Israel als voorpost van de westerse beschaving
Moderator: Moderators
Re: Israel als voorpost van de westerse beschaving
@Chris H,
Bedankt voor je reaktie.
Ik had het woord: bloed, beter tussen aanhalingstekens kunnen zetten.
Overigens, of je je wel of niet joods kon noemen, werd vroeger ook wel bepaald door de afstamming in de vrouwelijke lijn. Sinds DNA-onderzoek verricht kan worden kan bepaald worden of er afstamming is via de ouder in de mannelijke lijn.
Bedankt voor je reaktie.
Ik had het woord: bloed, beter tussen aanhalingstekens kunnen zetten.
Overigens, of je je wel of niet joods kon noemen, werd vroeger ook wel bepaald door de afstamming in de vrouwelijke lijn. Sinds DNA-onderzoek verricht kan worden kan bepaald worden of er afstamming is via de ouder in de mannelijke lijn.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
@siger,
Ik heb de vraag aan MNb vanuit een oprechte intentie gesteld. Teneinde eens na te denken over het feit hoe het komt dat er overal ter wereld elke keer opnieuw anti-joodse sentimenten opduiken. Niet om te (ver-)oordelen. Maar om oorzaken te achterhalen. En eens te kijken of er mogelijkheden zijn om die anti-joodse stemming in positieve zin te beinvloeden.
P.S. Ik volg het door jou geopende onderwerp: 'Hannah Ahrendt en het zionisme' met belangstelling.
Ik heb de vraag aan MNb vanuit een oprechte intentie gesteld. Teneinde eens na te denken over het feit hoe het komt dat er overal ter wereld elke keer opnieuw anti-joodse sentimenten opduiken. Niet om te (ver-)oordelen. Maar om oorzaken te achterhalen. En eens te kijken of er mogelijkheden zijn om die anti-joodse stemming in positieve zin te beinvloeden.
P.S. Ik volg het door jou geopende onderwerp: 'Hannah Ahrendt en het zionisme' met belangstelling.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
-
- Banned
Je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe het komt dat elke vorm van kritiek op de staat israel of haar leger onmiddelijk in het vakje jodenhaat, anti-joodse gevoelens en antisemitisme geplaatst wordt.Yours schreef:Teneinde eens na te denken over het feit hoe het komt dat er overal ter wereld elke keer opnieuw anti-joodse sentimenten opduiken. Niet om te (ver-)oordelen. Maar om oorzaken te achterhalen. .
als ik kritiek heb op Israel betekent dat echt niet dat ik haatgevoelens koester jegens die joodse beenhouwer hier om de hoek
Er is al een goed antwoord gegeven (ik ben links), maar hier komt er nog één.Yours schreef:Die hij uiteraard niet hoeft te beantwoorden.
Ik ben een bloedverrader. Ondanks mijn prachtige Hoog-Arische uiterlijk (lichtblond haar, grijsblauwe ogen, rechthoekige neus en 25 jaar geleden een fiere gestalte waar wel iets atletisch van te maken viel) heb ik met overgave een kind bij een niet-Germaan verwekt.
Het ergste - volgens nazi's dan - is dat ik er nog trots op ben ook en niets van dartele gezonde Germaanse meiskes moet weten in bed.
En dat is het laatste wat ik er over schrijf, want anders wordt Piet V boos.
Het opmerkelijke is dat zowel neo-nazi's als fervente Israël-fielen dat doen.appelfflap schreef:Je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe het komt dat elke vorm van kritiek op de staat israel of haar leger onmiddelijk in het vakje jodenhaat, anti-joodse gevoelens en antisemitisme geplaatst wordt.
Je spreekt voor mij - zolang die beenhouwer niet één van die fanatiekelingen is die mensen met een ietsje ander geloof op alle mogelijke en onmogelijke manieren dwarszitten.appelfflap schreef:als ik kritiek heb op Israel betekent dat echt niet dat ik haatgevoelens koester jegens die joodse beenhouwer hier om de hoek
Want wat ik voel voor dergelijke extremisten, ongeacht politiek/ideologisch/religieuze achtergrond komt inderdaad dicht bij haat.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
@MNb,
Bedankt voor je antwoord.
Mensen hebben een eigen vrije wil en maken hun daarop gebaseerde eigen vrije keuze’s.
Het belangrijkste daarin is dat de verantwoordelijkheid voor die gemaakte keuze’s wordt genomen.
Wie is een ander dan ook dat hij jou op basis daarvan (ver-)oordeelt zolang jij als vader je oudertaken volledig waar maakt? Van wat ik eerder van je heb gelezen heb ik begrepen dat dat goed zit.
Bedankt voor je antwoord.
Mensen hebben een eigen vrije wil en maken hun daarop gebaseerde eigen vrije keuze’s.
Het belangrijkste daarin is dat de verantwoordelijkheid voor die gemaakte keuze’s wordt genomen.
Wie is een ander dan ook dat hij jou op basis daarvan (ver-)oordeelt zolang jij als vader je oudertaken volledig waar maakt? Van wat ik eerder van je heb gelezen heb ik begrepen dat dat goed zit.
@MNb en appelfflap,
Uit de openingspost van dit onderwerp quote ik het volgende uit Trouw van 12-11-2010:
Uit het zelfde artikel:
Uit de openingspost van dit onderwerp quote ik het volgende uit Trouw van 12-11-2010:
Het lijkt er op basis hiervan op dat de orthodox joodse religie zelfs het licht niet gunt in de ogen van iets anders gelovenden/denkenden en hen op basis daarvan op allerlei manieren dwars zit. Dan is het niet onlogisch dat zich dat op een zeker moment tegen je keert. Alhoewel ik er zelf van overtuigd ben dat wanneer je haatgevoelens uitleeft, zich dat dan weer tegen jou zal keren.Sommige ultraorthodoxe Joden zijn zo bang om door niet-Joodse gedachten besmet te raken dat ze tijdens confrontaties met de messiaanse Joden zelfs oordopjes dragen. Joel Rebibo van Yad le Achim, een orthodoxe vereniging die missionaire activiteiten bestrijdt, ziet in messiaanse Joden én in christenen een ernstige bedreiging voor het jodendom.
„Missionarissen vissen in de Joodse vissenkom en hengelen Joden met gemak hun messiaans aquarium binnen”, zegt hij. „Israël ziet de dreiging niet. We eisen een wet die elke vorm van religie die andersdenkenden probeert te bekeren, in Israël verbiedt en strafbaar stelt.”
Uit het zelfde artikel:
Dit geeft weinig hoop op een oplossing van het ‘eeuwigdurende conflict’.Ovadia Josef, oud-opperrabbijn en leider van de orthodoxe Sjas-partij, vermaard om zijn controversiële uitspraken, ging in een recent interview nog verder: „Niet-Joden hebben slechts één functie in deze wereld: het Joodse volk dienen.”
Extremistische idioten zijn van altijd en overal.
Wat ik werkelijk schokkend vind is dat de Israëlische autoriteiten er met de handen in hun zakken naar staan te kijken.
Wat ik werkelijk schokkend vind is dat de Israëlische autoriteiten er met de handen in hun zakken naar staan te kijken.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff