the rapture (beam me up jezus)

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Destinesia

Re: the rapture (beam me up jezus)

Bericht door Destinesia »

Rereformed schreef:De 20ste eeuw gaf een enorme boost hieraan toen de joden weer teruggingen naar hun beloofde land en daar zelfs de staat Israel konden oprichten.
Houdt die gedachte even vast. Want hier wil ik nog eens een flink topic over gaan openen. :!:

Om je een idee te geven: Er zijn wellicht wat noten te kraken in dit onderwerp. Misschien kan dit topic er wel voor gebruikt worden en is er misschien geen ander topic nodig.

Ik geef een voorbeeld van wat ik wil bespreken. Eindtijd christenen in de media voeren dit soort 'vervulde en toekomstig vervulde' profetieën aan die mij indertijd deden geloven in deze materie.
christelijke media schreef:1. De slavernij in Egypte
2. De bevrijding - in rijkdom - vanuit Egypte
3. Hun bezit van het land Kanaän
4. In het Beloofde Land zouden ze zich keren tot afgoden
5. God zou een centrum van aanbidding vestigen in Jeruzalem
6. De ballingschap van het noordrijk naar Syrië
7. Het zuidrijk (Juda) zou in ballingschap naar Babylon worden gevoerd
8. De vernietiging van de eerste tempel, die door Salomo gebouwd is
9. De terugkeer naar het Beloofde Land van een klein overblijfsel vanuit Babylon
10. De vernietiging van de tweede tempel - dit is door Jezus zelf voorspeld
11. De verstrooiing van het volk onder de heidense volken, als oordeel over
hun ongehoorzaamheid
12. Vervolging en onderdrukking door de heidenen
13. De Israëlieten zullen vanuit de gehele wereld terugkeren naar het
beloofde land en daar weer tot een eigen volk en natie worden.
14. Alle volken zullen tegen Jeruzalem optrekken in oorlog
15. De bovennatuurlijke openbaring van de Messias aan zijn volk
16. De komst van de Messias in glorie en heerlijkheid en de vestiging van zijn koninkrijk op aarde
Van de zestien profetieën zijn er al dertien vervuld. Dat is zo'n 81 procent! Op grond daarvan kunnen we met grote zekerheid verwachten dat ook de laatste drie voorspellingen in vervulling zullen gaan. Laten we ze ook uiterst serieus nemen.

Zoals ik hierboven al schreef is de terugkomst van de Joden nog steeds volop aan de gang. De vervulling van de profetie dat de Israëlieten vanuit de gehele wereld zou terugkeren naar het beloofde land en daar weer tot een eigen volk en natie zou komen is 100 jaar geleden begonnen.

Hoewel er altijd Joden in Israël hebben gewoond, begonnen vanaf die tijd Joden naar het beloofde land terug te keren. Aan het eind van de Eerste Wereldoorlog gaven de geallieerden Engeland het mandaat (de opdracht) een nationaal tehuis op te richten voor het Joodse volk.

In 1929 kwam deze opdracht ten uitvoer en creëerde Winston Churchill met één pennenstreek een Arabische staat, die het Overjordaanse werd genoemd (het tegenwoordige Jordanië). Daarmee gaf hij 75% van het land dat Israël toebehoorde weg. Voor het Joodse volk bleef dus zo'n 25% over van het land dat hen toegewezen had moeten worden.

In de jaren 30 keerden veel Joden terug naar dit gebied door het toenemende antisemitisme in Duitsland. Dit veroorzaakte een grote opstand van de Arabieren die hier woonden.

En hierna vond gedurende de tweede wereldoorlog de vreselijke Holocaust plaats.
Zes miljoen Joodse mensen, waaronder 1.5 miljoen kinderen, werden in de door de Nazi’s opgezette moordfabrieken systematisch afgemaakt. Is het niet walgelijk dat landen als Iran de Holocaust durven te ontkennen? Gelukkig verdween Nazi Duitsland naar de vuilnisbak van de geschiedenis! En is God Zijn belofte nagekomen dat het volk Israël nooit volledig uitgeroeid zal worden. Het zal altijd blijven bestaan omdat Israel het uitverkoren volk van God is!

Na de Tweede Wereldoorlog stemden de Verenigde Naties voor opdeling van het land en gaven 12% aan Israel. In plaats van 100% kregen de Joden nu dus 12% in handen. Engeland heeft hierin een grote verantwoordelijkheid. Zelfs toen de Verenigde Naties ervoor stemden Israël een eigen staat te geven, werkte Engeland dat op alle mogelijke manieren tegen. Maar wat was het resultaat? De staat Israël kwam in 1948 tot stand en het Britse rijk viel uiteen.

Vooral na 1948 is deze profetie met grote snelheid bezig vervuld te worden. Er zijn landen, waar vroeger vele Joden woonden en waar nu geen enkele Jood meer woont, omdat ze allemaal naar Israël teruggekeerd zijn. De Israëlieten zijn uit 100 verschillende landen naar het eigen land teruggekeerd. Hun eigen taal is weer tot leven gekomen. Het land is weer vruchtbaar geworden en vele oude steden zijn herbouwd.

In 1967 werden door de Zesdaagse oorlog Judea en Samaria en Jeruzalem bij Israël gevoegd. Sindsdien zijn er 1.2 miljoen Joden vanuit Rusland naar Israël teruggekomen.

De Joden wachten op het moment waarop de tempel weer herbouwd kan worden. Dit zal de tempel zijn zoals deze door de profeet Ezechiël aangekondigd is - geen geestelijke tempel, maar een letterlijke tempel op de tempelberg in Jeruzalem.

V óór de jaren zestig, toen Arabieren uit wat nu Jordanië, Egypte en Syrië is, de Jordaan overtrokken om voordeel te halen van nieuwe economische mogelijkheden die geboden werden door de terugkerende Joden, namen zij hun nationaliteit mee van hun thuislanden, of van welk Arabisch land dan ook, dat beweerde het soevereine recht te hebben over het land in die tijd. Deze steeds voortdurende strijd blijft maar doorgaan en vrede tussen de Joodse staat Israël en de moslim-buurstaten is uitgesloten.

De islamitische wereld zal altijd weer proberen de Joodse staat te vernietigen. Ook al zeggen gematigde Palestijnen wel dat zij met een verdeling van het land genoegen zouden nemen, een echte moslim kan dat nooit werkelijk menen. Land dat door de islam eenmaal voor Allah veroverd is, mag nimmer meer uit handen worden gegeven.

Terroristenorganisaties als Al Quaeda, Hezbollah en Hamas zullen niet stoppen met hun Jihad, t otdat Israël totaal is vernietigd. Ook de Iraanse president Mahmoed Ahmadinedjad roept dat Israël van de landkaart moet verdwijnen.

Na 15 augustus 2005, het begin van de ontruiming van Gaza, zijn de profetische ontwikkelingen in een stroomversnelling gekomen.

We leven in de eindtijd en het zal allemaal nog veel erger worden. God heeft het in de Bijbel allemaal voorzegd dat er een dag komt dat alle volken tegen Jeruzalem zullen optrekken in oorlog. Maar één ding is zeker: De Here, de God van Israel, is bezig met Zijn volk tot Zijn doel te komen, dwars door alle tegenstand, oorlog en strijd heen.

“Zoals de nieuwe hemel en de nieuwe aarde die ik maak zullen voortbestaan – spreekt de Heer, zo zullen jullie naam en jullie nageslacht voortbestaan” (Jesaja 66:22).
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef: Gereformeerde Bonders zullen vast wel de allerlaatsten zijn die aan deze hysterie mee zullen doen. :wink:
Op een enkele tekst uit openbaringen daargelaten. Die de gastpredikant tevoorschijn tovert. Deze hoeft niet de preekbespreking in goede banen te leiden. Er zijn wel stromingen "gekrookte riet" die met hun lijfsblad "De Waarheidsvriend" meer aandacht aan eschatologie geven. Met de noodzakelijke stevige oproepen om vooral draagvlak te zorgen onder de bekering van jezelf en naasten. Want de voortekenen wijzen er op dat we in blessuretijd leven. Van tijd tot tijd komt hier weer een oprisping van naar boven. Maar binnen de gangbare exegese is het een zorgenkindje. Het levert veel problemen en vragen op. Het is gemakkelijker om twee teksten uit te zoeken. Een uit het oude testament en één uit het nieuwe testament. En hier drie gedachten over te maken, dan te preken over de laatste dagen en het onheil wat over de ongelovigen wordt uitgestort. Want dan staan ze te dringen in de consistorie om de ouderling van dienst te spreken. Want de zorgen rond het afvallige deel van de familie roepen de noodzakelijke emoties op.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Destinesia schreef:
Rereformed schreef:De 20ste eeuw gaf een enorme boost hieraan toen de joden weer teruggingen naar hun beloofde land en daar zelfs de staat Israel konden oprichten.
Houdt die gedachte even vast. Want hier wil ik nog eens een flink topic over gaan openen. :!:

Om je een idee te geven: Er zijn wellicht wat noten te kraken in dit onderwerp. Misschien kan dit topic er wel voor gebruikt worden en is er misschien geen ander topic nodig.
Er zijn ongelooflijk veel noten te kraken aangaande deze zaken. :cry:

Maar ik heb eindelijk de link weer gevonden die ik in mijn e-boek naar Hal Lindsey gaf, en ik jarenlang kwijt was, aangezien dat adres verhuist is! Hier is een in-depth analysis van zijn visie (je kunt dit gerust beschouwen als een gedegen kritiek op al dat eindtijdgekrakeel), een bijzonder interessant artikel. Waar je voorlopig van kan smullen! 8*)

http://www.cc-vw.org/articles/hallindsey.htm
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

PietV. schreef:Maar binnen de gangbare exegese is het een zorgenkindje. Het levert veel problemen en vragen op.
Inderdaad, en in alle kerken waar een universitair geschoolde prediker op de kansel staat kun je dat merken. Meer ontwikkelde theologen weten dat de gehele geschiedenis bezaaid is met waandenken aangaande de eindtijd en ook alle haken en ogen die aan schriftuitleg verbonden zijn.
Neem bijvoorbeeld het boek Daniël. Het is het lievelingsboek van alle eindtijdgelovers, maar iedere theoloog weet dat het geschreven werd in de tijd van de maccabeeën en op enkel díe tijd betrekking had (en voorzover het niet uitkwam eenvoudig waandenken was). Aangezien de NT schrijvers dit niet doorhadden is het uiteraard voor theologen kunst en vliegwerk om er toch wat van te maken, maar de meesten zijn er liever stil over.
Born OK the first time
Kiwi
Forum fan

Bericht door Kiwi »

Ah, de wederkomst van Christus. Heerlijk en tegelijkertijd immens angstig onderwerp vond ik dat vroeger. Er waren hele tijdslijnen in elkaar geflanst (verschillende boeken spraken elkaar tegen, maar als bijbelgetrouwe kon je daar altijd wel een mouw aan passen):
De opname van de Gemeente Gods, met daarachteraan de Grote Verdrukking van 7 jaar met natuurlijk Het Beest, het getal 666, de wereldorde en het alleen kunnen handelen met het teken van Het Beest op je rechterhand of voorhoofd.
Vervolgens het duizendjarig vrederijk, het opnieuw ontdoen van Satan van zijn ketenen en dan het Koninkrijk Gods.
En dan de discussie of je wel een bankpas met pincode mocht gebruiken (handelen met het teken van het beest), 666 verscholen in streepjescodes, de EU als weg naar een totalitaire wereldorde enz.

Tijdens mijn middelbare schooltijd had ik vervolgens de angst dat als ik thuiskwam en mijn moeder was er onverwachts niet, dat zíj (en de rest van m'n familie) opgenomen was en ik in m'n uppie de grote verdrukking in moest gaan. Bizar nu ik dit zo opschrijf!

Ik moest er juist deze week nog aan denken hoe immens gelukkig ik ben dat ik af ben van dit soort angsten, en alle andere angsten die meekomen met het geloof in de christelijke god.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kiwi schreef:Ik moest er juist deze week nog aan denken hoe immens gelukkig ik ben dat ik af ben van dit soort angsten, en alle andere angsten die meekomen met het geloof in de christelijke god.
Dat is iets waar ik ook wel af en toe even bij stil mag staan. Als ik terug ga in de tijd zie ik nog bepaalde taferelen voor me: mensen die me ontraadden te gaan studeren, en later ontraadden een huis te kopen (met als argument die eindtijd). Ik ben er altijd trots op geweest daar nooit aan gehoor gegeven te hebben. Wellicht hielp die uitspraak van Luther erover. Maar er bleven genoeg angsten en benauwdheden in het christelijk geloof over waar ik wel aan meegedaan heb.

PS @Kiwi: waar komt je ludieke onderschrift vandaan?
Born OK the first time
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

amai, zo te zien zijn sommigen echt wel uit de hel gekropen. Kennen jullie het verhaal van Xenu? De oppergod of heer voor de scientology. Op het einde der tijden komt Xenu met zijn groot ruimteschip de brave mensen halen (lees leden van scientology) en de rest kan stikken. idem bij ashtar, en idd zoals mariakat zegt idem 144000 uitverkorenen voor JG.

of nog, er zijn mensen die gewoon geloven dat een of ander alien ras ons uit de puree zal komen helpen. Dit had ik nou nog nooit tegenkomen in het christendom. Wel preken over de hel enz en het vagevuur en de wederopstanding, maar jezus met een ufo? :lol:

Ik ben dus ten zeerste verrast door de reacties van oa Destinesia en reref, waaruit blijkt dat dit dus geen ouwe koek is. Heeft iemand toevallig een idee over hoeveel mensen het gaat in bvb nederland?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

LordDragon schreef: Heeft iemand toevallig een idee over hoeveel mensen het gaat in bvb nederland?
Om hier een idee van te krijgen zouden we misschien het beste naar statistieken kunnen kijken van hoeveel exemplaren van bepaalde eindtijdboeken er in de nederlandse taal verkocht zijn. Ik heb die niet.

Wel zijn er op het internet enkele statistieken over Amerika en in het bijzonder over die Hal Lindsey. Van de laatste waren er als ik het me goed herinner 8 jaar geleden 42 miljoen boeken verkocht, van zijn eerste boek The Late Great Planet Earth werden 30 miljoen verkocht, en zijn boeken waren vertaald in 31 talen!
Het dispensationalisme wordt in Amerika onderwezen op 200 bijbelscholen, waarvan de bekendsten Dallas Theological Seminary en de Chicago Moody Bible Institute.

Ongeveer halverwege de 70-er jaren kwam Hal Lindsey ook naar Nederland en op de tv bij de EO. Ik herinner het me gezien te hebben.
Hij had in Nederland bijzonder veel aanhang. In een boek van Cornelis Vanderwaal Hal Lindsey and Biblical Prophecy staat te lezen: "When Hal Lindsey appeared on television in the Netherlands, it became clear that even sober Calvinists welcomed his dispensationalism with open arms. His predictions about the future were accepted and believed."
http://www.biblicalperspectives.com/boo ... zle/1.html
Born OK the first time
Kiwi
Forum fan

Bericht door Kiwi »

Rereformed schreef:
Kiwi schreef:Ik moest er juist deze week nog aan denken hoe immens gelukkig ik ben dat ik af ben van dit soort angsten, en alle andere angsten die meekomen met het geloof in de christelijke god.
Dat is iets waar ik ook wel af en toe even bij stil mag staan. Als ik terug ga in de tijd zie ik nog bepaalde taferelen voor me: mensen die me ontraadden te gaan studeren, en later ontraadden een huis te kopen (met als argument die eindtijd). Ik ben er altijd trots op geweest daar nooit aan gehoor gegeven te hebben. Wellicht hielp die uitspraak van Luther erover. Maar er bleven genoeg angsten en benauwdheden in het christelijk geloof over waar ik wel aan meegedaan heb.

PS @Kiwi: waar komt je ludieke onderschrift vandaan?
Wow, ja, daar zou je eeuwig spijt van hebben: Je studie of wat voor belangrijks dan ook laten liggen door een eindtijdfabel.
Als ik nu nadenk over geloven in de eindtijd: Hoe kunnen evangelische christenen nog vrolijk zijn en zelfs iemand een "goede morgen" wensen terwijl hun geloof ze laat weten dat minimaal 90% van hun omgeving een eeuwige marteling tegemoet gaat.
Maargoed, daar hebben we het al eens vaker over gehad.

Het onderschrift komt uit een artikeltje over een kerk die een gehandicapte man had overtuigd zijn gehele spaargeld aan de kerk te geven.
Plaats reactie