eef schreef: Als ik me geloof verlies heb ik inderdaad heel wat verloren, maar moet ik daarom dit forum verlaten?
Oh nee, Eef. Van mij hoef je dit forum niet te verlaten. Ik hoop wel dat je wilt proberen wat inhoudelijker op de discussies in te gaan, en de postings van degenen die op jou reageren ook echt aandachtig gaat lezen. Zo werkt dat in een discussie. Misschien dat niet iedereen jou serieus neemt, maar ik doe dat wel. In de Zondvloed discussie heb ik, en anderen, inhoudelijke antwoorden gegeven. Jij bent niet overal op in gegaan, maar hebt ook geen conclusie getrokken, althans die heb je ons niet laten weten, voorzover ik weet.
Het enigste wat ik wil is wat over God vertellen en daar zit niks van bekeren bij. Want er zit een verschil tussen iets over jouw mening vertellen en de ander overhalen om mijn mening eigen te maken, het zou wel leuk zijn, maar dat is dus niet de bedoeling.
Toch zegt de bijbel dat je een visser van mensen moet zijn. Het is niet erg dat je mensen wilt bekeren; dat is geen schande. Maar ik heb vooral het idee dat jij jezelf wilt overtuigen. Dat is volgens mij de voornaamste reden waarom gelovigen hier komen. Als je geconfronteerd wordt met de meningen die vertellen van de gruwelen en tegenstrijdigheden in de Bijbel, dan hebben sommigen de neiging om er voor weg te lopen, anderen zullen hun mening wijzigen, en er zijn mensen die koppiger worden en de confrontatie aangaan. De tactiek van deze laatsten is dan om de eigen standpunten luidkeels te verkondigen, en vervolgens de antwoorden daarop niet of nauwelijks te lezen. Dit lokt bij sommigen irritatie op, die dan ook geuit wordt, waarin de gelovige gesterkt wordt in zijn/haar mening. In de irritatie die door de ongelovige wordt geuit, ziet de gelovige zijn/haar gelijk, terwijl deze irritatie niet veroorzaakt wordt door het gelijk van de gelovige, maar door het negeren van de argumenten van de ongelovige.
Dat is ook een van de dingen die het geloof mij leert, verantwoordelijkheid dragen voor de dingen die je doet of zegt. Dat schuif ik niet af op een ander.
Dat is niet waar. Gelovigen schuiven hun verantwoordelijkheid af op Christus. Christus is gestorven voor onze zonden', wordt er gezegd. Daarom komt een christen altijd weg met misdaden die worden begaan, want Christus heeft de gelovigen van alle zonden gereinigd met zijn bloed, wordt er gezegd.
Vriendelijke groet...