Deze reactie moest ook eerst goedgekeurd worden, terwijl een latere reactie van haar, een minder kritische, wel gauw goedgekeurd was.saskia zegt:
24 juli 2010 om 14:16
Hier was het wachten op! Eindelijk gaan de deuren open. Eindelijk heeft het stellen van vragen enige zin gekregen, omdat je een doordachter antwoord kunt verwachten en de discussie niet meer geschuwd wordt. Ik had de moed al opgegeven.
Toch bekruipt me ook een vreemd gevoel van wantrouwen.
Heet het nu “kritisch denken” waar eigenlijk “verdedigen” bedoeld wordt? Ceylan, waarom is het zo belangrijk voor je om te suggereren, dat je in de openbare discussie een punt scoorde bij Paul Cliteur, hem de mond snoerde met een snedige opmerking? Hij is als geen ander een kritische, genuanceerde , verfrissende denker. Hij kan als geen ander helpen bij het verkrijgen van moderne inzichten.
Hoe ver gaat het kritische denken? Wordt de Koran niet meer gezien als het Heilige Boek? Is Mohammed niet meer onaantastbaar? Lijkt er een overtuiging door te dringen, dat ook de Islam en de Koran door een (kritische) ontwikkeling moeten net als het Christendom en de Bijbel?
Lijkt er ook een einde te komen aan het superioriteits denken van moslims?
Met het besef, dat het niet de enige en ultieme godsdienst is, komt hopelijk ook het besef, dat (zie Kamal Essabane: ) “…enige vorm van bescheidenheid en nederigheid beter bij een moslim past “. Dat past overigens bij iedereen.
Met deze site is hopelijk ook (gefundeerde) kritiek van andersdenkenden en anders/niet gelovigen op de Islam mogelijk, zonder dat dat als aanval of belediging gezien wordt. En er is misschien zelfs humor mogelijk. Want met twijfel en (zelf-) kritiek laat je ook humor toe. Net als in het Christendom en Jezus is het misschien op den duur mogelijk om films en cartoons te maken over de Islam en Mohammed. (Zonder met de dood te worden bedreigt. ) Hoe sterk zul je als moslim zijn als je daar geen slachtoffer meer van bent.
Pas als ook de rol van Geert Wilders gezien wordt als een die óók een flinke zet heeft gegeven in de richting van de kritiek op de Islam, het omverwerpen van heilige huisjes, het hoognodige doorbreken van de gesloten gelederen binnen de moslimgemeenschap, alsook: dat het mogen doden, het mogen liegen tegen ongelovigen, het mogen slaan, het homo’s mogen veroordelen enz. niet meer in deze tijd past en in de juiste context geplaatst dient te worden.
Confrontatie is vooruitgang. Groeien gaat van au.
Hopelijk kunnen we ook op den duur met moslims over van alles praten zonder dat het altijd over het geloof gaat. En zal het geloof als priveaangelegenheid vooral thuis en in de moskee (de nieuwe moskee bijvoorbeeld) beoefend worden en zijn moslims volwaardig en fulltime meedraaienden en meedenkenden in deze prachtige maatschappij.
Het lijkt erop dat ze vooral positieve reactie verzamelen voor de site van de nieuwemoskee.
Kritische reacties lijken niet echt welkom daar.
Ik vraag me af hoeveel kritische reacties het daar niet halen.
Ook een reactie van bekeerling van der Ven heeft het niet gehaald.
Het is best wel spannend, naarmate het langer duurt wordt het nog spannender, wordt mijn reactie nu wel of niet goedgekeurd?