Ik ben ali en neem een superpositie in. Als het zo nodig moet, noem me dan agnost.Ali schreef:Locke schreef: @ali, wat jij schrijft is ook interessant. Ben je trouwens theïst?
Of nog beter 'freethinker'. Met een eigen kijk dus.
Moderator: Moderators
Ik ben ali en neem een superpositie in. Als het zo nodig moet, noem me dan agnost.Ali schreef:Locke schreef: @ali, wat jij schrijft is ook interessant. Ben je trouwens theïst?
Ik weet natuurlijk niet of mijn atomen ooit weer eens in een mens terecht komen na mijn verscheiden, maar dat zal dan iemand anders zijn.Locke schreef:Bedankt voor de reacties!
Ik merk wel dat taal al snel een barrière is om precies uit te leggen wat je bedoelt![]()
Mijn hiernamaals zal als mijn hiervoormaals zijn.Fishhook schreef: Welkom Locke.
Hoe ik daarover denk?
Wel, zie mijn onderschrift.
Waar ik dan mee zit: aan je hiervoormaals is een eind gekomen. Waarom dan niet aannemen dat aan je hiernamaals ook weer een eind komt en dat dat dan weer kan dienen als een hiervoormaals.
Tenminste, ik neem aan dat jij hier met hiervoormaals/hiernamaals gewoon 'niet-bestaan' bedoelt?
In dat geval zijn beide 'perioden' namelijk identiek.
Is dat dan geen pure logica?
Zelfs al geloof je dat je jouw Zijn alleen door je hersenen als dusdanig ervaart en je bent overtuigt atheïst.
Sorry als ik misschien koppig overkom, maar het hele idee blijft knagen![]()
Probeer eens het idee los te laten dat er atomen zijn die van jou zijn.Fishhook schreef: Ik weet natuurlijk niet of mijn atomen ooit weer eens in een mens terecht komen na mijn verscheiden, maar dat zal dan iemand anders zijn.
Dat is een goeie.Ali schreef:Probeer eens het idee los te laten dat er atomen zijn die van jou zijn.Fishhook schreef: Ik weet natuurlijk niet of mijn atomen ooit weer eens in een mens terecht komen na mijn verscheiden, maar dat zal dan iemand anders zijn.
Als dat lukt dan volgt stap twee, laat het idee los dat 'jij' hersens hebt.
Misschien breekt dan het besef door dat ' atomen en hersens' - 'jou' hebben.
Ik spreek namens mijn atomen.Ali schreef:Probeer eens het idee los te laten dat er atomen zijn die van jou zijn.Fishhook schreef: Ik weet natuurlijk niet of mijn atomen ooit weer eens in een mens terecht komen na mijn verscheiden, maar dat zal dan iemand anders zijn.
Als dat lukt dan volgt stap twee, laat het idee los dat 'jij' hersens hebt.
Misschien breekt dan het besef door dat ' atomen en hersens' - 'jou' hebben.
Het menselijk lichaam bestaat voor 2/3 uit water, evenals het aardoppervlak. Dit water is aanhoudend in beweging, wordt aanhoudend vermengd en weer verdeeld over onze lichamen. Ik heb eens berekend (nu wat laat om het op te zoeken) dat ieder van ons enkele atomen in zijn of haar lichaam heeft die afkomstig zijn van het lichaam van Jezus Christus, Toetanchamon, Boedda etc...Noem het maar atheistische eucumene of zo.Locke schreef:Je bestaat niet meer en zal ook nooit meer bestaan. Toch wordt er ergens iemand geboren in de verre toekomst. Kan het dan zo zijn dat je dan diegene bent vanaf zijn geboorte en alles ervaart vanuit zijn perspectief?
Dit is volgens mij een denkfout die je herhaaldelijk maakt. Bewustzijn zit in enorm grote, complexe verzameling van atomen. Er is volgens mij geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat er bewustzijn in elk afzonderlijk deeltje van het lichaam zit.Maverick schreef: Immers: bestaan we uit atomen, dan zit het zelfbewustzijn in een atoom, of is het bestaand als emergente eigenschap dus als onstoffelijke interactie tussen de atomen.
De zin die je hier geschreven hebt is net hetzelfde als zeggen:Maverick schreef:Vergelijk je een huis met een mens, dan valt op dat volgens de atoomtheorie beiden geen bewustzijn kunnen hebben.
Jep, dat is de vraag!Kitty schreef:Ik begrijp wel wat Locke bedoelt, welkom trouwens. Ooit was je niet en toch was je er op een gegeven moment wel. Als je dood gaat ben je niet dus ben je in dezelfde toestand als voor je zijn. Nu is de denkfout dat er niet zijn een toestand is, dat kan natuurlijk niet want niet zijn is eenvoudig niet zijn. Je ontbreekt dus, er is gewoon geen 'jij'. Nu stel je je voor dat je ooit van niet zijn, dus afwezig, voor je conceptie, toch op een gegeven moment er wel ineens was, door je conceptie. Jij vraagt je nu af, zou dat niet gewoon nog eens kunnen gebeuren, dat je vanuit niet zijn in het zijn terecht komt, het is immers eerder gebeurd. Dat is je vraag.
Helemaal mee eens. In dat laatste geval zou er natuurlijk een compleet ander persoon zijn.Nu zou je je moeten afvragen wat nu precies jouw ik vormt, hoe is het gekomen dat precies jij er kwam. Ik denk dat ieder mens uniek is, en dat jij er dus alleen maar kon komen doordat dat heel specifieke eitje bevrucht werd door dat heel specifieke zaadje, van die heel specifieke twee mensen die jou verwekten. Was het net dat andere zaadje of eitje van diezelfde mensen geweest, dan was jij er ook niet geweest.
Maar dat merk je dan toch juist niet??????????vuurdoorn schreef:Ik zie het heel simpel.
Mijn zoontje van 13 snapt het ook niet. Als je dood gaat terwijl je slaapt merk je het niet.
Maar op een gegeven moment merk je het wél, want je wordt maar niet meer wakker!
Groet Kristel
Och Doc, zelf dacht ik toen ik het las, 'laat maar zitten'.doctorwho schreef:Maar dat merk je dan toch juist niet??????????vuurdoorn schreef:Ik zie het heel simpel.
Mijn zoontje van 13 snapt het ook niet. Als je dood gaat terwijl je slaapt merk je het niet.
Maar op een gegeven moment merk je het wél, want je wordt maar niet meer wakker!
Groet Kristel