Ten eerste: kwaad is een relatief begrip. Of ben jij zo'n Bush figuur die de wereld indeeld in goed en kwaad?Erik schreef:Iets wat niet bestaat kun je ook niet bewijzen.The Black Mathematician schreef:Maar je zou ook kunnen zeggen dat er indirect bewijs is voor het bestaan van God, omdat er geen bewijs is voor het niet-bestaan.![]()
Ik heb ook niet gezegd dat dat het bewijs voor het niet bestaan van een god, het is onderdeel van het indirecte bewijs.The Black Mathematician schreef:Verder volgt uit het theodicee vraagstuk helemaal niet dat er geen God is.
Theodicee beargumenteerd of het bestaan van een god gerechtvaardigd kan worden, dit ivm de contradicties die het geloof in een god schept die zowel volmaakt goed als almachtig is, terwijl er toch kwaad in de wereld bestaat.
In mijn optiek kan dit vraagstuk niet goed beantwoord worden en sluit daarom de logica van het bestaan van een god uit.
Ten tweede, ervan uitgaande dat kwaad echt als iets puurs bestaat, zegt theodicee dat of God niet almachtig is, of God is kwaadwillig.
Het zegt niets over dat God bestaat, tenzij jij God wil definiëren als iets dat goed en almachtig is, maar wie zegt dat God hier aan voldoet?
Ik had ook wel door dat criminelen en geloofsstromingen niet bij elkaar horen, maar ik noemde het in een adem als punten die in niet begreep. Ik snap dat van de crimineel niet.Deze twee horen niet in één zin te staan, zo heb ik dat ook niet bedoeld, ik gebruikte de metafoor van de crimineel veroordeeld adhv indirect bewijs ipv direct bewijs om aan te tonen dat direct bewijs niet altijd nodig is om tot een logische conclusie te komen.The Black Mathematician schreef:Wat je bedoelt met criminelen en geloofsstromingen is mij niet duidelijk.
Het aantal geloofstromingen laat zien dat er niet één duidelijke definitie is van god, dat maakt het probleem van bewijsvergaring zodanig ingewikkeld dat ik het logisch beredeneerd verwerp.
Over de geloofsstromingen: dat er meerdere geloofsstromingen die elkaar tegenspreken bestaan, hoeft niet te betekenen dat ze allemaal fout zijn. Bovendien hoeft God helemaal niet aan die geloofsstromingen te voldoen als hij bestaat.