Hieronder wat jij zegt en daarna wat ik heb nageslagen.
Siger schreef:In "Darwins Dangerous Idea" wordt Hobbes, die meer dan twee eeuwen voor Darwin leefde, de eerste sociobioloog genoemd. Daarmee verraadt Dennet wat biologen altijd hebben ontkend, dat sociobiologie een maatschappelijk programma is. Wat zou ik van zo iemand moeten leren?
Dennett p.453 schreef:. . Why though do I call Hobbs a sociobiologist ? He couldn't have wanted to exploit Darwin's ideas in an analysis of society, like today's sociobiologists. But he did see, clearly and confidently, the fundamental Darwinian task: he saw that there had to be a story to be told about how the state first came to be created, and how it brought with it something altogether new on the face of the earth: morality.
Waarschijnlijk wordt je wat moe van me, maar leg uit hoe ik moet snappen dat sociobiologie een maatschappelijk programma (whatever that may be) zou zijn waarmee Dennet een positie zou innemen die biologen ontkennen.
Ondertussen lees ik dat hoofdstuk verder door om te zien of daar nog iets verderfelijks zou staan wat ik zou missen.
R.