Maar dan zit men al gauw met misverstanden, want ik kan het hier volledig met je eens zijn en toch krijg ik geen hoofdpijn van een term als 'spiritueel atheïsme'. Voor mij is bijvoorbeeld Nietzsche 'spiritueel atheïstisch'. Wellicht hebben we hier weer het probleem dat aan zo'n besmet woord als 'spiritueel' steeds een lading gegeven kan worden die van persoon tot persoon verschilt. Voor mij heeft 'spiritueel' niets te maken met religie of bijgeloof, maar is het eigenlijk enkel een synoniem voor 'inspirerend'.siger schreef:Misschien. Ik wantrouw dat soort welzijnswerk. Het valt binnen de neurologisch/psychiatrische recuperatie van individuen die eindelijk hun vrijheid in zicht krijgen, en net vóór ze er zijn een duister steegje in gelokt worden.Rereformed schreef:Ik denk dat je GayaH hier verkeerd begrijpt.
Mij gaat het om bevrijding, niet om een nieuwe leiband. Zelfstandig denken is een van de weinige dingen die je zelfstandig moet leren. Als het pijn doet kan je maar beter even doorbijten.
Spiritueel atheisme? Oh my god!
Kan best zijn dat wanneer GayaH het zou invullen ik het dan opeens níet meer eens ben met haar. Aan de andere kant was je wel erg gauw klaar met haar toen je alles wat ze zei maar hals over kop interpreteerde als een nieuwe religie aanbieden als alternatief voor een oude. Want ik kan me niet voorstellen dat iemand die deze zaak overdenkt met zó'n voorstel zou aankomen.
Kan wat ze zegt niet eerst bezien worden op de ruimst mogelijke manier? Indien religie gevoed wordt door de existentiële nood van mensen, dan moet men inderdaad een alternatief aanbieden. Dus niet enkel met afbrekende kritiek op religie aankomen, maar ook met iets positief inspirerends aankomen.
Voor mij is de kern van het negatieve van religie grof bijgeloof en het alternatief is voor mij exact hetzelfde als voor jou: zelfstandig leren denken, oftewel volwassen in denken worden. Ik heb zelf dit proces ervaren als iets bijzonder positiefs. Wat is inspirerender dan eindelijk je ware zelf te vinden? Niet meer aan de leiband van anderen te hoeven lopen? Op te merken dat je eigen benen je inderdaad overeind houden in het leven? Op te merken dat allerlei raadsels in het leven geen gemakkelijk antwoord meer behoeven omdat je eenvoudig niet meer bang bent voor de zwarte nacht om ons heen?
Ik zie het niet als iets wat je totaal alleen doet. Net zoals we scholen voor kinderen hebben die zaken aandragen met behulp waarvan het volwassen worden in banen geleid wordt, kan ik me ook indenken dat er zo'n leerschool is die mensen opleidt om zich boven het niveau van bijgeloof te verheffen, dus opleidt om alle realiteiten van het leven zo eerlijk mogelijk onder ogen te zien. Volgens mij staat het wetenschappelijk leren denken hierin centraal. Ik las laatst een artikel waarin gezegd werd dat bijgeloof in onze maatschappij zo groot is dat men wel tot de conclusie móet komen dat onze scholen schromelijk in gebreke blijven. Ikzelf denk dat het niet zozeer de kwaliteit van dit onderwijs is, maar dat onze psyche tot ver in de volwassen leeftijd nog bijscholing nodig heeft om te leren leven met wat we eigenlijk wel weten.
Overigens: wat denk je, GayaH, van het voorstel de gelovige als alternatief een jaartje Freethinkerforum aan te bieden? Voorwaarde is dat de gelovige er aktief zelf aan meedoet, de links waarnaar verwezen wordt aandachtig leest en in zijn vrije tijd ook nog eens een hoop oude topics aandachtig doorleest.
Het eerste boek dat ik de gelovige zou voorstellen te gaan lezen zou dit zijn: Carl Sagan: The demon-haunted world, met als ondertitel "Science as a candle in the dark". Voor eenieder die zichzelf kent als 'spiritueel' maar ook zo eerlijk mogelijk in het leven wil staan zou dit verplichte leesstof moeten zijn. Sagan heeft niet alleen de gave om zo helder mogelijk humbug te ontmaskeren, maar ook die gave om te laten zien hoe wetenschap, dus het zoveel mogelijk proberen te ontdekken van de realiteit, buitengewoon inspirerend kan zijn. Indien dit boek nog niet vertaald is in het Nederlands zouden alle uitgevers aangeklaagd moeten worden. Misschien is ook het onderwijs inderdaad in gebreke zolang het dit boek niet voorschrijft als verplichte leesstof op het atheneum of gymnasium.