Nu dat Jomanda's activiteiten in Nederland op een laag pitje staan ben ik benieuwd of ze weer wordt gerehabiliteerd en een come-back gaat maken.
JOMANDA NIET VERVOLGD IN ZAAK-MILLECAM
Justitie heeft besloten gebedsgenezeres Jomanda en vier andere alternatieve therapeuten toch niet te vervolgen voor de dood van Sylvia Millecam. De actrice overleed in augustus 2001 op 45-jarige leeftijd aan borstkanker.
Volgens justitie zijn er onvoldoende aanwijzingen dat door toedoen van het vijftal de gezondheid van Millecam schade is toegebracht.
Actrice Sylvia Millecam was bij het grote publiek bekend door haar optredens in het consumentenprogramma 'Ook dat nog' en het Teleac-programma 'Knoop in je zakdoek', voor verstandelijk gehandicapten. Ze werd twee keer gekozen tot populairste tv-persoonlijkheid.
KWAADAARDIGE TUMOR
In september 1999 werd bij Millecam een knobbeltje in de borst ontdekt. Het bleek te gaan om een kwaadaardige tumor. De actrice had een uitgesproken mening over de manier waarop ze behandeld wilde worden. Ze zocht haar heil in de alternatieve gezondheidszorg.
Millecam vertrouwde op alternatieve artsen en therapeuten, onder wie het medium Jomanda. Die zou gezegd hebben dat ze helemaal geen borstkanker had, één van de redenen waarom Millecam chemotherapie weigerde.
Ruim twee jaar geleden startte het Openbaar Ministerie in Amsterdam een strafrechtelijk onderzoek naar de gebedgenezeres, drie alternatieve artsen en een zoutmedium.
Het uitgebreide onderzoek heeft volgens het OM onvoldoende aanwijzingen opgeleverd dat Millecam door de verdachten werd weggehouden van de reguliere zorg, wat strafbaar is.
'ONVERANTWOORD'
Eerder deed ook de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) onderzoek naar de werkwijze van de alternatieve genezers die Millecam begeleidden. Hun oordeel was vernietigend. De medische begeleiding van de actrice was volgens de IGZ volstrekt onverantwoord.
De inspectie stelde dat Jomanda voor dokter was gaan spelen. De toenmalige inspecteur-generaal van de IGZ, Kingma, zei daarover: "Wij zijn van oordeel dat geen enkele Nederlander een medische diagnose mag stellen. Het is een handeling die uitsluitend is voorbehouden aan erkende artsen."
In april van dit jaar bepaalde het Medisch Tuchtcollege in Amsterdam dat een alternatief arts uit Haarzuilens zijn beroep nooit meer mag uitoefenen. De arts had Millecam moet doorverwijzen naar de reguliere gezondheidszorg en wees haar onvoldoende op het bestaan van de klassieke kankerbestrijding, aldus het college.
Twee andere artsen uit het alternatieve circuit werden voor respectievelijk een half jaar en een jaar geschorst. Eén van hen werd verweten dat hij Millecam pijnbestrijding onthield in een periode dat ze erg leed.
Jomanda vervolgd voor dood Sylvia Millecam
Moderator: Moderators
Het NOS radiojournaal bericht zojuist:
Wenn die Löwen reden könnten hätten sie uns nichts zu sagen - Wittgenstein
JUSTITIE STEUNT KWAK
Vanochtend over de radio kort interview met Herre Kingma, de oud-hoofdinspecteur gezondheidszorg.
Die was goed pissig op justitie:
Het was gewoonte om dergelijk soort zaken samen door te nemen, maar deze keer had justitie zonder enig overleg besloten.
Hij leek te twijfelen aan de bekwaamheden van degenen die het rapport hadden gelezen daar.
En weer even het heldere onderscheid:
* HET GAAT ER NIET OM WAT MILLECAM WEL OF NIET UIT VRIJE WIL HEEFT BESLOTEN, HET GAAT ER OM DAT DE INSPECTIE HET AANBOD VAN GENEESKUNDIGE PRAKTIJKEN CONTROLEERT. Dat is een geheel zndere zaak.
* JOMANDA en die andere kwakzalvers, inclusief zout-therapeut, HEBBEN EEN DIAGNOSE GESTELD, NAMELIJK DOOR TE BEWEREN DAT MILLECAM GEEN KANKER HAD.
Ik hoop dat justitie ergens wat duidelijker openbaart hoe ze tot haar standpunt is gekomen, want iedere leken- en profikwak mag zo te zien alles straffeloos uithalen.
Roeland
Die was goed pissig op justitie:
Het was gewoonte om dergelijk soort zaken samen door te nemen, maar deze keer had justitie zonder enig overleg besloten.
Hij leek te twijfelen aan de bekwaamheden van degenen die het rapport hadden gelezen daar.
En weer even het heldere onderscheid:
* HET GAAT ER NIET OM WAT MILLECAM WEL OF NIET UIT VRIJE WIL HEEFT BESLOTEN, HET GAAT ER OM DAT DE INSPECTIE HET AANBOD VAN GENEESKUNDIGE PRAKTIJKEN CONTROLEERT. Dat is een geheel zndere zaak.
* JOMANDA en die andere kwakzalvers, inclusief zout-therapeut, HEBBEN EEN DIAGNOSE GESTELD, NAMELIJK DOOR TE BEWEREN DAT MILLECAM GEEN KANKER HAD.
Ik hoop dat justitie ergens wat duidelijker openbaart hoe ze tot haar standpunt is gekomen, want iedere leken- en profikwak mag zo te zien alles straffeloos uithalen.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Mustafa,mustafa schreef:en vrijgesproken wegens ontbreken van bewijs
de moeder van sylvia heeft ons verteld hoe het precies in elkaar zat
Je zit er in één zin twee keer naast:
1)
De kwakzalvers zijn niet vrijgesproken, want er wordt geen vervolging ingesteld; justitie heeft besloten ze niet te vervolgen. Dat was het besluit.
2)
Het commentaar van die moeder is, zoals Kingma duidelijk stelde, niet terzake, want het gaat om de rol van Jomanda en die 4 andere kwakzalvers. NIET om de rol van Millecam. Zie hierboven.
Roeland
het gaat juist wel om de rol van millecam
als een gewone huisarts tegen een patient zegt: het spijt me, maar ik kan niets voor u doen , ik heb mijn best gedaan, dan wordt hij toch ook niet vervolgd?
de vrijheid van therapiekeuze wordt niet bepaald door het al of niet werkzaam zijn van een therapie
iedere therapie kan wel eens niet werken
als een gewone huisarts tegen een patient zegt: het spijt me, maar ik kan niets voor u doen , ik heb mijn best gedaan, dan wordt hij toch ook niet vervolgd?
de vrijheid van therapiekeuze wordt niet bepaald door het al of niet werkzaam zijn van een therapie
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Mustafa,mustafa schreef:het gaat juist wel om de rol van millecam
Weerom: de inspectie gezindheidszorg is niet opgericht om patiënten te controleren, maar om zorgverleners en zorgdriftigen na te lopen. Verder toch het rapport Millecam maar eens lezen, beveel ik je aan.
Roeland
Ik kan mij voorstellen dat Jurre Kingma nu erg pissig is op justitie. Justitie heeft er ruim 2 jaar over gedaan om tot haar conclusie te komen. Je zou dan verwachten dat ze het meer dan 100 pagina's tellende rapport 'De zorgverlening aan S.M., een voorbeeldcasus'
(http://www.igz.nl/publicaties/rapporten ... 2004/35604) goed bestudeerd zouden hebben. Daarin staat o.m. dat Jomanda niet alleen na de verkeerde diagnose maar ook tijdens de behandeling van Millecam een hardnekkig overwicht had. Dat Sylvia met haar is doorgegaan lag in de eerste plaats aan haar onvoorwaardelijk geloof in Jomanda en alternatieve methoden, maar ook aan de hardnekkige en veelbelovende opstelling van deze 'genezers'. Eigen belang speelde daarin ook een grote rol, want wat zouden zij niet beroemd zijn geworden als ze een bekende tv-ster met hun methoden van borstkanker zouden hebben genezen.
(http://www.igz.nl/publicaties/rapporten ... 2004/35604) goed bestudeerd zouden hebben. Daarin staat o.m. dat Jomanda niet alleen na de verkeerde diagnose maar ook tijdens de behandeling van Millecam een hardnekkig overwicht had. Dat Sylvia met haar is doorgegaan lag in de eerste plaats aan haar onvoorwaardelijk geloof in Jomanda en alternatieve methoden, maar ook aan de hardnekkige en veelbelovende opstelling van deze 'genezers'. Eigen belang speelde daarin ook een grote rol, want wat zouden zij niet beroemd zijn geworden als ze een bekende tv-ster met hun methoden van borstkanker zouden hebben genezen.
Volgens de moeder van Sylvia heeft Sylvia alle ziekenhuizen in Amsterdam bezocht (bron = Radio1 gisteren). In alle ziekenhuizen kreeg ze te horen dat de enige kans op genezing chemokuur was. Zij heeft toen zelf aangegeven dat niet te willen en is zelf op zoek gegaan naar een alternatief. De vraag is inderdaad echter of de alternatieve genezers strafbaar hebben gehandeld; Sylvia had immers al alle ziekenhuizen bezocht en kwam toen tot de conclusie dat dat niet de oplossing was die ze wou. Pas toen is ze gaan zoeken naar een alternatief. Het is dus niet aannemelijk dat een alternatief genezer haar heeft afgeraden een reguliere arts te bezoeken. Het is wel aannemelijk dat haar moeder precies weet welk pad Sylvia heeft gevolgd.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
JUSTITIE STEUNT KWAKZALVERIJ
Het belang van wèl vervolgen zou hebben gelegen in het toetsen van art.96 van de wetBIG.
Het enige waarmee kwakkernij kan worden aangepakt als het kwaad al is geschied.
Nu lijkt deze toetsingskans te zijn vervlogen, tenzij een juridisch geschoolde hier nog iets mee kan.
Gemiste kans van formaat,
zie ook artikel in NRC van vandaag, pag.7:
NIET-VERVOLGEN VAN JOMANDA IS SCHANDE.
Openbaar ministerie laat kwakzalvers hun gang gaan, ook bij dodelijke gevolgen, door Westerouen van Meeteren.
Roeland
PS
Mustafa,
Er was heel duidelijk een en ander gevonden; lees rapport.
Tot heden kwam justitie (waarschijnlijk ??) tot de conclusie dat het juridisch hardmaken te wankel stond ??
Aanmoediging voor het uitbreiden van gezondheidsbedrog.
Jij bent daar kennelijk blij mee.
r.
Het enige waarmee kwakkernij kan worden aangepakt als het kwaad al is geschied.
Nu lijkt deze toetsingskans te zijn vervlogen, tenzij een juridisch geschoolde hier nog iets mee kan.
Dit alles heeft dus geheel niets te maken met de vrije keuze van wie ook, noch met de mening van wie ook.WetBIG schreef:Artikel 96
1.
Degene die, hetzij niet ingeschreven staande in een register, hetzij wel in een register ingeschreven staande doch bij het verrichten van handelingen op het gebied van de individuele gezondheidszorg kennelijk tredende buiten de grenzen van hetgeen overeenkomstig hoofdstuk III tot zijn gebied van deskundigheid wordt gerekend, bij het verrichten van handelingen op het gebied van de individuele gezondheidszorg buiten noodzaak schade of een aanmerkelijke kans op schade aan de gezondheid van een ander veroorzaakt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
2.
Indien de in het eerste lid bedoelde persoon weet of ernstige reden heeft om te vermoeden dat hij schade of een aanmerkelijke kans op schade aan de gezondheid van een ander veroorzaakt, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
3.
Bij veroordeling wegens een der in het eerste of tweede lid omschreven feiten kan de betrokkene tevens worden ontzet van het recht het betrokken beroep uit te oefenen.
4.
Het in het eerste lid bepaalde geldt niet voor zover degene die een krachtens artikel 34, eerste lid, geregelde of aangewezen opleiding heeft voltooid bij het verrichten van de in het eerste lid bedoelde handelingen niet getreden is buiten de grenzen van hetgeen overeenkomstig het krachtens artikel 34, tweede lid, bepaalde tot zijn gebied van deskundigheid wordt gerekend.
Artikel 96a
1.
Indien tegen de verdachte van overtreding van artikel 96 ernstige bezwaren zijn gerezen en de bescherming van de volksgezondheid dat dringend vordert, is de officier van justitie, zolang de behandeling ter terechtzitting nog niet is aangevangen, bevoegd, gehoord de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de verdachte bij aan deze te betekenen kennisgeving als voorlopige maatregel te bevelen zich van bepaalde handelingen te onthouden.
2.
De verdachte kan tegen het bevel binnen veertien dagen na de betekening in beroep komen bij het gerecht waar de zaak wordt vervolgd of vervolgd zal worden. Het gerecht beslist zo spoedig mogelijk. De verdachte wordt gehoord, althans behoorlijk opgeroepen.
3.
Artikel 28, tweede en derde lid, en de artikelen 30 tot en met 32 van de Wet op de economische delicten zijn van overeenkomstige toepassing.
Artikel 96b
Indien tegen de verdachte van overtreding van artikel 96 ernstige bezwaren zijn gerezen en de bescherming van de volksgezondheid dat dringend vordert, kan het met de behandeling van de zaak belaste gerecht voor de behandeling ter terechtzitting, op de vordering van het openbaar ministerie, op de voordracht van de rechter-commissaris, met het gerechtelijk vooronderzoek belast, en, indien de zaak te zijner zitting wordt behandeld, mede ambtshalve, de verdachte, gehoord de Inspectie voor de Gezondheidszorg, als voorlopige maatregel bevelen zich van bepaalde handelingen te onthouden. Artikel 29, tweede en derde lid, en de artikelen 30 tot en met 32 van de Wet op de economische delicten zijn van overeenkomstige toepassing.
Gemiste kans van formaat,
zie ook artikel in NRC van vandaag, pag.7:
NIET-VERVOLGEN VAN JOMANDA IS SCHANDE.
Openbaar ministerie laat kwakzalvers hun gang gaan, ook bij dodelijke gevolgen, door Westerouen van Meeteren.
Roeland
PS
Mustafa,
Er was heel duidelijk een en ander gevonden; lees rapport.
Tot heden kwam justitie (waarschijnlijk ??) tot de conclusie dat het juridisch hardmaken te wankel stond ??
Aanmoediging voor het uitbreiden van gezondheidsbedrog.
Jij bent daar kennelijk blij mee.
r.
-
Antiscience
- Banned
Prominentenbonus.
Zoals ik al voorspeld had heeft newage-bedriegster JomandaJOMANDA NIET VERVOLGD IN ZAAK-MILLECAM
Justitie heeft besloten gebedsgenezeres Jomanda en vier andere alternatieve therapeuten toch niet te vervolgen voor de dood van Sylvia Millecam. De actrice overleed in augustus 2001 op 45-jarige leeftijd aan borstkanker.
Volgens justitie zijn er onvoldoende aanwijzingen dat door toedoen van het vijftal de gezondheid van Millecam schade is toegebracht.
een
Schandalig, die laffe justitie moest zich schamen.
Eén kwestie is in elk geval opgelost. Jomanda en haar 21 jaar jongere verloofde én secretaris Ramon waren in een vorig leven broer en zus en in die periode was Jozef Rulof in een vorige incarnatie hun vader. 'T is maar dat je het weet.
Bron: http://www.telegraaf.nl/prive/50212811/ ... _zus_.html
Bron: http://www.telegraaf.nl/prive/50212811/ ... _zus_.html
-
Antiscience
- Banned
Ken je overigens de Duitse Jomanda al ?
Zij neemt een bad, en verkoopt dan het water uit haar badkuip,
zou genezende krachten bezitten.
Zwart/wit foto van Urielle en haar badkuip.
http://www.religio.de/dialog/198/uriella3.jpg
Zou dat nou onder homeopathie vallen, vanwege ritmisch behandeld water.
http://de.wikipedia.org/wiki/Fiat_Lux_% ... ewegung%29
http://www.religio.de/dialog/198/12_11-13.htm
http://www.stelling.nl/simpos/fiat_lux_uriella.htm

Is overigens ook vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs door de Duitse justitie net als in Nederland Jomanda, wegens praktisch dezelfde delicten.
Op foto kus, na haar overwinning op de wereldse rechterlijke macht.
http://www.agpf.de/uriella1.htm
www.agpf.de schreef:
. . . Bewährung für "Uriella"
Eberhard Eicke (alias Icordo) küßt vor der Urteilsverkündung seine Frau, Erika Bertschinger-Eicke (alias Uriella).
--------------------------------------------------------------------------------
Rund 50 in cremefarbene Kleider gehüllte Anhänger des "Ordens" waren bei Urteilsverkündung im Gerichtssaal. "Uriella" selbst nahm den Richterspruch mit Fassung auf. Vor Gericht hatte sie zugegeben, von dem Heilmittelschmuggel gewußt und diesen gebilligt zu haben. "Das Gesetz der Nächstenliebe steht über allem und dieses Gesetz habe ich immer befolgt", erklärte die Frau nach der Urteilsbegründung. Dennoch will sie nach den Worten ihres Verteidigers das Urteil nicht anfechten, wenn die Staatsanwaltschaft es ebenfalls akzeptiere.
Der mitangeklagte frühere Geschäftsführer der Fiat Lux Haus GmbH in Strittmatt im Schwarzwald erhielt ebenfalls wegen Steuer- und Zollhinterziehung eine Freiheitsstrafe von 13 Monaten auf Bewährung und muß.15.000 Mark an einen Verein zahlen. Die Sekretärin der Sektenchefin wurde wegen Beihilfe zur Abgabenhinterziehung zu sieben Monaten Haft auf Bewährung verurteilt. Ihr wurde eine Geldauflage in Höhe von 10.000 Mark auferlegt.
Schmuggelware fü mehr als drei Millionen Mark
Hauptmotiv für die Straftaten war nach Auffassung der Wirtschaftsstrafkammer "der Wille zur Hilfeleistung". Zudem sei der Sektenchefin die Zulassung der pflanzlichen Arzneimittel in Deutschland zu teuer gewesen. "Uriella" sei es jedoch nicht darum gegangen, sich persönlich zu bereichern. Wirtschaftliche Aspekte hätten aber trotzdem eine immer größere Rolle gespielt, denn die Ordensleiterin habe mit den Einnahmen aus dem Heilmittelvertrieb zunehmend die Glaubensgemeinschaft finanziert. Der Wert der geschmuggelten Waren betrug nach Berechnungen der Richter über drei Millionen Mark.
Unverzollte Bachblütentropfen
Nach Einschätzung der Richter schmuggelten die Sektenmitglieder jede Woche unverzollten Heilmittel wie Bachblütentropfen und ätherische Öle über die Grenze. Die Ware wurde dann in Deutschland auf dem Postweg an Kunden verschickt. Hieraus erzielte Einnahmen seien nicht versteuert worden.
Erika Bertschinger-Eicke, die in Deutschland lebt und in der Schweiz als "Geistheilerin" praktiziert, mußte sich 1996 schon einmal vor Gericht verantworten - unter anderem wegen fahrlässiger Tötung. Damals wurde ihr vorgeworfen, eine ärztliche Betreuung von drei schwerkranken Frauen verhindert zu haben. Zwei der Frauen waren gestorben. Mangels Beweisen sprach das in diesem Fall zuständige Landgericht Waldshut-Tiengen die Sektengründerin jedoch frei.
Laatst gewijzigd door Antiscience op 05 okt 2006 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo Mustafa,mustafa schreef:en vrijgesproken wegens ontbreken van bewijs
de moeder van sylvia heeft ons verteld hoe het precies in elkaar zat
Kun jij me even tonen, waar staat dat ze is vrijgesproken. Ik heb dat nodig voor mijn onderzoek.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)