Je noemt in één adem de wetenschap en de populaire literatuur. Dat zijn twee verschillende zaken, elk met hun eigen dynamiek.marie-louise schreef:Mijn visie is dat het mechanistische Newtoniaanse wereldbeeld passé is. Om dwingende, bloednuchtere redenen. Te lang heeft de wetenschap leven gereduceerd tot mechanica. Complexe mechanica, maar niettemin mechanica. De populaire literatuur stond bol van 'machines' en 'robots', in plaats van levende organismen.
Ik ben het met je eens dat de populaire literatuur die verschijnt in ons taalgebied over het algemeen jammerlijk reductionistisch is, en ik erger me daar al jaren aan. Ik vermoed dat de oorzaak het onwetenschappelijk doorschieten is van psychologen en filosofen, die zozeer triomferen over bijgeloof, dat ze op den duur hun eigen bestaan tot bijgeloof zijn gaan verklaren - een beetje zoals de heraut van Herwig Hensen, die namen moest afroepen naast de guillotine en zo zijn eigen naam tegenkwam.
Zij begrijpen niet dat reductionisme zeer wel past in de wetenschappelijke methode, maar ongepast is in om het even welk wereldbeeld; dat een kikkerpoot normaal aan een kikker zit, en niet aan een Leidse fles. Juist en vooral een wereldbeeld dat wetenschappelijk onderbouwd is, moet de hele werkelijkheid, en niets dan de werkelijkheid omvatten. Dat is het echte materialisme. Denis Noble is net een voorbeeld van die moderne wetenschap, maar hij is vandaag lang niet de enige. Het ontbreekt (alleszins in ons taalgebied) aan populariserende schrijvers die dit kunnen of willen overbrengen, en aan uitgevers die risico's durven nemen buiten het lonende gebied van kookboeken, newage en evolutiepsychologie.
Oneens. Mooi gemaakt filmpje, maar te makkelijke stelling. Let wel, ik zal ook protesteren tegen het uitsterven van koralen en tegen (traditionele of industriele) kinderarbeid. Maar wat moet ik verwachten van geestelijk één zijn met kleurige weekdieren? Waarom zou ik fundamentele bezwaren hebben tegen globaal ethisch werkende bedrijven?marie-louise schreef:Mae Wan Ho maakte een kort, maar treffend filmpje. Het nodigt uit tot een kritische reflectie op het materialistisch reductionisme en zijn gevolgen.
http://www.youtube.com/watch?v=I8aGdtRtBvs