sarnian
je zegt hier toch dat gelovigen beledigt worden door kritiek op hun missie jouw zieltje redden
Bij onbedoeld kwetsen is het (vaak) meer dat veel gelovigen anderen proberen te "redden" voor hun idee van hun hiernamaals en het redden van andersdenkende zielen voor hun eeuwige verdoemenis, en dat kritiek daarop gezien wordt als een persoonlijke belediging op hun goedbedoelde poging daartoe.
ik neem aan dat ze zich ervan bewust zijn dat ze jouw ziel willen redden. Ik verlang er niet naar om dat te aanhoren, vind het debiel en ronduit tijdsverspilling.
die andere quote die ik gebruikte staat haaks op de vorige
Wanneer een vrijdenker met bewust beledigen anderen probeert te overtuigen van zijn visie, dan heeft hij/zij nog heel veel te leren ...
bij een gelovige is het een goed bedoelde poging bij een atheïst is het bewust beledigen. Nou is bekeren niet per definitie hetzelfde als beledigen, maar ik vind het beiden oninteressant en tijdsverspilling, en dientengevolge een inbreuk op iemand anders vrijheid om zomaar ongevraagd de missie uit te voeren.
Dat heb ik niet gesteld. Het ware beter als wij allemaal wat toleranter zouden staan tov andermans denkwijze en levensvisie.
dat impliceert weer dat we ons ook toleranter zouden moeten opstellen bij een fundamentalistische denkwijze en levensvisie, en daar ben ik het niet mee eens.
Maar waarom zou je je druk maken over de visie van gelovigen?
omdat die visie wordt gekleurd door de noodzaak om anderen te bekeren.
Zo lang zij met hun vingers van mijn vrijheid te denken en leven zoals ik wil afblijven, ben ik tolerant tov hun zienswijze. Maar totaal onnodig gelovigen "afzijken" ... waarom zou een vrijdenker dat doen?
akkoord, er zijn heel wat meer effectieve manieren van communiceren dan afzeiken of uitschelden. Maar, ik neem even de islam, waar het woord kafir, een scheldwoord voor ongelovigen, al goed ingeburgerd is, ze gooien ermee om je oren. Ze zijn ons, ongelovigen dus voortdurend aan het uitschelden. Hoe stel je je daartegen op, of laat je dat ook gewoon over je gaan?
Kafir of kafier (Arabisch: كافر) is de aanduiding voor een ongelovige door moslims. In een meer enge betekenis betekent Kafir hij die het bestaan van God ontkent, een atheïst dus. In het Nederlands is de term verbasterd tot het scheldwoord kaffer dat iets als domoor betekent. De zogenoemde Mensen van het Boek, zoals joden en christenen, maar ook de monotheïsten van vóór de openbaring van de islam, hanifen, zijn expliciet géén kafirs, maar vallen onder de groep van niet-moslims.
bron
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kafir
Het woord kaffer komt van het Arabische woord "kafir" (Arabisch: كافر) hetgeen staat voor ongelovige of godslasteraar. Het wordt vaak met de benaming K-woord aangeduid. Het woord wordt in Afrika (vooral Zuid-Afrika) als een bijzonder kwetsend scheldwoord beschouwd. Degene die het gebruikt geeft openlijk blijk van racisme. In het Nederlands betekent het woord kaffer overigens ook sukkel of domoor.
bron
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaffer
heeck
De JG's aan de deur vraag ik het altijd en ik heb nog niet anders gehoord dan dat ze willen voorkomen dat ik nu en straks gods nabijheid niet kan ervaren. Mijn wedervraag "welke god" is kennelijk niet voorbereid.
dat ik de nabijheid van een ingebeelde vriend niet wil ervaren is mijn volste recht, ik hoef niet om de haverklap mezelf te verantwoorden tegenover mensen die nog in sprookjes geloven
Bisschop De Korte ziet het als zijn taak voor de komende jaren om vanuit het bidden en vieren met de gemeenschap missionair handelen centraal te stellen. Hij ziet daarin een enorme kans voor de Kerk. Enerzijds in maatschappelijke presentie en anderzijds door het aangaan van het gesprek met de religieus zoekende mensen en het doorbreken van de sprakeloosheid over het geloof. Vooral het geloofsgesprek met jongeren staat hoog op zijn . . .
Lees je dit sarnian? Dit staat haaks op jouw woorden dat zolang ze je maar met rust laten alles ok is. Duizenden jongens en meisjes worden geïndoctrineerd door types zoals deze de korte. Ze denken dat ze via hun geloof de macht hebben om andere mensen tot iets te dwingen. Vind je dat ok?
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.