Nieuwemoskee.nl

Discussies over de Islam.
Cluny
Banned

Re: Nieuwemoskee.nl

Bericht door Cluny »

Het wordt nog vreemder.
saskia zegt:
24 juli 2010 om 14:16

Hier was het wachten op! Eindelijk gaan de deuren open. Eindelijk heeft het stellen van vragen enige zin gekregen, omdat je een doordachter antwoord kunt verwachten en de discussie niet meer geschuwd wordt. Ik had de moed al opgegeven.

Toch bekruipt me ook een vreemd gevoel van wantrouwen.
Heet het nu “kritisch denken” waar eigenlijk “verdedigen” bedoeld wordt? Ceylan, waarom is het zo belangrijk voor je om te suggereren, dat je in de openbare discussie een punt scoorde bij Paul Cliteur, hem de mond snoerde met een snedige opmerking? Hij is als geen ander een kritische, genuanceerde , verfrissende denker. Hij kan als geen ander helpen bij het verkrijgen van moderne inzichten.
Hoe ver gaat het kritische denken? Wordt de Koran niet meer gezien als het Heilige Boek? Is Mohammed niet meer onaantastbaar? Lijkt er een overtuiging door te dringen, dat ook de Islam en de Koran door een (kritische) ontwikkeling moeten net als het Christendom en de Bijbel?
Lijkt er ook een einde te komen aan het superioriteits denken van moslims?
Met het besef, dat het niet de enige en ultieme godsdienst is, komt hopelijk ook het besef, dat (zie Kamal Essabane: ) “…enige vorm van bescheidenheid en nederigheid beter bij een moslim past “. Dat past overigens bij iedereen.
Met deze site is hopelijk ook (gefundeerde) kritiek van andersdenkenden en anders/niet gelovigen op de Islam mogelijk, zonder dat dat als aanval of belediging gezien wordt. En er is misschien zelfs humor mogelijk. Want met twijfel en (zelf-) kritiek laat je ook humor toe. Net als in het Christendom en Jezus is het misschien op den duur mogelijk om films en cartoons te maken over de Islam en Mohammed. (Zonder met de dood te worden bedreigt. ) Hoe sterk zul je als moslim zijn als je daar geen slachtoffer meer van bent.
Pas als ook de rol van Geert Wilders gezien wordt als een die óók een flinke zet heeft gegeven in de richting van de kritiek op de Islam, het omverwerpen van heilige huisjes, het hoognodige doorbreken van de gesloten gelederen binnen de moslimgemeenschap, alsook: dat het mogen doden, het mogen liegen tegen ongelovigen, het mogen slaan, het homo’s mogen veroordelen enz. niet meer in deze tijd past en in de juiste context geplaatst dient te worden.
Confrontatie is vooruitgang. Groeien gaat van au.
Hopelijk kunnen we ook op den duur met moslims over van alles praten zonder dat het altijd over het geloof gaat. En zal het geloof als priveaangelegenheid vooral thuis en in de moskee (de nieuwe moskee bijvoorbeeld) beoefend worden en zijn moslims volwaardig en fulltime meedraaienden en meedenkenden in deze prachtige maatschappij.
Deze reactie moest ook eerst goedgekeurd worden, terwijl een latere reactie van haar, een minder kritische, wel gauw goedgekeurd was.
Het lijkt erop dat ze vooral positieve reactie verzamelen voor de site van de nieuwemoskee.
Kritische reacties lijken niet echt welkom daar.
Ik vraag me af hoeveel kritische reacties het daar niet halen.
Ook een reactie van bekeerling van der Ven heeft het niet gehaald.
Het is best wel spannend, naarmate het langer duurt wordt het nog spannender, wordt mijn reactie nu wel of niet goedgekeurd?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Een andere Islam-kritische moslimsite is er nog wel:

http://www.reformislam.org/ned/
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

ik vraag me af wie er achter die site schuilgaat vilaine... er staat nergens een naam of wat dan ook, altijd verdacht. Ook zie ik dat ze zomaar bepaalde Koran verzen verwerpen. Nog creatiever dan er een eigen interpretatie aan geven ;-). Ik begin een beetje te denken dat hier geen moslims achter schuilgaan, maar dat het een site is van niet-moslims die zich voor moslim uitgeven, als ik het zo lees.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Op OI klaagd Abdul-Jabbar van de Ven dat zijn reactie direct verwijderd is op nieuwemoskee.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

@ Petals

Zou best kunnen. Maar er zijn op de site toch wel namen en postbus adressen te vinden.
Maar ze gaan inderdaad erg ver.

Je kunt ze ook per e-mail bereiken, niet geheel van humor ontbloot:

Email: info AT reformislam.org
Doodsbedreigingen: die AT reformislam.org
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Zodra (nette) reacties verwijderd worden, lijkt er iets mis met een "kritische site". Het is een teken van zwakte. Blijkbaar durft men de discussie niet aan met de moslims die recht in de leer zijn, en dat is veelzeggend.

De reactie van Abdul Jabbar laat zich raden: deze site vertegenwoordigd niet de zuivere islam, want zij gaat in tegen de koran en de ahadith met het woord van de profeet (vzmh). Ik weet zeker dat Abdul Jabbar dit ook prima kan onderbouwen vanuit zijn religieuze bronnen.

Ik krijg de indruk dat deze site vooral het imago van de islam wil oppoetsen bij niet-moslims, maar met de werkelijke islam heeft het weinig te maken (behalve dan het niet plaatsen van kritische reacties).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

gerard_m schreef:Zodra (nette) reacties verwijderd worden, lijkt er iets mis met een "kritische site". Het is een teken van zwakte. Blijkbaar durft men de discussie niet aan met de moslims die recht in de leer zijn, en dat is veelzeggend.

De reactie van Abdul Jabbar laat zich raden: deze site vertegenwoordigd niet de zuivere islam, want zij gaat in tegen de koran en de ahadith met het woord van de profeet (vzmh). Ik weet zeker dat Abdul Jabbar dit ook prima kan onderbouwen vanuit zijn religieuze bronnen.

Ik krijg de indruk dat deze site vooral het imago van de islam wil oppoetsen bij niet-moslims, maar met de werkelijke islam heeft het weinig te maken (behalve dan het niet plaatsen van kritische reacties).
Van de Ven kennende vraag ik mij af hoe "net" zijn reactie geweest is.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jinny

Bericht door Jinny »

Waarschijnlijk naar eigen inzicht zeer netjes tegenover kuffars. :D
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Ik vermoed toch wel netjes in de zin van: geen scheldpartijen of grofheid, en een inhoudelijk verhaal, vanuit zijn kijk op de wereld. Ik heb hem eigenlijk nooit anders gelezen dan zo.

Hoe verknipt ik zijn kijk op de wereld ook vind, het zijn geen reacties om te censureren op een islamitische site.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Op het mosliminfopunt Nieuwemoskee.nl.
Je reactie is in afwachting van moderatie.
24 juli 2010 om 12:40
Inmiddels 10 (zichtbare!) reacties en 2 dagen verder.
Zo langzamerhand denk ik dan: voor mij hoeft het niet meer.
Deze 'aan Nederland aangepaste' moslims zijn gezakt voor de test.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

ik quote Jagang:
Petals: Vind je het erg?
De Islam is natuurlijk niet zomaar verdwenen.
Maar is het erg als mensen die Islam proberen om te vormen naar een beleving die dichter bij het menselijke morele kompas ligt, zoals zoveel gelovigen dat doen?
Ja, ik vind het erg. Ik vind het niet erg dat men dichter komt bij het menselijke kompas, vind ik prima zelfs! Maar ik vind het erg dat het gedaan wordt met zoveel gedraai en gedoe, en dan toch maar proberen te blijven verdedigen dat het toch echt islam is en dat islam vrede is etc etc. Weet je waarom ik het erg vind? Omdat mensen erin trappen. Ik ben er zelf ook ingetrapt, en ik weet hoe het voelt. Sommigen blijven jaren ronddraaien, ja zelfs hun hele leven, in een zelf opgezette fake droomwereld, dat vind ik erg. Als het voor hen prima is, ach ja waarom niet zou je zeggen. Het gaat mij misschien dan eerder om principes of zo?Misschien komt het door mijn persoonlijke zoektocht, en omdat ik heb meegemaakt wat islam dus echt is, maar ik ben er echt ontzettend allergisch voor geworden, voor dames als ceylan pektas-weber die met veel vertoon met hun hijab rondlopen claimen dat het allemaal zo geweldig is. En ondertussen zoals Cluny al aangeeft, bepaalde posts gewoon niet plaatsen. Wees eerlijk, kom ergens voluit voor uit. Wat dat betreft vind ik mensen als Abdul Jabbar oprechter, hoe slecht ik hun overtuiging ook vind rijmen met de realiteit.
siger

Bericht door siger »

Maar godsdienst is nog steeds niet weg te denken. Dan maar liever de housetrained versie. Wel scherp blijven toekijken op facades voor haatzaaierij.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Dat lijkt me te eenvoudig.

Petals verwoordt het probleem helder. De lightversie is misleidend en strooit mensen zand in de ogen. Niet alleen mogelijke bekeerlingen trouwens, maar ook subsidieverstrekkers en politic bijvoorbeeld.

Zoals ik het moslims zelf heb horen zeggen: je moet de mensen laten wennen aan de islam en niet meteen de strikte kant tonen, anders schrikt het af. Als je een kikker in heet water gooit, springt hij eruit. Maar als je het water langzaam opwarmt, blijft hij zitten.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

gerard_m schreef:De lightversie is misleidend en strooit mensen zand in de ogen. (...) Zoals ik het moslims zelf heb horen zeggen: je moet de mensen laten wennen aan de islam en niet meteen de strikte kant tonen, anders schrikt het af.
Zeg je nu dat gematigde moslims zelf niet geloven in de gematigde islam die ze propageren, en bewust ongelovigen voor het lapje houden om ze binnen te halen, en ze dan langzaam te hersenspoelen tot vrome salafisten? Zeg je nu dat er een groots, sinister plan achter zit al die verschillende moslimstromingen en islaminterpretaties?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Theoloog schreef:
gerard_m schreef:De lightversie is misleidend en strooit mensen zand in de ogen. (...) Zoals ik het moslims zelf heb horen zeggen: je moet de mensen laten wennen aan de islam en niet meteen de strikte kant tonen, anders schrikt het af. Als je een kikker in heet water gooit, springt hij eruit. Maar als je het water langzaam opwarmt, blijft hij zitten.
Zeg je nu dat gematigde moslims zelf niet geloven in de gematigde islam die ze propageren, en bewust ongelovigen voor het lapje houden om ze binnen te halen, en ze dan langzaam te hersenspoelen tot vrome salafisten? Zeg je nu dat er een groots, sinister plan achter zit al die verschillende moslimstromingen en islaminterpretaties?

Toevallig heb ik vorige week net een antimoslim documentaire op de finse TV gezien waarin een gedesillusioneerde zweedse vrouw die zich tot moslima bekeerd had en er na een tijd weer mee ophield precies deze woorden die gerard hier neerzet opmerkte om uit te leggen hoe ze 'erin tuimelde'. Dus in dit geval was het juist een ex-moslim die het beweerde en vat ik het op als een soort parallel van wat bekeerlingen tot het 'halleluja'-christendom ook vaak meemaken, en waarover ik ooit eens dit opmerkte:
"Tegenwoordig worden klanten met de mooie woorden van het evangelie van Johannes ingepalmd, en wanneer ze volkomen gehersenspoeld zijn, krijgen de gelovigen na een aantal jaren de details van de God van Gruwel en Gramschap, Heilige Oorlog en Eeuwige Verdoemenis voorgeschoteld. Er is een ‘evangelisatie’ theologie voor de buitenstaanders: ‘God heeft een geweldig mooi plan voor jouw leven, kom tot bekering, je zult vergeving voor alles krijgen, geen zonde is te groot, je zult opnieuw geboren worden, je zult je eindelijk gelukkig voelen’. Zodra mensen eenmaal stevig ‘erbij horen’ zwaait de theologie opeens om en verandert in de ‘vrome’ theologie voor insiders: ‘Jij hebt God niet gekozen, maar God jou! Jij bent volkomen zondig en verrot van binnen. Sommigen zullen de hel ingaan al zeggen ze Here, Here. Je geloof is niets waard indien je niet zus en zo doet. Vrees de Here, want zijn straf op zonde is verschrikkelijk."
Born OK the first time
Plaats reactie