Omdat ik graag afspreek met iemand waar we precies over praten. Als wij het allebei over een wiel hebben, jij over een stuurwiel en ik over een tandwiel hebben we een probleem als we eenduidigheid en waarheidsvinding nastreven. Reductie en deductie zijn enkel mogelijk bij goede afspraken over wat het onderwerp is / inhoud en hoe we daar over spreken / het toestbaar maken. Anders vervallen we al snel in inductie, prima om op te koken maar wat minder goed om betrouwbare uitspraken over te doen. Hoe meer inductie, hoe vaker men er naast zit.Thor schreef:Beste Blues-Bob,
Waarom zint het jou niet?
Neen, evolutie is een feit gemeten in genonderzoek, universeel toetsbare fenotypische kenmerken, etc. Niet slechts botten. Jij bedoelt voornamelijk paleontologie en die zijn voornamelijk afhankelijk van fossielen en niet van botten.
Ben je het met mij eens dat de evolutie, tot op heden, vooral betrekking heeft op botten en dat men a) problemen heeft met het duiden van bewustzijn, b) problemen heeft met het aangeven of ons huidige bewustzijn als zodanig is ontwikkeld of niet en c) elke verbreding van het bekende botten-terrein klaarblijkelijk als een bedreiging wordt gezien.
Dat noemt zich vrijdenkers, ik noem dat een bekrompenheid vanjewelste.
A: Ja
B: Neen, de neuro(psycho)logie doet daar toetsbare en concrete uitspraken over.
C: Neen, nogmaals je spreekt dan over paleontologie en niet over evolutie. Vaak hebben we het dan niet eens over botten, maar over fossielen.
Het kenmerkende aan de evolutietheorie, is dat deze het feit evolutie vanuit verschillende domeinen van de wetenschap (waaronder paleontologie, biologie, psychologie, etc.) bestudeerd wordt. Een kenmerkende wet uit het feit evolutie is dat kinderen op hun ouders lijken, de ouders die het meeste succes hebben onder bepaalde omstandigheden om nageslacht te krijgen, de kinderen dit succes waarschijnlijk overnemen.
Natuurlijk zijn hersenfuncties en opvoeding voor het belangrijkste deel van de ouders afkomstig (hoewel je over dat laatste ook nog kun discuseren, terecht). Maar omgevingsfactoren spelen met betrekking op de ontwikkeling van ons ego (zelfbewustzijn) en denken (bewustzijn van onze omgeving, denk hierbij bijvoorbeeld ook aan heuristische beschikbaarheid en heuristiek van representativiteit) eveneens een zeer belangrijke factor. Geen van de denkers die over bewustzijn nadenkt zal dit ontkennen. Een gegarandeerde overdracht van ideeen en bewustzijn is niet aan de orde, hooguit een overdracht voor het vermogen tot krijgen / overnemen van ideeen en bewustzijn is aan de orde. Het idee en het bewustzijn plant zich namelijk niet voort..
We vervallen dus al snel in inductie als we bewustzijn tot een aan evolutie onderheving mechanisme gaan rekenen. Het lijkt wellicht op evolutie, maar dat is het niet, er zit namelijk een addertje onder het gras.
Indien niet levende zaken een belangrijk voordeel geven in de kans op biologisch succes, dan gelden de wetten van de evolutie daar niet volledig voor, omdat voortplanting, seksueel of niet seksueel, een belangrijke factor is die niet levende zaken niet kennen (een voorwaarde om iets leven te noemen is namelijk het vermogen dat gezonde individuen van een bepaalde soort zich voort kunnen planten, te groeien en te ontwikkelen, nota bene een eigen stofwisseling hebben).
De evolutie stelt de mens in staat vuistbijlen en waterputten te maken, maar dat wil niet zeggen dat vuistbijlen en waterputten evolutie doormaken. Deze vergelijking gaat ook op voor ideeen en bewustzijn.
Ik vind het ad hominem in de argumentatie onsympatiek en volstrekt overbodig. Volgende keer weiger ik op een dergelijke post in te gaan.
Groet,
Bob