Bedankt voor de aanwijzing.Kitty schreef:Maverick, het gaat nu in deze discussie vooral over het echt of niet echt zijn van altruïsme.
Dan zou je andersom menselijke eigenschappen moeten kunnen doortrekken naar de dierenwereld. Maar dat kan niet. Mensen hebben input factoren in hun "beslissingssysteem" die dieren helemaal niet hebben. De output is dus ook compleet anders dan bij dieren.Het lijkt mij dat we deze dierenwereld, wat altruïsme betreft, prima door kunnen trekken naar de mensenwereld.
Bij mensen is het natuur en cultuur, en ook heeft de mens door interne oorzaken een manier van leven die eigenlijk totaal onvergelijkbaar is met die van dieren. In mijn opinie dan.
Ik zie geen enkele aanwijzing dat dieren er over nadenken wat de zin van het leven is. Mensen doen dat wel. Mensen hebben het vermogen hun eigen leven te onderzoeken en na te denken over wat de beste manier is om te leven. Sommige mensen komen er dan op uit dat wat het beste is om zonder er iets voor terug te vragen iets voor anderen te doen. Dan hebben ze weloverwogen gekozen voor altruisme.
Ik snap het argument dat het eindelijk allemaal om beloning gaat en in de basis dierlijk gedrag is, dat is geen slecht argument - helemaal niet! - maar als je ouder word en gaat zoeken naar iets wat echt waarde heeft in het leven, kom je niet uit op alleen maar leuke dingen doen, dat gaat vervelen. Op een gegeven moment wil je waardevolle dingen doen en de waarde kan groter worden naarmate je het minder voor eigen belang doet, want die manier van denken kan zwaar vermoeiend zijn.
Ik zet vooral zwaar in op het cultuur argument. Mensen laten zich veel meer sturen door cultuur dan dieren, daar zit een groot verschil.