heelal zonder leven is gemakkelijk denkbaar.
Blues-Bob schreef:Let wel de theorie: Materie = leven. Is wezenlijk verschillend met Leven = Materie (in een specifiek voorkomen / bestaan).
Zelfs dit is fout geformuleerd. Leven C Materie (het wiskundig symbool voor deelverzameling). Materie zonder Leven is heel goed mogelijk, Leven zonder Materie niet. En dat is precies wat je bedoelde.
jo12ver schreef:de vraag hoe is het leven onstaan, is tot hiertoe in deze topics niet beantwoord.
Degene die deze vraag weet te beantwoorden heeft de eerstvolgende jaren geen tijd meer voor welk topic op dit forum dan ook wegens overmatige beroemdheid.
jo12ver schreef:zoals ik vroeger al stelde, leven zit ingebakken in de allerkleinste elementjes van het universum.
Je kunt het zo vaak stellen als je wilt, het blijft lariekoek waar je geen enkel argument voor aandraagt. En als ik je goed begrijp klamp je je vast aan een non-sequitur.
Als leven afhankelijk is van materie - en dat lijkt sterk zo te zijn - dan volgt daar niet uit dat leven zit ingebakken in de allerkleinste elementaire deeltjes van het universum.
Er is geen leven te bespeuren in quarks. Wijs het me maar aan.
jo12ver schreef:waarom zou goud, of gelijk welke andere materie, niet dezelfde mogelijkheid hebben, zoals gesteld op de juiste tijd onder de juiste omstandigheden.
vraag die alle andere vragen in de schaduw stelt.
Zelfs als dat wel zo is zit leven nog niet ingebakken in de allerkleinste elementaire deeltjes van het universum. Zoals al eerder gesteld: een auto zit niet ingebakken in ijzerdeeltjes, protonen, neutronen of quarks. Een auto is een auto door de wijze waarop die deeltjes geordend zijn. Die ordening zit niet ingebakken enz. enz.
jo12ver schreef:ik persoonlijk heb met die personen medelijden. ze willen namelijk niet nadenken
hoe "leven" is ontstaan.
En als we uitgeprutteld zijn komen we met

http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_emotion

Hiermee heb je jezelf defintief uitgerangeerd als serieuze gesprekspartner.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

MNb schreef:
Blues-Bob schreef:Let wel de theorie: Materie = leven. Is wezenlijk verschillend met Leven = Materie (in een specifiek voorkomen / bestaan).
Zelfs dit is fout geformuleerd. Leven C Materie (het wiskundig symbool voor deelverzameling). Materie zonder Leven is heel goed mogelijk, Leven zonder Materie niet. En dat is precies wat je bedoelde.
Wow super! Ik vroeg me inderdaad af hoe ik dat soort zaken nu kort en duidelijk op zou schrijven! Daarom is de taal van de wiskunde superieur.

Ik zoek al een tijdje naar een duidelijk alternatief voor de jeukleus: "Leven = bewegen", notabene een jeukleus en verkoopspreuk van opperkwakzalver A.T. STILL, wat op zich in combinatie met zijn naam een goede grap is.

Hoewel ik dan natuurlijk niet doel op bewegen zoals mijn collegae het bedoelen, maar veel meer dat zonder beweging, stoffen niet uitgewisseld kunnen worden en dus een metabolisme niet kan zijn. Leven zonder metabolisme is geen leven.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

jo12ver schreef:
sarnian schreef:"Leven komt voort uit materie". Ja, waar zou het anders vandaan komen ? Waar denkt jo12ver zelf dat leven vandaan komt ? Graag een duidelijk en direct antwoord, please.
klaar en direct antwoord ?
enerzijds stel je " ja, waar zou het anders vandaan komen ? anderzijds : zeg je dan niet hetzelfde ? "materie heeft leven in zich".
Dat is allerminst een klaar en direct antwoord, maar in plaats van een antwoord een retour vraag.
Dus nogmaals : nee. Materie heeft op zich geen leven in zich. Materie bestaat ook zonder enig leven. Maar leven kan niet bestaan zonder materie.

Dus nogmaals - en graag een antwoord op mijn vraag ipv een retour vraag : Waar denkt jo12ver zelf dat leven vandaan komt ?

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Valère
Banned

Bericht door Valère »

-Volgens de Universele Wetten en de Wet van Eén (zie Wikipedia) is de alomtegenwoordigheid van bewustzijn de basis voor die eenheid en van alles wat verschijnt als een veelheid .
-Daarom moet er ook in de allerkleinste 'deeltjes' zowel bewustzijn als leven ingebouwd zijn
-Volgens de filosofische formule 'E=mc2=Psy ' is alles wat 'is' in alles omzetbaar en inwisselbaar
-Alles is 'één' ; en alleen die eenheid laat ons toe verder te filosoferen over de 'dingen' ... Valère-
Plaats reactie