Zware zoektocht
Moderator: Moderators
Re: Zware zoektocht
Zullen we samen het evangelie van MNb/Destinesia schrijven? Je hebt het al mooi in twee zinnen samengevat.Destinesia schreef:Het gaat erom dat je ten alle tijde bereid moet blijven te durven zeggen: "Ik weet het niet". Jouw stelligheid dingen zeker te weten op basis van zweverigheden en onbewezen stellingen is waar het aan mankeert. En inderdaad "wazigheden" zijn moeilijk te verwerken en daarom bijna niet uit te leggen tenzij men bereid is met je "mee te zweven". Gelovigen die eigenwijs aan hun overtuigingen willen blijven vasthouden zijn nooit en te nimmer in staat om op tegenargumenten te zeggen: "Het zou kunnen". Dan geeft men al te veel weg in eigen 'nadeel' en dat doet dan pijn aan het ego. Ik zou willen zeggen dat het juist in je voordeel werkt om je eigen ego af en toe eens te beledigen en uit te lachen. Je kunt er namelijk altijd op terugkomen. Maar goed. Dat is jouw keuze.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik zal bij vlagen op deze site terug komen, want ik hou me niet altijd even intensief bezig met de moeilijke vraagstukken. Gelukkig maar, het is soms erg vermoeiend
Ik zal bij vlagen op deze site terug komen, want ik hou me niet altijd even intensief bezig met de moeilijke vraagstukken. Gelukkig maar, het is soms erg vermoeiend

Fijn want je hebt het af en toe nodig om te kunnen relativeren lijkt mij. Ik word het soms ook wel eens een periode zat om over "geloof" na te denken. Dan kom ik hier gewoon weer een tijdje niets zeggen. Meestal om de vier weken ofzo. Soms een maand of twee niet. Wel wekelijks gewoon een beetje meelezen of er nog wat interessants gaande is. Maar hoe gaat het nu? Ben je al wat wijzer geworden?Nynketje schreef:Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Hmm, het is erg wisselvallig. Als ik me prima voel met m'n werk en vrienden en m'n vriend denk ik er niet teveel overna en maakt het me even niet uit of er nu wel of niet een God is en zo ja, wie die God dan is.
Maar als ik niet helemaal happy en tevreden ben ga ik toch vaak weer op zoek en twijfelen. Maar ik heb volgens mij zo'n beetje alle voor- en tegenargumenten meerdere keren gelezen en over nagedacht, dus ik ben ermee opgehouden dit steeds opnieuw te doen. Eerlijk gezegd vind ik geen van de argumenten sluitend, aan beide kanten. Dus uiteindelijk kom ik meestal uit op een punt waar ik het oke vind om het niet zeker te weten.
Ik ben sowieso een enorme piekeraar en ik kan me snel zorgen maken over de toekomst.
Het dan aan God te vertellen en te hopen/vertrouwen dat Hij het allemaal in de hand heeft en overziet hielp me soms wel een beetje. Maar dat kan/wil/durf ik eigenlijk niet meer.
Maar als ik niet helemaal happy en tevreden ben ga ik toch vaak weer op zoek en twijfelen. Maar ik heb volgens mij zo'n beetje alle voor- en tegenargumenten meerdere keren gelezen en over nagedacht, dus ik ben ermee opgehouden dit steeds opnieuw te doen. Eerlijk gezegd vind ik geen van de argumenten sluitend, aan beide kanten. Dus uiteindelijk kom ik meestal uit op een punt waar ik het oke vind om het niet zeker te weten.
Ik ben sowieso een enorme piekeraar en ik kan me snel zorgen maken over de toekomst.
Het dan aan God te vertellen en te hopen/vertrouwen dat Hij het allemaal in de hand heeft en overziet hielp me soms wel een beetje. Maar dat kan/wil/durf ik eigenlijk niet meer.
Nynketje, je zit duidelijk in een ontwikkelingsfase en die is natuurlijk niet zomaar over. Maar ik heb al meerdere keren gezien dat mensen op een gegeven moment los durven laten en vanaf dat moment is het een kwestie van wennen (en geloof me, alles went). Hoe dan ook veel sterkte. 

Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Nynketje schreef: Maar dat kan/wil/durf ik eigenlijk niet meer.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =33&t=8087
Lees dit boek eens. Deze auteur heeft alles opgegeven voor zijn geloof en kwam na tientallen jaren tot de ontdekking dat er geen god bestaat. Hij is ontslagen vanwege zijn atheïsme, zijn vrouw heeft hem verlaten en momenteel zwerft hij weer als muzikant door Afrika. Maar deze man is een ongelooflijke vechter, optimist en wereldverbeteraar. Misschien kun je iets van hem leren over hoe je om moet gaan met een nieuwe realiteit.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Dat is een hele grote stap verder. Zorg er nu nog voor dat je het jezelf comfortabel maakt op dat punt.Nynketje schreef:Dus uiteindelijk kom ik meestal uit op een punt waar ik het oke vind om het niet zeker te weten.
Zekerweters zijn vaak onuitstaanbare mensen en als het tegenzit zelfs dwingelanden.
Zekerweters staan nogal eens op drijfzand zonder het zelf te beseffen.
Wetenschappers weten niets zeker, ze hebben alleen maar theorieën die nog niet weerlegd zijn.
Die onderwerpen waarvan wetenschappers weten dat ze het niet weten vinden ze het interessantst.
Kortom, niet zeker weten is een bijzonder goede zaak.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
Dat is natuurlijk hoe je het opvat, houd er rekening mee dat er zoveel verhalen zijn als er agnosten of atheïsten zijn.Nynketje schreef:Ook vind ik veel van de opvattingen van atheisten onnodig negatief en deprimerend.
Ook ik heb de moederschoot van de kerk verlaten en in het begin kan het eng zijn om te experimenteren met vrijheid, zelfs beangstigend. Maar ik ben een vrouw en ik kan sowieso al niet buigen voor een god die vrouwen al minderwaardig vind, ja zelfs te minderwaardig om over hem te praten:
1 Korintiërs 14:34
Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt. En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken
Hoeveel vrouwen zijn door dit soort texten niet ongelukkig gemaakt en al hun talenten zijn verspild geweest omdat men deze gruwelgod moesten volgen?
Bevrijding en rust bij god?
Stel er is een god die de wereld schept en mensen maakt. De mensen overtreden een van zijn gebotjes en zijn verdoemd, er moet wraak worden genomen? Deze gruwelgod gaat over tot massavernietiging en is zo ziek van wraak dat hij zelfs zijn eigen zoon laat martelen om genoegdoening te krijgen voor zijn wraakgevoelens.
Moet ik nu dankbaar zijn voor dat offer? Ik heb hier nooit om gevraagd en nooit zou ik iemand een marteldood willen geven voor iets wat ik gedaan heb. Maar sterker nog, ik heb deze god nog nooit wat misdaan, maar deze god eist genoegdoening voor zijn eigen zieke en perverse ideeën...ik zoude zijn geboren in zonde.....en daarvoor moet er iemand gestraft worden?
Welke liefde en rust denk jij bij een god te vinden die zo ziek van haat is dat hij slechts mensen om zich heen wil hebben die zich geheel aan hem onderwerpen? Zijn wij mensen minder dan honden?
Stel dat deze god bestaat dan is het de grootste vijand van de mens en dan zou ik een conclusie moeten trekken, ik kies dan voor satan. Satan gunde ons de kennis van goed en kwaad, welke liefhebbende vader zou zijn kinderen kennis willen ontnemen?
Maar weet je wat het is, ons leven zit vol moeilijkheden en schoonheden en dat moet ik leven. Waarom zou ik me bezig houden met valse beloften en verhalen opgeschreven door oude vieze mannetjes die vrouwen sowieso als minder zagen?
Er staat "zoek en ge zult vinden", inderdaad je hebt iemand gevonden die echt van je houd, die tastbaar is, echt is en je een leven laat zien zonder de dominantie van een zieke en perverse vrouwen hatende god...Als ik niet wat met een ongelovige was begonnen was ik nooit zo gaan twijfelen.
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.