Dus zodra je kritiek hebt op een volksgeest of cultuur, dan ben je een fascist.karin schreef:Nou nee MnB. Helaas is de werkelijkheid dat veel mensen in het westen meningen ten berde brengen waarin eigenlijk wordt verwezen naar de onderontwikkeling van de afrikaanse volksgeest en cultuur.
Vat ik het zo goed samen?
Overigens sprak je in het betreffende topic over racisme, en dat is weer wat anders dan fascisme.
Maar ik kan kritiek uiten op een cultuur zonder dat ik kritiek heb op etniciteit.
Nergens heb ik "zwarten" gediscrimineerd, maar er is toch geen hogere wiskunde voor nodig om te kunnen zien dat de moderniteit in Afrika op veel plaatsen nog niet echt van de grond is gekomen, en als je goed hebt gelezen, had je kunnen zien dat ik deze problemen vooral heb geweten aan de bezetting door buitenlandse machten, waar wij vanuit hun oogpunt bezien dus ook bijhoren.
Je bent niet contructief bezig met het oplossen van een probleem, wanneer je het benoemen ervan meteen bestempelt tot fascisme of racisme.
Elke oplossing begint met de erkenning dat er een probleem is.
Over welk deel van Afrika heb je het dan?Een beeld die ik vroeger eerlijk gezegd ook wel had over afrika. Totdat je daadwerkelijk een paar jaar opgaat in de afrikaanse cultuur en ziet dat afrika veel ontwikkelder is, en dat de mensen veel moderner denken als dikwijls voor het gemaak maar wordt aangenomen in het westen.
Noord-Afrika?
Sudan? Somalië? Kongo?
Of misschien Gambia dat wél een democratie kent? Je kan heel Afrika niet op één hoop vegen.
Dat kunnen wij niet (het topic ging immers over ivoorkust, en niet over Afrika), maar dat kan jij ook niet.
Er leven genoeg kleurlingen in het westen die het prima doen, dus met racisme heeft dit helemaal niets te maken.Het gemak waarmee sommige oordelen en ideeën hebben over afrika en de afrikaanse mensen duid op een groot disrespect die dicht staat tot het racisme en facisme. Het verveldende is dat de mensen dat misschien nog geeneens per opzet doen (vele hebben een hekel aan racisme en facisme) maar wel op een dergelijke manier denkbeelden ventileren over afrika en de afrikaanse mensen.
Met fascisme ook niet.
Ik gun elk mens ter wereld een leven dat aangemerkt kan worden als "modern".
Helaas zijn er in Afrika, maar ook op veel andere plaatsen in de wereld, veel landen waar er geen vrijheid van meningsuiting is, en waar staten zijn die kunnen regeren vanuit een ideologische of religieuze alleenheerschappij.
Of landen die nog altijd verscheurd worden door een stammenstrijd, zoals we die in Sudan ook hebben kunnen zien.
Dat zulke zaken een moderne en open samenleving niet stimuleren, mag toch duidelijk zijn?
Hoe kan je daar nou géén kritiek op hebben, als je ook maar iets om mensen geeft?
Tegelijkertijd kan je de moderniteit er niet met geweld installeren.
Irak en Afghanistan zijn daar twee voorbeelden van.
Je kan kritiek leveren en met ideeën komen, maar uiteindelijk moet een volk zelf de stap naar een moderner leven willen en durven maken.
Ik ben inderdaad geen cultuurrelativist.Vandaar, als ik dat facisme en racisme ter sprake brengt men zo fel reageert maar niet willen nadenken waar hun ideeën over afrika dan op gebaseerd zijn. Veel kan je scharen onder een superioriteitsgevoel van het westen en de westerse samenleving. Ik ben niet ot die conclusie gekomen omdat ik zo graag facisme en racisme roept maar omdat ik zelf geconfronteerd ben met die denkbeelden en daartegenover de werkelijkheid.
De westerse manier van leven is in economisch en wetenschappelijk opzicht het meest succesvol gebleken.
En ik ben er inderdaad van overtuigd dat wanneer andere mensen dit ook willen, ze zich een vergelijkbare manier van leven zullen moeten aanmeten, met om te beginnen de wil tot het goed scholen van mensen.
Maar hen zelf tot die mogelijke stap laten komen, is nu net géén fascisme.
Fascisme is binnenvallen en goedschiks of kwaadschiks een "democratie" installeren.
En met name dat laatste lijkt me erg vreemd, daar een democratie volgens mij juist geboren dient te worden vanuit de wil van het volk.
Wie voor vrijheid is, is ook voor verantwoordelijkheid, en daar waar men die niet kan of wil dragen, daar houdt het op.