Kosmologie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

sarnian
Bevlogen

Re: KOSMOLOGIE

Bericht door sarnian »

Fishhook schreef:Volgens geologen heeft Kirk heel wat minder tijd.
Over zo'n 250 millioen jaar, gerekend naar de snelheid waarmee de aardschollen over het magma schaatsen, is er een nieuw supercontinent Pangaea.
Dit zal gepaard gaan met gigantische vulkaanuitbarstingen en vergiftiging van het water zodat daarin nauwelijks of geen leven meer is.
Het super contigent zal voor 95% uit woestijnen bestaan, alleen een smalle kuststrook zal wel regen ontvangen en daar zal nog leven mogelijk zijn.
Dat wordt puur overleven voor erg weinig levende wezens, maar zeer de vraag of de mens als die dan nog bestaat overlevingskans heeft.
Dus maar niet te lang wachten met het bouwen van ruimtesteden. :wink:
Dat wij dat toch allemaal nog mogen meemaken ! Geweldig !

:D
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

marie-louise schreef: Bedankt Samsa. Geef jij les of studeer jij astrologie of zo?
Groetjes
Astronomie bedoel je hopelijk :) Maar nee, ik ben fysicus, ik heb geen M.Sc in astrofysica, ben een andere richting op gegaan. Ik geef soms les maar dat is aan middelbare scholieren, dus ook geen sterrenkunde.
marie-louise
Forum fan

Bericht door marie-louise »

Ali schreef:
marie-louise schreef: Bedankt Samsa. Geef jij les of studeer jij astrologie of zo?

Groetjes
Ben je geïnteresseerd in een horoscoop Marie Louise? :wink:
Oeioei...ik bedoelde astrofysica. :oops:
marie-louise
Forum fan

Samsa schreef:
Groetjes
Astronomie bedoel je hopelijk :) Maar nee, ik ben fysicus, ik heb geen M.Sc in astrofysica, ben een andere richting op gegaan. Ik geef soms les maar dat is aan middelbare scholieren, dus ook geen sterrenkunde.
Sorry, missen is menselijk hé...

Je geeft dus eigenlijk fysica. Ik vraag me nu echt af of mijn theorie klopt dat al die kwantumdeeltjes echt leven... Dat de kosmos leeft. Ik ben daar eigenlijk bijna zeker van, als ik die energetische beweeglijkheid zie en die enorme lege ruimtes die tussen die deeltjes bestaat. Ik heb een eenvoudige stelling, leven is bewegen. En dat doet nu die hele fysische boel zo verbazigwekkend veel...

Tijdens de evolutie ontstaan dan organisatievormen van die fundamentele deeltjes die steeds complexer worden, zodat op den duur zelfs eencellige en meercellige organismen ontstaan...die steeds meer van die deeltjes structureren in levende organismen... De kosmische evolutie is dan van meet af aan een evolutie van het leven.

Wat denk jij hiervan?
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

marie-louise schreef:Ik vraag me nu echt af of mijn theorie klopt dat al die kwantumdeeltjes echt leven... Dat de kosmos leeft.
Moet je eerst vertellen wat je met leven bedoelt. In de biologische betekenis van het woord niet. Van Wikipedia:
Leven is een open fysico-chemisch systeem dat door middel van uitwisseling van energie en materie met de omgeving en door een inwendig metabolisme in staat is om zich in stand te houden, te groeien, zich voort te planten en zich aan te passen aan veranderingen in de omgeving, zowel op korte (fysiologische en morfologische adaptatie) als op lange termijn (evolutie).
Maar het staat je vrij met een andere definitie of zelfs omschrijving te komen.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

marie-louise schreef: Ik vraag me nu echt af of mijn theorie klopt dat al die kwantumdeeltjes echt leven... Dat de kosmos leeft. Ik ben daar eigenlijk bijna zeker van, als ik die energetische beweeglijkheid zie en die enorme lege ruimtes die tussen die deeltjes bestaat. Ik heb een eenvoudige stelling, leven is bewegen. En dat doet nu die hele fysische boel zo verbazigwekkend veel...
Ik snap het nut niet van die definitie, het doet me nogal vaag aan. Waarom gebruik je niet gewoon de gangbare woorden voor zaken? Je kan best alles wat beweegt 'leven' noemen of wat mij betreft noem je alles wat beweegt 'groen' maar het lijkt me nogal onhandig, die woorden gebruiken we al voor andere zaken.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

[quote="marie-louiseDag Peter,

Het was Paul Davies die mijn ogen opende voor dit gegeven. Maar vogens hem is de afstand nu ook weer niet oneindig, maar kan ze berekend worden op 46 miljard lichtjaar.

Ik denk dat dat logisch is dat gezien het uitdijen van het heelal vanuit de singulariteit de afstand tot de verste sterrenstelsels kan worden bepaald zoals Davies stelt.

Groetjes[/quote]

Het ontgaat mij een beetje dat een heelal van 13,7 mijard jaar oud al een afstand zou kunnen bevatten van 46 mijard lichtjaar. Het verst verwijderde object in het heelal dat men tot nu toe daadwerkelijk heeft waargenomen ligt op 13,1 miljard lichtjaar. Toen zou het heelal nog maar 600 miljoen jaar oud zijn. Maar - als ik mijn relativiteitstheorie goed begrijp, toen lag dat object toen al op 13,1 miljard lichtjaar afstand. Aangezien snelheden groter dan het licht niet mogelijk zijn, zou het heelal ten tijde van de big-bang (die op zichzelf ook al niet mogelijk is) al een radius van tenminste 12,5 miljard lichtjaar hebben gehad. (ik snap nu waar die 46 miljard vandaan komen).

Wat ik echter bedoel is dat objecten die toen ze hun licht uitstraalden 13,7 miljard lichtjaar van ons verwijderd zouden zijn, zich met bijna de lichtsnelheid van ons af bewegen, en dus als het licht ons nu bereikt, al bijna 27,4 miljard lichtjaar ver weg zijn, en dat is een afstand die een electromagnetisch signaal niet meer kan overbruggen. (de roodverschuiving op die afstand komt overeen met een snelheid die groter is dan de lichtsnelheid). Als die roodverschuiving nu minder zou worden in de tijd gezien, dan zou het misschien nog wel lukken, maar zulks is niet het geval; ze wordt groter.
Ik wens u alle goeds
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

marie-louise schreef:Je geeft dus eigenlijk fysica. Ik vraag me nu echt af of mijn theorie klopt dat al die kwantumdeeltjes echt leven... Dat de kosmos leeft. Ik ben daar eigenlijk bijna zeker van, als ik die energetische beweeglijkheid zie en die enorme lege ruimtes die tussen die deeltjes bestaat. Ik heb een eenvoudige stelling, leven is bewegen. En dat doet nu die hele fysische boel zo verbazigwekkend veel...
Tijdens de evolutie ontstaan dan organisatievormen van die fundamentele deeltjes die steeds complexer worden, zodat op den duur zelfs eencellige en meercellige organismen ontstaan...die steeds meer van die deeltjes structureren in levende organismen... De kosmische evolutie is dan van meet af aan een evolutie van het leven. Wat denk jij hiervan?
Een nogal wollig verhaal dat bij sommigen na een goeie blow of borrel misschien weerklank zal vinden.
Maar levende kwantum deeltjes? Op basis waarvan denk je dat die bestaan?
Leven is bewegen, zeg je. Een kilometer verderop wapperen nog steeds de vergeten oranje vlaggetjes van de voetbal waanzin van vorige jaar. Wapperen = bewegen = leven, dus die vlaggetjes leven?
Ik ga morgen meteen kijken ...

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Peter van Velzen schreef:Het ontgaat mij een beetje dat een heelal van 13,7 mijard jaar oud al een afstand zou kunnen bevatten van 46 mijard lichtjaar. Het verst verwijderde object in het heelal dat men tot nu toe daadwerkelijk heeft waargenomen ligt op 13,1 miljard lichtjaar.
Zoals je weet dijt het heelal uit. Er zijn dingen in het heelal die zo ver weg zijn dat het licht er 13,1 miljard jaar over heeft gedaan om ons te bereiken. Maar in de tussentijd is de ruimte tussen ons en dat object verder uitgedijd, zodat dat object op dit moment wel 46 miljard lichtjaar van ons verwijderd is.

Ik heb dat getal van 46 miljard lichtjaar wel eens eerder gehoord; de diameter van het voor ons zichtbare heelal is nu dus 92 miljard lichtjaar. En kosmologen denken dat dit waarschijnlijk maar een klein deel is van het hele heelal, alleen dat wat verder weg is dan die (nu) 46 miljard lichtjaar zullen we nooit kunnen waarnemen, omdat het zich door de uitdijing van het heelal sneller dan het licht van ons vandaan beweegt.

Dat klinkt gek, want we weten dat niets sneller dan het licht kan. Maar het is alleen zo dat objecten die een massa groter dan 0 begrensd zijn door de lichtsnelheid; de ruimte zelf kan wel sneller dan dat uitdijen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
marie-louise
Forum fan

Moet je eerst vertellen wat je met leven bedoelt. In de biologische betekenis van het woord niet.

Maar het staat je vrij met een andere definitie of zelfs omschrijving te komen.
Beste Mnb,

Mijn definitie is: leven is bewegen. Simpel as that.

Ik kwam op die gedachte door het beschouwen van de gigantische krioelende energetische wereld op sub-atomair niveau, waar alles uit bestaat.
marie-louise
Forum fan

Ik snap het nut niet van die definitie, het doet me nogal vaag aan. Waarom gebruik je niet gewoon de gangbare woorden voor zaken? Je kan best alles wat beweegt 'leven' noemen of wat mij betreft noem je alles wat beweegt 'groen' maar het lijkt me nogal onhandig, die woorden gebruiken we al voor andere zaken.
Het enige doel is eigenlijk unificatie. Het eenvoudiger maken van de evolutietheorie, door de kosmische evolutie te zien als één geheel.

Maar ook omdat ik me echt afvraag bijvoorbeeld; dat plasma vlak na de big bang, was dat een dood iets?

Jij ziet er blijkbaar geen nut in. Spijtig. Ik blijf het me echter afvragen.

Groetjes
marie-louise
Forum fan

Een nogal wollig verhaal dat bij sommigen na een goeie blow of borrel misschien weerklank zal vinden.
Maar levende kwantum deeltjes? Op basis waarvan denk je dat die bestaan?
Leven is bewegen, zeg je. Een kilometer verderop wapperen nog steeds de vergeten oranje vlaggetjes van de voetbal waanzin van vorige jaar. Wapperen = bewegen = leven, dus die vlaggetjes leven?
Ik ga morgen meteen kijken ...
Ja, het klinkt wel wat wollig. :angel12:

Het is meer een intuitie, mensen kunnen dat voorkrijgen hé, die mij echt drijft dit verder te gaan onderzoeken. Al komt het contra-intuitief over misschien.

Die oranje vlaggetjes bewegen in de wind. Ok. Maar het interessante zou zijn als je die vlaggetjes onder de allersterkste microscoop legt die partikeltjes kan zien. Die dingetjes woelen en krioelen met enorme lege ruimtes tussen mekaar in. Je zou helemaal niet die vastige stoffigheid van het vlaggetje zien. Misschien zou je denken, mijn zintuigen hebben me steeds bedrogen, alles leeft!

Groetjes
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Er is al een ander topic waarin marie-louise al uitgebreid aan het discussiëren is over haar eigen definitie(s) van "leven". Misschien is het handig als we die discussie in dat andere topic houden, in plaats van dezelfde discussie in twee topics tegelijk gaan voeren. Dan kunnen we het hier verder over kosmologie hebben.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
marie-louise
Forum fan

zou het heelal ten tijde van de big-bang (die op zichzelf ook al niet mogelijk is)
Peter,

Wat bedoel je hiermee eigenlijk? Klopt die big bang niet?

Groetjes
marie-louise
Forum fan

Ad Jasper,

Je hebt gelijk.

Groet
Plaats reactie