Nasa kondigt bevindingen buitenaards leven aan

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

sarnian
Bevlogen

Re: Nasa kondigt bevindingen buitenaards leven aan

Bericht door sarnian »

Kiwi schreef:Ik hoop op iets spectaculairders, maar dit denk ik ook. En met iets van aminozuur resten erin, iets dat voor niet geïnteresseerden en(/of) biochemici totaal niet boeiend is.
Stanley Miller toonde in 1953 reeds aan dat onder bepaalde omstandigheden complexe aminozuren spontaan kunnen ontstaan uit "dode" materie. Dus dat is een reeds gepasseerd station, hier op aarde en daarbuiten !

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Fishhook schreef:PS: Zal wel een typo zijn, maar het is DONDERDAG en niet dinsdag dat de uitzending gepland is.
Excuses voor de typo : I stand corrected !

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

sarnian schreef:
Kiwi schreef:Ik hoop op iets spectaculairders, maar dit denk ik ook. En met iets van aminozuur resten erin, iets dat voor niet geïnteresseerden en(/of) biochemici totaal niet boeiend is.
Stanley Miller toonde in 1953 reeds aan dat onder bepaalde omstandigheden complexe aminozuren spontaan kunnen ontstaan uit "dode" materie. Dus dat is een reeds gepasseerd station, hier op aarde en daarbuiten !

En hij heeft toen niet eens alles kunnen aantonen wat er gebeurt was tijdens zijn expiriment:
Maar Millers experimenten blijken veel meer te hebben opgeleverd dan hij zelf wist. Dat blijkt uit de analyse van de bewaard gebleven reageerbuisjes met oersoepresten.
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/40162390/
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

sarnian schreef:
Fishhook schreef:PS: Zal wel een typo zijn, maar het is DONDERDAG en niet dinsdag dat de uitzending gepland is.

Off topic:
Wat is een typo?

On-topic:
Ik vermoed inderdaad iets met aminozuren. Ik verwacht nog niet echt tekenen van leven, bacterieel of intelligent, maar heb stille hoop.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

het laatste nieuws:

'NASA ontdekt 'buitenaardse' bacterie op aarde'

AMSTERDAM – De NASA heeft een bijzondere bacterie ontdekt die mogelijk ook kan voorkomen op planeten die tot nu toe als ‘levensloos’ werden beschouwd.
Volgens verschillende Britse kranten is dat het onderwerp van de geheimzinnige persconferentie die de ruimtevaartorganisatie heeft aangekondigd.
Wetenschappers van de NASA zullen donderdagavond de ontdekking bekend maken van een bijzondere microbe die gedijt op arsenicum.

Dit scheikundig element werd tot nu toe beschouwd als te giftig om leven te ondersteunen. De bacterie is ontdekt in Mono Lake, nabij het Yosemite National Park.

Verbod
De NASA wil de bevinding eigenlijk pas morgen bekend maken, maar de Britse kranten The Sun en The Daily Mail hebben het verbod op publicatie van het nieuws geschonden.
De ontdekking van de bacterie is belangrijk voor de zoektocht naar buitenaards leven, omdat tot nu toe werd aangenomen dat primitieve levensvormen alleen zouden kunnen ontstaan op basis van fosfor.

Fosfor
De microbe uit Californië zou echter suggereren dat leven ook kan zijn ontstaan op planeten waar geen fosfor in de dampkring aanwezig is. De nieuw ontdekte bacterie zou geen op fosfor gebaseerde nucleïnezuren hebben, maar leven van arsenicum.
“Dit is een spannende ontdekking”, verklaart astrobioloog Lewis Dartnell in The Sun. “Als deze organismen arsenicum gebruiken bij hun metabolisme, is dat een bewijs dat er andere vormen van leven bestaan dan de levensvormen die we nu kennen.”

Mysterieus
De NASA heeft officieel nog niets gemeld over de ontdekking. Gisteren kondigde de ruimtevaartorganisatie alleen een bevinding aan die grote gevolgen zou hebben voor de zoektocht naar buitenaards leven.
Door het mysterieuze persbericht vermoedden veel mensen dat het zou gaan om de ontdekking van een levensvorm op een andere planeet. De officiële persconferentie zal donderdagavond om acht uur Nederlandse tijd plaatsvinden en is live te volgen via NASA TV.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Blues-Bob schreef:
sarnian schreef:

Off topic:
Wat is een typo?

Groet,

Bob
Een, typographical error.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Blues-Bob schreef:Off topic: Wat is een typo?
Dat is zowel "Dinglish" en Engels lingo voor een type of schrijffout.
(En in mijn geval dus zelfs meer een interne klok synchronisatie fout) :)
Blues-Bob schreef:Ik vermoed inderdaad iets met aminozuren. Ik verwacht nog niet echt tekenen van leven, bacterieel of intelligent, maar heb stille hoop.
Als het echt wereldnieuws zou zijn (zoals de confirmatie van buitenaards leven o.i.d.), dan hadden wij dat reeds gehoord via de daartoe bestaande wetenschappelijke kanalen. NASA behoort toch echt in de groep populaire semi-wetenschappelijke bronnen, maar wordt betaald door een bovenmatig gristelijk land.
Het zal geen "de ontdekking van de hemel" worden, en daarom verwacht ik veel meer iets zoals in het programma Astrobiologie in Labyrint. Dat verliep uiteindelijk ook nogal teleurstellend.

Laatst gewijzigd door sarnian op 01 dec 2010 16:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

lanier schreef:het laatste nieuws
Mjaah, nog wel leuk, maar toch.
Het geeft niet volledig het 'we are not alone' effect.
Dat lijkt me nou zo geweldig om mee te maken.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Fenomeen schreef:
lanier schreef:het laatste nieuws
Mjaah, nog wel leuk, maar toch.
Het geeft niet volledig het 'we are not alone' effect.
Dat lijkt me nou zo geweldig om mee te maken.
Ik kan dan ook niet wachten tot 2020 als Nasa gaat kijken of Europa (maan van Jupiter) leven onder zijn ijslaag heeft.
Bij leven en welzijn moet ik dat nog mee kunnen maken. :wink:
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Fenomeen schreef:... Het geeft niet volledig het 'we are not alone' effect. Dat lijkt me nou zo geweldig om mee te maken.
Wat mij betreft zal dat inderdaad het eerste gevoel zijn, maar - met de mens als voorbeeld - zou dat effect voor velen ook direct vrees gevoelens kunnen gaan oproepen voor enig buitenaards leven boven het niveau van ééncellig bestaan, en zullen velen direct denken aan "Klingons" of een divisie "stormtroopers onder leiding van Darth Vader".

Wel heb ik vanmorgen een stuur-mandje voor mijn stalen ros aangeschaft, mocht het toch over een ET type levensvorm gaan. Maar naar huis bellen kan 'ie wel vergeten met die veel te hoge beltarieven !

:shock:
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Scherazade is er niets bij! :wink:
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

sarnian schreef:maar - met de mens als voorbeeld - zou dat effect voor velen ook direct vrees gevoelens kunnen gaan oproepen voor enig buitenaards leven boven het niveau van ééncellig bestaan, en zullen velen direct denken aan "Klingons" of een divisie "stormtroopers onder leiding van Darth Vader".
Nou ja vrees?
Eencellig is iets anders als intelligent en dat mogelijk intelligent zit dan erg ver weg.
Maar juist dat 'met de mens als voorbeeld' is niet iets dat mij dan heel erg geruststelt. :?
Het blijft lastig zonder vergelijkingsmateriaal maar van de mens heb ik niet een heel hoge pet op.
Die zie ik vooral als een organische machine met een te groot ego.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Fenomeen schreef:Maar juist dat 'met de mens als voorbeeld' is niet iets dat mij dan heel erg geruststelt
Dat bedoelde ik dan ook !

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Ik ga toch die cursus "Klingon voor beginners" maar eens doen :D
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Plaats reactie