Wat heeft de gelovige te verliezen

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Invin

Re: Wat heeft de gelovige te verliezen

Bericht door Invin »

appelfflap schreef:je Leert nadenken, je geniet van het leven en loopt niet constant met zondegedachten rond. Ook gooi je plots een hoop frustraties van je af (seks bvb)
Zondegedachten/frustratie laten alleen maar zien dat iemand afstandelijk is tov G.d. Ik vraag me dan ook af in hoeverre de ex-gelovigen op dit forum het met G.d Persoonlijk hebben uitgepraat, of proberen uit te praten. Hebben jullie daar moeite voor gedaan, mee gehad? Of hebben jullie Hem gewoon nooit als reëel gezien en daardoor nooit een gesprek aangegaan?
Ik heb ook mn perioden dat ik bij wijze van spreken mn middevinger in de lucht gooi, maar ik weet voor mezelf dat ik Hem als Vriend nooit gewoon de rug mag toekeren. Dat doen vrienden niet. Als ik Hem laat voor wat Hij is, dan is het eerder omdat ik teleurgesteld ben ik Hem. Wat ik daarmee zou verliezen is een belangrijke Vriendschap, met alles wat daarbij hoort. De rest kan ik niet echt overzien.
Of herkennen jullie dat helemaal niet?

Eric.
Wij mensen hebben in 2 opzichten een ongezonde belangstelling voor het onverklaarbare.
Of we vertonen een hang naar het occulte, of we willen alles met ons verstand verklaren.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Invin schreef:Of herkennen jullie dat helemaal niet?
Ik herken daar helemaal niets van, maar ja ik ben dan ook van huis uit atheïst.

Vriendschap moet volgens mij wederzijds verkondigd zijn om te kunnen bestaan.
Heeft god tegen jou gezegd je bent mijn vriend, woordelijk in persoon bedoel ik dan he?
Als het uitkomt dicht je je ingebeelde vriend menselijke trekken toe, zoals het tonen van vriendschap, maar zodra die menselijke eigenschappen wat minder leuke vormen aannemen dan zijn wij mensen te simpel van geest om de diepere bedoeling erachter te bevatten. :roll:
Een fysiek aanwezige echte vriend helpt je ook in moeilijke tijden, en nu zeg je waarschijnlijk dat doet mijn god ook, en dan zeg ik placebo-vriendschap!

Het is niet meer dan dit:
Hans Teeuwen schreef:Vroeger he
Vroeger, toen geloofde ik altijd
dat er ergens op de wereld
een sprookjesbos was
Met kabouters en heksen en reuzen
en waar de dieren konden praten
en daar was het altijd gezellig
of nou ja, altijd altijd altijd....
daar was het ook weleens homeless
maar dan werd dat gewoon weer opgelost
er was bijvoorbeeld een heks
die had zich dan misdragen
maar hoppakee
die werd gewoon het sprookjesbos uitgebonjourd
of de heks kwam tot inkeer
dat kan natuurlijk ook
ik geloofde daarin
totdat ik een jaar of 25 was
toen snapte ik in éen keer: het bestaat niet
en daar heb ik het zo moeilijk mee gehad
want al mijn illusies waren weg
Sprookjes en ingebeelde vriendjes zijn voor kinderen!

"Faith is believing what you know ain't so."
Mark Twain (1835-1910)
Laatst gewijzigd door Erik op 24 jun 2005 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Sorry hoor. maar waren/zijn het niet met name gelovigen die uit frustratie moorden en veroordelen??
En schrijf nou gewoon GOD en niet G.D of G-D, want dan moet je ook niet zeiken dat ik G :evil: D schrijf.
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

collegavanerik schreef:Ga weg eef, verlaat dit forum, je hebt heel wat te verliezen. Ik was al atheist voor je geboren werd, mij bekeer je niet meer.
Als ik me geloof verlies heb ik inderdaad heel wat verloren, maar moet ik daarom dit forum verlaten? Hmmm... Deze redenatie heb ik nog nooit gehoord! Ik wil je ook helemaal niet bekeren en trouwens, ik zou het ook niet kunnen! Dat kan alleen God. Maar bekeren is helemaal niet mijn doel hier. Erik vroeg of ik kwam, en hier ben ik. Het enigste wat ik wil is wat over God vertellen en daar zit niks van bekeren bij. Want er zit een verschil tussen iets over jouw mening vertellen en de ander overhalen om mijn mening eigen te maken, het zou wel leuk zijn, maar dat is dus niet de bedoeling.
pieps schreef:In dit toch vrij korte leven , kan je je beter met leuke , zinnige ,fijne , weet-ik-wat-voor , dingen bezig houden , dan te lijden onder een fictieve-entiteit . Des te meer afstand je neemt van dit waanbeeld des te vrijer je wordt ... en daarmee ook verantwoordelijker voor je eigen denken en doen . Het is deze verantwoordelijkheid waartegen religies een schuilplaats bieden .
Ik leid niet onder mijn geloof, ik bloei er juist door open. Ik leer omgaan met andere door mijn geloof. Mijn geloof leert mij om andere lief te hebben. Het geloof leert mij een hoop goede dingen en ik geloof dat mijn karakter er niet lechter door wordt. Ik ben vrij in de dingen die ik doe. Ik doe ze omdat ik het wil of ik laat ze omdat ik het niet wil. Dat is toch vrijheid? Als ik iets fout neem ik zelf de verantwoordelijkheid er voor. Dat is ook een van de dingen die het geloof mij leert, verantwoordelijkheid dragen voor de dingen die je doet of zegt. Dat schuif ik niet af op een ander.
biggetje schreef: Je bent geworden wie je nu bent door alle dingen die je hebt meegemaakt en alle keuzes die jij hebt gemaakt in dit leven.
Wie jij nu bent zal zeker veranderen in de toekomst door de beslissingen die je dan neemt, maar kan nooit verdwijnen door 1 keuze die je maakt.
Dus jij wilt zeggen dat als je dat gene verliest wat in jouw leven het belangrijkst is van allemaal, je nie de persoonlijkhied die je nu hebt sterk veranderd? Ik ben er wel zeker van!
STEL uiteindelijk blijkt dat er niets van de evolutie theorie(of waar je in gelooft) waar blijkt te zijn en dat God de waarheid is. Dan veranderd jouw persoonlijkheid toch? En God is voor mij meer dan alleen een scheppingsverhaal.. Hij is alles voor mij!
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
Biggetje

Bericht door Biggetje »

eef schreef:
biggetje schreef: Je bent geworden wie je nu bent door alle dingen die je hebt meegemaakt en alle keuzes die jij hebt gemaakt in dit leven.
Wie jij nu bent zal zeker veranderen in de toekomst door de beslissingen die je dan neemt, maar kan nooit verdwijnen door 1 keuze die je maakt.
Dus jij wilt zeggen dat als je dat gene verliest wat in jouw leven het belangrijkst is van allemaal, je nie de persoonlijkhied die je nu hebt sterk veranderd? Ik ben er wel zeker van!
STEL uiteindelijk blijkt dat er niets van de evolutie theorie(of waar je in gelooft) waar blijkt te zijn en dat God de waarheid is. Dan veranderd jouw persoonlijkheid toch? En God is voor mij meer dan alleen een scheppingsverhaal.. Hij is alles voor mij!
Dat wil ik inderdaad zeggen.
Misschien verandert je persoonlijkheid iets omdat je een groot verlies te verwerken krijgt, maar je raakt jezelf niet kwijt.
eef schreef:Ik ben vrij in de dingen die ik doe. Ik doe ze omdat ik het wil of ik laat ze omdat ik het niet wil. Dat is toch vrijheid?
Dit is waar het volgens mij om gaat, je doet de dingen die je zelf goed vindt.
Die dingen zul je dus blijven doen als god niet meer in je leven zou zijn.
Je maakt zelf die keuzes.
Zou je ineens andere dingen gaan doen als zou blijken dat god niet bestaat dan doe je dus nu dingen die je zelf niet wilt.
En omdat jij zegt dat je dat niet doet zul je niet veranderen!
De mens lijkt te beperkt om alwetend te kunnen leven, maar te slim om in onwetendheid te sterven
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

eef schreef: Ik verlies mijn beste vriend! de innigste relatie die ik ooit heb gehad en die ik dan ook nooit meer zal krijgen. Ik verlies mijn steun en toeverlaat, ik verlies mijn Vader. ik verlies de gene van wie ik altijd kracht krijg om dingen te doen, om dingen te doorstaan. Ik verlies mijn heiland, redder, verlosser. Ik verlies alles waar voor ik sta, alles wat ik ben verlies ik. Ik verlies mijn identiteit omdat mijn identiteit gemaakt wordt door God, alles wat ik ben en doe, doe ik tot eer van Hem. Ik verlies het meest belangrijke in mijn leven.
Dat alles heb ik dus verloren en ben er heelhuids uit tevoorschijn gekomen.
eef schreef: Dus jij wilt zeggen dat als je dat gene verliest wat in jouw leven het belangrijkst is van allemaal, je nie de persoonlijkhied die je nu hebt sterk veranderd? Ik ben er wel zeker van!
Ik weet het echt zeker, want ik heb het allemaal meegemaakt. Op een gegeven moment kwam ik tot de conclusie dat ik niet meer in God geloofde en als persoon ben ik daar niet slechter door geworden. Wel dacht ik daarvoor vaak dat ik niet deugde, dat ik een zondig mens was die elke dag weer in de fout ging. Dat soort gedachten heb ik nu niet meer, het is een soort van bevrijding geweest.
Nee je persoonlijkheid veranderd niet echt, je blijft gewoon wie je al was. 8)
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

skeptic schreef:Ik weet het echt zeker, want ik heb het allemaal meegemaakt. Op een gegeven moment kwam ik tot de conclusie dat ik niet meer in God geloofde en als persoon ben ik daar niet slechter door geworden. Wel dacht ik daarvoor vaak dat ik niet deugde, dat ik een zondig mens was die elke dag weer in de fout ging. Dat soort gedachten heb ik nu niet meer, het is een soort van bevrijding geweest.
Nee je persoonlijkheid veranderd niet echt, je blijft gewoon wie je al was. 8)
Ik was een zondaar, maar door het bloed van Jezus ben ik geen slaaf meer van de zonde, mag ik zelf weten wat ik doe. Ik vraag me af bij wat voor soort christenen je hoorde want als je christen bent ben je geen zondaar meer. Dis komt raar op mij over...
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

eef schreef: Ik was een zondaar, maar door het bloed van Jezus ben ik geen slaaf meer van de zonde, mag ik zelf weten wat ik doe. Ik vraag me af bij wat voor soort christenen je hoorde want als je christen bent ben je geen zondaar meer. Dis komt raar op mij over...
Dus de dingen die je vroeger niet mocht doen, mogen nu wel, omdat Jezus er al voor heeft betaald? Je bent vrijgekocht, dus nu mag je alles? Dus mag je ook ongelovig worden, want je bent toch al gekocht en betaald?
Dat je een slaaf van de zonde was, komt doordat je dat is aangepraat. Sex voor het huwelijk b.v. is volgens de bijbel een zonde, maar in werkeljkheid is het volkomen natuurlijk gedrag waar niets mis mee is. Maar ook dat is nu natuurlijk geen probleem meer, want een christen mag doen wat hij/zij wil. 8)
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

skeptic schreef:
eef schreef:
Dat je een slaaf van de zonde was, komt doordat je dat is aangepraat. Sex voor het huwelijk b.v. is volgens de bijbel een zonde, maar in werkeljkheid is het volkomen natuurlijk gedrag waar niets mis mee is. 8)
Sterker nog. Voor het huwelijk was er tenminste nog sex!!!!! ZUCHT :?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

eef schreef: Als ik me geloof verlies heb ik inderdaad heel wat verloren, maar moet ik daarom dit forum verlaten?
Oh nee, Eef. Van mij hoef je dit forum niet te verlaten. Ik hoop wel dat je wilt proberen wat inhoudelijker op de discussies in te gaan, en de postings van degenen die op jou reageren ook echt aandachtig gaat lezen. Zo werkt dat in een discussie. Misschien dat niet iedereen jou serieus neemt, maar ik doe dat wel. In de Zondvloed discussie heb ik, en anderen, inhoudelijke antwoorden gegeven. Jij bent niet overal op in gegaan, maar hebt ook geen conclusie getrokken, althans die heb je ons niet laten weten, voorzover ik weet.
Het enigste wat ik wil is wat over God vertellen en daar zit niks van bekeren bij. Want er zit een verschil tussen iets over jouw mening vertellen en de ander overhalen om mijn mening eigen te maken, het zou wel leuk zijn, maar dat is dus niet de bedoeling.
Toch zegt de bijbel dat je een visser van mensen moet zijn. Het is niet erg dat je mensen wilt bekeren; dat is geen schande. Maar ik heb vooral het idee dat jij jezelf wilt overtuigen. Dat is volgens mij de voornaamste reden waarom gelovigen hier komen. Als je geconfronteerd wordt met de meningen die vertellen van de gruwelen en tegenstrijdigheden in de Bijbel, dan hebben sommigen de neiging om er voor weg te lopen, anderen zullen hun mening wijzigen, en er zijn mensen die koppiger worden en de confrontatie aangaan. De tactiek van deze laatsten is dan om de eigen standpunten luidkeels te verkondigen, en vervolgens de antwoorden daarop niet of nauwelijks te lezen. Dit lokt bij sommigen irritatie op, die dan ook geuit wordt, waarin de gelovige gesterkt wordt in zijn/haar mening. In de irritatie die door de ongelovige wordt geuit, ziet de gelovige zijn/haar gelijk, terwijl deze irritatie niet veroorzaakt wordt door het gelijk van de gelovige, maar door het negeren van de argumenten van de ongelovige.
Dat is ook een van de dingen die het geloof mij leert, verantwoordelijkheid dragen voor de dingen die je doet of zegt. Dat schuif ik niet af op een ander.
Dat is niet waar. Gelovigen schuiven hun verantwoordelijkheid af op Christus. Christus is gestorven voor onze zonden', wordt er gezegd. Daarom komt een christen altijd weg met misdaden die worden begaan, want Christus heeft de gelovigen van alle zonden gereinigd met zijn bloed, wordt er gezegd.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Invin

Bericht door Invin »

Erik schreef:Vriendschap moet volgens mij wederzijds verkondigd zijn om te kunnen bestaan.
Heeft god tegen jou gezegd je bent mijn vriend, woordelijk in persoon bedoel ik dan he?
Niet in woorden, wel in een ontwijfelbare overtuiging die op bepaalde momenten 'over me is gekomen'. En dat lijkt mij veel meer waarde te hebben dan kale woorden. Vriendschap merk je als het goed is.
distiple schreef:Sorry hoor. maar waren/zijn het niet met name gelovigen die uit frustratie moorden en veroordelen??
?
Ik heb nog nooit iemand vermoord, en let erop niemand de veroordelen.
distiple schreef:Sex voor het huwelijk b.v. is volgens de bijbel een zonde.
Staat waar?
Devious schreef:Gelovigen schuiven hun verantwoordelijkheid af op Christus. Christus is gestorven voor onze zonden', wordt er gezegd. Daarom komt een christen altijd weg met misdaden die worden begaan, want Christus heeft de gelovigen van alle zonden gereinigd met zijn bloed, wordt er gezegd.
Hmm.. Volgens mij is de Messias gestorven voor de zonden tov G.d. Zonden tussen mensen onderling zullen zelf opgelost moeten worden. Strafrecht is gewoon een goed en bijbels iets. In het 'Onze Vader' staat niet voor niets 'vergeef ons onze schulden, zoals wij onze schuldenaars hun zonden vergeven'.
En betreft de zonden tov G.d, hoe kun je nog bewust zondigen, als je een liefdesband met Hem hebt? Of je zondigd bewust en hebt dus geen liefdesband, of je zondigd hooguit onbewust, per ongeluk, waar altijd vergeving voor is. Romeinen 6 is redelijk duideljk.

Eric.
Wij mensen hebben in 2 opzichten een ongezonde belangstelling voor het onverklaarbare.
Of we vertonen een hang naar het occulte, of we willen alles met ons verstand verklaren.
Kalebas
Forum fan

Re: Wat heeft de gelovige te verliezen

Bericht door Kalebas »

Invin schreef:Ik heb ook mn perioden dat ik bij wijze van spreken mn middevinger in de lucht gooi, maar ik weet voor mezelf dat ik Hem als Vriend nooit gewoon de rug mag toekeren. Dat doen vrienden niet. Als ik Hem laat voor wat Hij is, dan is het eerder omdat ik teleurgesteld ben ik Hem. Wat ik daarmee zou verliezen is een belangrijke Vriendschap, met alles wat daarbij hoort. De rest kan ik niet echt overzien.
Of herkennen jullie dat helemaal niet?
Ja, als ex-gelovige herken ik dat wel. Maar net zoals je sprookjesfiguren ontgroeit ben ik ook alle andere denkbeeldige personages ontgroeid. Ik wilde mijzelf en anderen niet langer voor de gek houden.

En je verliest daar niets van waarde mee, integendeel je wint enorm aan integriteit. :D
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Wat heb ik,als gelovige, te verliezen.......heb ik een paar dagen over lopen mijmeren.
Het meest belangrijke voor mij is de wetenschap dat er Iemand is die onvoorwaardelijk van mij houdt en het uitzicht en de hoop op volmaaktheid.

Deze twee dingen zou ik niet graag kwijtraken.
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Cathy schreef:Wat heb ik,als gelovige, te verliezen.......heb ik een paar dagen over lopen mijmeren.
Het meest belangrijke voor mij is de wetenschap dat er Iemand is die onvoorwaardelijk van mij houdt en het uitzicht en de hoop op volmaaktheid.

Deze twee dingen zou ik niet graag kwijtraken.
Dat is geen wetenschap, in het gunstigste geval een meevaller. Het is het creeren van een rustgevend gevoel. Weten is zekerheid gebaseerd op bewijs, wat je omschrijft is een aanname, iets wat je hoopt. En je hoop daarop vestigen is een echte zonde, want je vestigt je hoop op een gecreeerde god waarvoor geen hard bewijs is. Wat als hij wel bestaat, maar het is niet diegene die jij volgt??
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dick Swaab in aflevering 1 van God bestaat niet:

Wat zou volgens u het gevoel van die ziel kunnen verklaren, dat je een ziel hebt. Waarom hebben mensen een ziel verzonnen.
Nou, ik denk dat mensen bang zijn voor de dood. Zich niet kunnen voorstellen dat het leven op een gegeven moment is afgelopen. Ik denk dat een hoop mensen zich zo belangrijk vinden, dat ze zich niet kunnen voorstellen dat het op een bepaald moment is afgelopen. Dat de wereld gewoon doordraait zonder hun. En bovendien zou het leuk zijn om mensen weer terug te zien waar je op gesteld bent. Vervelend dat je dan ook weer mensen ziet waar je niet op gesteld bent.

Maar daar wordt dan nooit over gerept hè. De nadelen van het eeuwige leven.
Ja, dat is zo. Daar wordt heel weinig over gesproken. Er wordt wel verteld hoe de hemel of het paradijs eruit zou zien. Daar hoor je verschillende verhalen over. Lijkt me heel saai om daar eeuwig in rond te dolen. Maar als je al die verschillende godsdiensten bekijkt en ziet dat iedere godsdienst de andere uitsluit bij het komen in het paradijs of de hemel dan kun je denk ik heel gerust zijn. Daar komt niemand in.
Plaats reactie