Emely schreef:Mede n.à.v. Wintergast Roy Sorensen: zijn gaten, schaduwen, stiltes gelijk aan materiele of fysieke gebeurtenissen? Het feit dat ze niet van materie gemaakt zijn hoeft niet te betekenen dat ze er niet zijn. Hoe gaan we om met afwezigheden (absenties)?
Mijns inziens zijn deze absenties er bij gratie van aanwezigheden. Denk aan gaten in kaas. Denk aan schaduwen. Denk aan stilte. Ze hoeven niet zintuiglijk waarneembaar te zijn. Ze moeten gekend zijn.
Veel wetenschappers en filosofen hebben volgens Sorensen moeite met deze non-entiteiten en neigen ernaar deze als positieve entiteiten te beschouwen. Komt dit voort uit het diep gevoelde geloof dat de realiteit positief is?
Tot zover maar even.
In de natuurkunde zijn gaten, schaduwen en stiltes uitstekend waarneembaar. Al moet ik dit lichtelijk corrigeren: gaten, schaduwen en stiltes in absolute zin bestaan niet (voor de eerste twee verwijs ik naar vacuüm en de black box). Maar ach, een ideaal gas (Boyle-Gay Lussac) en een ideale weerstand (Ohm) bestaat ook niet. Natuurkundigen gaan ermee om als gedachtenconstructies. Als zodanig onttrekken ze zich niet aan de materialistische zienswijze. We moeten wel een beetje ruime definite nemen aub, zodat de juiste term energie/materie is.
Dus ik begrijp niet wat voor moeite ermee is en al helemaal niet waarom ze non-entiteiten worden genoemd.
Ik zie dat Peter van Velzen tot een soortgelijke conclusie is gekomen.
Emely schreef:Nul kunnen we toch verteren als niet zijnde 1, 2 enzovoort?
Voorzichtig aub, want 0 kan nogal wat betekenissen hebben:
http://nl.wikipedia.org/wiki/0_(getal)
http://nl.wikipedia.org/wiki/0_(cijfer)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nul-element
En hier hebben we er nog één:
Blues-Bob schreef:0 komt het dichtste bij niets maar staat in werkelijkheid gelijk aan 1/oneindig.
Emely schreef:Kennelijk hebben 'we' de behoefte een algemene theorie van absenties op te stellen. Het onderzoeksgebied van Sorensen is nadenken over dingen die er niet zijn, althans niet op de manier waarop wij doorgaans "zijn" definiëren. Hij denkt als metafysicus niet topdown maar bottom-up. Zijn doel is derhalve geen algemene theorie op te zetten, maar de werkelijkheid, de praktijk als uitgangspunt te nemen.
Dan lijkt het mij wel handig om te kijken wat de natuurkunde er over zegt. In een beetje laboratorium is het mogelijk de afmetingen van schaduw op te meten. Dan vind ik het raar om schaduw een non-entiteit te noemen.
Ook stilte is in principe te meten: met een deciBelmeter.
Gaten - vacuüm - daarentegen niet. De redeneringen over gaten in kaas vind ik erg ongelukkig, omdat die allemaal gevuld zijn met lucht. Bij iedere ademteug ervaren we dat als een entiteit - een tamelijk belangrijke, lijkt me.
siger schreef:Ik had meer de behoefte uitgangspunten zuiver te stellen. Want wie weet waar men uitkomt als men metafysisch slordig aan de slag gaat met dingen die er niet zijn.
Laten we eerst eens fysisch vaststellen wat we bedoelen met dingen die er niet zijn en dan kijken wat de fysica er over te melden heeft. Ik heb alvast een poging gewaagd.
Vilaine schreef:En dan kunnen we natuurlijk niet om Lao Tse heen:
Het zijn:
"Alle wezens onder de hemel hebben hun oorsprong in het zijnde; het zijnde heeft zijn oorsprong in het niet-zijnde."
Het nut van niets:
"Spaken komen samen in een naaf, maar de lege ruimte maakt de kar bruikbaar. Een pot bestaat uit klei, maar de lege ruimte maakt de pot bruikbaar. Balken en stenen vormen een huis, maar de lege ruimte maakt het huis bruikbaar.
Alleen het niets is bruikbaar."
Lao Tse besefte overduidelijk evenmin dat die lege ruimte tussen de spaken, in de pot en in het huis helemaal niet leeg is, maar vol zit met lucht. Daar hebben we dus ook niet zoveel aan.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff