Blackadder schreef:Grappig,
ik kijk ook altijd in kringloopwinkels naar hun spellenkast, want tussen alle troep zit heel vaak wel een of andere zeldzame klassieker. Vervolgens moet je nog geluk hebben dat het nog compleet (genoeg) is.
Maar dit spel heb ik nog nooit ergens gezien.
Dammen en schaken zijn de populairste klassieke tactische bordspelen en het ziet er niet naar uit dat hier in het westen dit snel zal veranderen. Beide spelen zonder dobbelstenen of andere ongein want de echte jezelf als slim presenterende denksporter wil zijn succes niet van toeval laten afhangen.
Dammen is meestal het eerste bordspel dat je leert als je een potentiële spelletjesfanaat bent. Er zijn meestal genoeg tegenstanders in je omgeving te vinden en de meeste huishoudens hebben een bord en stenen in de kast. Het tweede bordspel is meestal schaken.
Het leuke van beide strategische spelen is dat je altijd kan blijven groeien, je denkniveau en tactisch inzicht kan altijd nog beter en er zullen altijd sterkere tegenstanders voorradig zijn die jou stimuleren in je persoonlijke ontwikkeling.
Van beide spelen is de kans groot dat na een paar eerste spelletjes je als opgroeiend kind er jarenlang plezier van gaat beleven.
En vervolgens als volwassene je leven lang.
Het probleem van Havannah in de jaren 80 is dat het voor de jonge beginner niet zo interessant was, in de eerste plaats omdat het gemiddeld even duurt voor spelen en winnen leuk wordt en ten tweede omdat het vinden van geschikte tegenstanders erg moeilijk is.
Ik vermoed dat het grootste gedeelte van alle verkochte Havannah spelen nauwelijks gebruikt zijn en eigenlijk als miskoop achter in de kast verdwenen zijn.
De enige aandacht die het Ravensburger Havannah dan krijgt is om de zoveel jaar wordt het even in de handen genomen, afgestofd en met een zucht afgesloten “zonde om weg te gooien” weer tussen de nauwelijks gebruikte andere spelletjes en oude puzzels opgeborgen.
Gelukkig is dankzij het computergebeuren Havannah weer springlevend geworden.
Maar het Ravensburger spel Havannah zal naar alle waarschijnlijkheid nooit meer nieuw uitgebracht worden.
Gelukkig lijkt er toch een redelijke instroom te zijn van complete tweedehands spelen die zelfs nog in in redelijke staat verkerende originele doos zitten. En dat voor een onbekend spel uit 1981.
Ik ben er zelf dus 5 in anderhalf jaar tegengekomen, waarvan ik er 4 heb gekocht, de derde heb ik op marktplaats laten liggen, de vraagprijs was mij te hoog.
Als je af en toe “Havannah” zoekt op marktplaats en af en toe de kringloopwinkel bezoekt en vrienden en verwanten op de hoogte brengt van je zoektocht, zal het jou ook wel lukken om het spel te bemachtigen. En wie weet voor onder de 2€.
Als het zover is, zou ik het leuk vinden als je je aanmeldt op LittleGolem, dan kunnen we een paar oefenpotjes doen en wie weet daarna echt serieus op het Havannahbord elkaar proberen af te maken.
Zonder tastbaar bord en stenen kan dat natuurlijk ook, maar zeker in het begin is het vooruitdenken met alleen maar je hoofd erg moeilijk.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.