Wat is "materialisme"?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Wat is "materialisme"?

Bericht door Jagang »

isologia schreef:Succes van deze theorie: het is de rechtvaardiging geworden van totalitaire systemen zoals het nazisme en stalinisme. Dit kan je natuurlijk het materialisme niet verwijten, maar wel degenen die haar hebben toegepast. Het brengt wel het probleem van deze theorie naar voren: het negeert alles wat mensen in deze wereld als waardevol classificeren. Het biedt geen weerstand tegen totalitaire ideologieën. Welke ruimte biedt het materialisme om tegen totalitaire systemen te argumenteren?
Materialisme is een manier om te achterhalen/beschrijven hoe zaken werken.
Niet een morele wegwijzer.

Wat je nu zegt is bijna net zoiets als een creationist die zegt: "Maar evolutie leert ons niks over goed en kwaad!"

Nee, dat klopt.
Daar hebben we weer ethiek voor, al dan niet wijsgerig.

Verder wil ik je er graag op wijzen dat slechts mensen weerstand kunnen bieden aan totalitarisme.
Ideologieën JUIST niet!
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Maverick schreef:Deze meneer James geeft aan, als in het goed vertaald heb, dat wetten oorzaken zijn. Dat zijn het echter niet.
Ik ben wel benieuwd of je dat met me eens bent, danwel niet me eens bent.
siger schreef:Ik ben het toevallig eens met James, en niet met jouw. Hoe is het mogelijk nietwaar?
Het gaat er niet om met wie je het eens bent, daar vroeg ik ook niet naar, maar welke redenatie juist is.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar waarom je het eens bent met de woorden die aangehaald zijn. Inclusief context van wat gezegd is uiteraard. Zonder context zou zwaartekracht de oorzaak zijn dat iets valt en niet de structuur in het universum die zwaartekracht als eigenschap heeft.

Lijkt je het niet vreemd dat een wet een oorzaak op zich is?
Zo nee, svp toelichting.

Ik stel dat als in een definitie van materialisme staat dat wetten oorzaken zijn in plaats van eigenschappen van deeltjes en/of structuren dat dan de woorden wellicht ongelukkig gekozen zijn en op zich niet kunnen kloppen.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Ali schreef:
The Black Mathematician schreef:Het is detecteerbaar, en die laatste eigenschap lijkt me erg in the spirit van materialisme, ook al maakt het er misschien geen deel van uit.
Is het meetprobleem ook in the 'true' spirit van het materialisme?
Een toelichting is misschien op z'n plaats. Wat het materialisme volgens mij beoogt te zeggen is dat er verder niets is buiten datgene wat we kunnen waarnemen. Omdat het voor het eerst is geformuleerd in een tijd dat men nog niet wist dat krachten via virtuele deeltjes overgedragen worden, heeft men kortweg gezegd dat er niets is buiten materie. Virtuele deeltjes hoeven inderdaad geen massa te hebben (maar kunnen het heel goed hebben, ook virtuele fotonen) en hoeven formeel dus geen materie te zijn. Een logische uitbreiding van het materialisme lijkt me dan ook dat alles dat waarneembaar is, bestaat en vice versa. Volgens mij heb je dan naturalisme, maar ik moet zeggen dat ik me er niet al te zeer in verdiept heb, dit is in ieder geval wat ik ervan begrepen heb. Of het meetprobleem in de spirit van het materialisme is, zou ik niet weten. Ik neem aan dat je met het meetprobleem het onzekerheidsprincipe bedoelt. Dat zegt dat als je de impuls van een deeltje weet, je z'n positie niet weet. Volgens de meest gangbare interpretatie van quantummechanica heeft het deeltje op dat moment ook werkelijk geen positie. Dat lijkt me in overeenstemming met het naturalisme en dus "in the spirit" van het materialisme.

Maar nogmaals, ik heb me nooit echt verdiept in wat materialisme en naturalisme precies is, het zijn namen van hokjes waar men mensen in wilt stoppen, en ik pas vast en zeker in zo'n hokje, maar ik heb nooit echt interesse gehad in de vraag: wat is de naam van het hokje waar ik in pas. Ik zou zeggen: kom er maar in Socratoteles.
Shut up Murdock, crazy fool!
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

isologia schreef:Succes van deze theorie: het is de rechtvaardiging geworden van totalitaire systemen zoals het nazisme en stalinisme. Dit kan je natuurlijk het materialisme niet verwijten, maar wel degenen die haar hebben toegepast. Het brengt wel het probleem van deze theorie naar voren: het negeert alles wat mensen in deze wereld als waardevol classificeren. Het biedt geen weerstand tegen totalitaire ideologieën.
Jagang schreef:Materialisme is een manier om te achterhalen/beschrijven hoe zaken werken.
Niet een morele wegwijzer.

Wat je nu zegt is bijna net zoiets als een creationist die zegt: "Maar evolutie leert ons niks over goed en kwaad!"

Nee, dat klopt.
Daar hebben we weer ethiek voor, al dan niet wijsgerig.

Verder wil ik je er graag op wijzen dat slechts mensen weerstand kunnen bieden aan totalitarisme.
Ideologieën JUIST niet!
Op de vraag wat is materialisme is een antwoord ( niet het antwoord) : een manier om het bestaan van het individu te ontkennen. Dat is het weer logisch dat vanuit de ethiek weerstand komt tegen deze filosofie.

Maar wat is, is. Dus die weerstand is zinloos zonder deugdelijke argumenten. Eens.

Overigens is materialisme wel hoe het toegepast word vaak een morele wegwijzer. Maar het word verkeerd toegepast.

Waar het uiteindelijk omgaat is de drogredenen en tegenstellingen uit redenaties halen.
Welke ruimte biedt het materialisme om tegen totalitaire systemen te argumenteren?
Totalitaire systeem benutten het potentieel van de elementen ( mensen ) niet optimaal, omdat de mensen in hun vrijheid teveel beperkt worden. Die redelijke mate van vrijheid hebben mensen nodig om hun eigen mogelijkheden optimaal benutten, hoe meer aandacht gaat naar externe factoren, hoe minder goed de mensen zichzelf kunnen leren kennen. Dat even los van determinisme, dat maakt hier niet uit.

Dit lijkt me prima inpasbaar in materialisme en ook prima verdedigbaar.

Dus waar de elementen ( de mensen ) de banden van het systeem niet voelen knellen, daar is het systeem het best in staat om in stand te blijven.

Het loopt ook nog parralel met de recente geschiedenis, totalitaire systemen vallen van binnen uit of buiten uit uit elkaar.

Het zijn eerder andere monismes die dictatuur tot gevolg hebben, denk aan monistische religies.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Maverick schreef:
Op de vraag wat is materialisme is een antwoord ( niet het antwoord) : een manier om het bestaan van het individu te ontkennen. Dat is het weer logisch dat vanuit de ethiek weerstand komt tegen deze filosofie.

Maar wat is, is. Dus die weerstand is zinloos zonder deugdelijke argumenten. Eens.
Dus de vermeende weerstand (wiens weerstand?) die de vraag: “wat is materialisme?” oproept (vanwaar?), heeft zonder deugdelijke argumenten geen zin (welke zin, wat is deugdelijk?), heeft te doen met een antwoord (niet hét antwoord, zeg je) dat jij verkiest aan te halen (waarom? Voegt dit iets toe aan dit topic, behalve jouw persoonlijke en irrelevante mening over "een mening, niet de mening"?).
Een post, een antwoord dat, ondanks dat het niet "het antwoord" is, vooral veelzeggend is (een mening, niet de mening).
Overigens is materialisme wel hoe het toegepast word vaak een morele wegwijzer. Maar het word verkeerd toegepast
(en wat jouw persoonlijke mening is van wat verkeerd is, dien ik mij dan wederom af te vragen?)

Veel mensen zien niet in dat ethiek niet in tegenstelling staat tot materialisme. Dat het metafysische geen plaats heeft en kan hebben in de wetenschap houdt het eventueel verlies van vermeend godsbesef in, of het vermeend vermogen hiertoe en dat is een psychische hobbel die logisch gezien genomen dient te worden, en dat maakt aversie tegenover de wetenschap en filosofisch materialisme begrijpelijk, maar niettemin irrationeel en onlogisch. Er is namelijk geen werkelijk alternatief.
Waar het uiteindelijk omgaat is de drogredenen en tegenstellingen uit redenaties halen.
Maverick, ik dacht niet dat ik dit ooit zou kunnen zeggen, iedereen heeft zo zijn vooroordelen en vaak heb je anderen nodig om ze in te zien, maar ik ben het roerend met bovenstaande redenatie over drogredenen eens..

Waar ik het niet mee eens ben, (los van de vragen die je oproept over jouw persoonlijk perspectief die ik tussen haakjes heb gesteld), is met je achteloze gebruik van juist het woord logisch, in:
Dat is het weer logisch dat vanuit de ethiek weerstand komt tegen deze filosofie.
Want dat is duidelijk niet logisch, hooguit begrijpelijk, vanuit onwetendheid van wat het woord logsich inhoudt in deze context, of vanuit een dan nader te verklaren vooringenomenheid, of (on)begrip, etc.

De rest van je post gaat over een (jouw?) houding tegenover totalitaire regimes, inclusief wat jij monistische religies pleegt te noemen (monotheïsme is per definitie monistisch, dus ga je nu trouwens geen 'niet monistisch' of 'verlicht' christen noemen/beschouwen. Hooguit een minder slecht verlicht gelovige (een mening, niet de mening :shock: )).
Maar niet minder ter zake doende als ethiek dat doet..

.. en dus net zo irrelevant voor het topic als deze post zelf (savvy?).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Narcis
Laatst gewijzigd door Fjedka op 21 okt 2009 05:57, 16 keer totaal gewijzigd.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Fjedka schreef:Dus een weerstand die de vraag: “wat is materialisme?” oproept (waaruit?), heeft zonder deugdelijke argumenten geen zin (welke zin?), is een antwoord (niet het antwoord, zeg je) dat jij verkiest aan te halen (waarom?).
Ik snap je kanttekeningen niet helemaal, sta me toe te beantwoorden wat ik wel snap, OK? Ik bedoelde dat je met argumenten moet komen, als wat logisch uit materialisme voortvloeit je niet bevalt, dan moet je het materialisme als geheel dus onderuit trekken. Dat word lastig als je dat zou willen, want er zijn uiteraard stromingen. Om de onderliggende filosofie te weerleggen, zal je dus los van het etiket moeten zien te achterhalen wat die onderliggende filosofie is van het persoon of groep dat uitspraken doet of doen. Maar in zijn algemeen zeg ik dus: je kan niet zeggen dat iets fout is alleen maar omdat de gevolgen fout zijn. Je moet aangeven wat er fout is aan het iets zelf. Alleen maar zeggen dat iets fout is omdat de gevolgen fout zijn heeft geen zin, omdat je daarmee niemand zal overtuigen. Nou ja, een labiele enkeling wellicht.

Inderdaad, "is een antwoord", dat was bewust gekozen. Materialisme kan gebruikt worden om het bestaan van het individu als handelend subject te ontkennen, het word er voor gebruikt op deze site. Het handelend persoon is niet objectief aantoonbaar, dus bestaat het niet, zo word gesteld. Maar je kan het ook gebruiken om te zeggen: "we nemen de menselijke geest niet objectief waar, maar dat komt later wel". Veel materialisten voeren toekomstige ontdekkingen vaak op als drogreden als weerlegging op vragen als: geef eens aan hoe zelfbewustzijn werkt, maar die drogreden word opmerkelijk genoeg niet gebruikt om te stellen dat de menselijke geest later wel als stoffelijk aangetoond word.

Ik vrees dat de geesten netjes verdeeld zijn: atheisten dwepen met materialisme, theisten met andere -ismes. Terwijl je ook materialisme kan gebruiken om God er in te smokkellen. Dus daarmee is ook aannemelijk dat materialisme niet waardevrij is, grondhoudingen vervuilen denkrichtingen. Het hoeft niet, maar het gebeurd.

Ik haalde dit antwoord aan omdat als ethici zien dat materialisten hun speeltje, de ervaren keuzevrijheid van de mens (los van de opvatting of die deterministisch is of niet ), onder vuur komt, ze uiteraard in beweging komen, want ook ethiek is niet waardevrij.

Ethici zullen grote moeite hebben met vreemde claims als: mensen hebben geen ik, het zelfbewustzijn heeft geen functie. Waar door materialistem geclaimd word dat als iets niet objectief meetbaar is, het dus een subjectieve illusie is, daar word plots weer wel voorbijgegaan aan in de toekomst te verrichten ontdekkingen. Allemaal zeer opmerkelijk.

Ook willen de meeste mensen niet tegen heersende opvattingen ingaan. Studenten die een loopbaan ambieren in ethiek of , ik noem maar wat, natuurkunde, zullen zich als snel conformeren. Wie onderzoekt tegenwoordig nog de gehele onderliggende filosofie?

Maar het is allemaal geen argument tegen materialisme, het is meer simpelweg opmerken dat materialisme misbruikt word om allerlei opvattingen naar binnen te smokkellen. Dat zegt slechts iets over de manier waarop mensen ermee omgaan.
Overigens is materialisme wel hoe het toegepast word vaak een morele wegwijzer. Maar het word verkeerd toegepast
(en wat jouw persoonlijke mening is van wat verkeerd is, dien ik mij dan wederom af te vragen?)
En veel mensen zien niet in dat ethiek niets met materialisme van doen heeft en dus hoeft te hebben.
Ik bedoel hier alleen dat er bijvoorbeeld toekomstige ontdekking opgevoerd worden en dat er selectief gekozen word wat wel en wat niet later ontdekt gaat worden. Als dat gebeurd, dan werkt men uit overtuigingen, en dat is verkeerd. Niet omdat ik het verkeerd vind, maar dat je vanuit zichtbare aanname''s moet werken en niet vanuit onzichtbare overtuigingen als je wetenschap voorop stelt.

In theorie heeft materialisme niets van doen met ethiek. Praktijk is vaak anders, mensen denken zelf niet na, leren uit hun kop wat hun proffesor hun leert terwijl nu, net als ik de tijd van de Grieken, de meeste wijsheid valse wijsheid is en als je goed doorvraagt, mensen het uiteindelijk ook allemaal niet weten. Socrates legde dat bloot, het zal nu niet anders zijn. Want die proffesoren hebben vaak ook van alles uit hun kop geleerd natuurlijk.
Maverick, ik dacht niet dat ik dit ooit zou kunnen zeggen, iedereen heeft zo zijn vooroordelen, en vaak heb je anderen nodig om ze in te zien, maar ik ben het roerend met bovenstaande redenatie over drogredenen eens..
:)
Waar ik het niet mee eens ben is, (los van de vragen die je oproept over jouw persoonlijk perspectief die ik tussen haakjes heb gesteld), is met je gebruik van het woord “logisch”, in:
Dat is het weer logisch dat vanuit de ethiek weerstand komt tegen deze filosofie.
, want dat is het aantoonbaar niet.
...... Nee, het is of lijkt inderdaad irrationeel. Dat klopt. Zouden gelovigen massaal het materialisme omarmen, dan zouden atheisten er massaal uitstromen en vervolgens hun oude wijn in nieuwe zakken gieten. Dat proces is wel denkbaar, niet logisch en veranderd niets aan het materialisme zelf.

Materialisme kan immers met gemak aangewend worden om onzin te verdedigen, als je maar verzinsels opvoert als "dat gaan we later ontdekken".
De rest van je post gaat over jouw houding tegenover totalitaire regimes, inclusief wat jij monistische religies pleegt te noemen (monotheïsme is per definitie monistisch, dus ga je nu trouwens geen 'niet monistisch' of 'verlicht' christen noemen/beschouwen. Hooguit een minder slecht verlicht gelovige (een mening, niet de mening :shock: )).
Maar niet minder ter zake doende als ethiek dat doet..
Er werd gesteld dat materialisme door totalitaire regimes gebruikt werd om het regime te rechtvaardigen, er werd gevraagd wat materialisme kan doen om dat te voorkomen... Ik gaf antwoord.

Met monistisch bedoel ik dat er 1 god verzonnen is danwel ervaren, in plaats van meerdere. Als voor 1 god verzinnen danwel ervaren monotheisme de gangbare term is heb ik weer wat geleerd.

Het gaat nu erg snel erg breed. Er zijn twee definities geplaatst, word niet op uitgebreeid op ingegaan. Er word wel snel op de diepte ingezoomd en daar weer breedgegaan. Het gaat wel over materialisme dus over wat het is zal hopelijk centraal te komen staan, zo krijg je niet alleen indrukken van de cultuur binnen een stroming maar krijg je ook echt kennis.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Excuse le mot, ik was op mijn gemak mijn post aan het bewerken, tot ik zag dat je gepost had Maverick.

..gelezen..

En niet ter zake doende. Gaan we desondanks Hitler erbij halen? en de inquisitie? Insologia kwam met totalitaire regimes, oude wijn in oude zakken, en ondanks volstrekt logische weerlegging van Jagang b.v. maak je hier blijkbaar graag een thema van tegen beter weten in, of begrijp je niet wat je aangereikt word.
Draait het toch weer om geloof Maverick?
Of om je solipsisme?
Vanwaar je overduidelijke aversie? (retorisch, m.i.)

en vooral:

Wat is je alternatief (ook retorisch)?

P.s. Je hebt het over het breder trekken van een discussie.
Ik heb het over narcistisch gebral.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Hier een materialist,
Overigens niet als ontkenner van virtuele deeltjes of energie maar wel om tegenwicht te bieden aan esoterische zweefkezerij van mensen die te lui zijn om zich te verdiepen in hetgeen ze niet begrijpen en dan naar het "hogere"/sprirituele grijpen. Hieronder vallen voor mij ook quacks, alterneuten en guru volgers.
Even googelen leert dat onderstaande mijn standpunt in deze goed verwoord zonder de antifilosofische grondhouding dan.
Materialisme is de filosofie die de werkelijkheid, ook emoties en andere processen in het menselijk brein, uiteindelijk herleidt tot materie, dit in tegenstelling tot het idealisme of het spiritualisme. Het 'zijn' brengt uiteindelijk het 'denken' voort. Bij kentheoretisch materialisme worden de objecten vanuit wetenschappelijk perspectief gereduceerd tot materie, zonder dat de filosofische uitspraak wordt gedaan dat deze objecten niets anders zijn dan materie. Met de term materialisme kan ook een antifilosofische grondhouding worden geduid.(wikipedia)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Dan is mijn beleefde vraag aan de heren (en dames) materialisten: 'Kunnen zij het bewijs leveren dat er onafhankelijk van observatie zo iets als een materiële werkelijkheid bestaat?

Noot:
Onder observatie valt ook te verstaan het aflezen van registraties en metingen door apparatuur.
Valère
Banned

Bericht door Valère »

siger schreef:Lijkt me een belangrijk onderwerp, en misschien is het wel mogelijk door middel van dit topic helderheid te verschaffen....

Eerst even een aangevertje van William James (Pragmatism Lecture 3). Misschien vertaal ik het later nog eens als ik tijd vind:
William James schreef:The mention of material substance naturally suggests the doctrine of 'materialism,' but philosophical materialism is not necessarily knit up with belief in 'matter,' as a metaphysical principle. One may deny matter in that sense, as strongly as Berkeley did, one may be a phenomenalist like Huxley, and yet one may still be a materialist in the wider sense, of explaining higher phenomena by lower ones, and leaving the destinies of the world at the mercy of its blinder parts and forces. It is in this wider sense of the word that materialism is opposed to spiritualism or theism. The laws of physical nature are what run things, materialism says. The highest productions of human genius might be ciphered by one who had complete acquaintance with the facts, out of their physiological conditions, regardless whether nature be there only for our minds, as idealists contend, or not. Our minds in any case would have to record the kind of nature it is, and write it down as operating through blind laws of physics. This is the complexion of present day materialism, which may better be called naturalism. Over against it stands 'theism,' or what in a wide sense may be termed 'spiritualism.' Spiritualism says that mind not only witnesses and records things, but also runs and operates them: the world being thus guided, not by its lower, but by its higher element.
-Materialisme is de leer van het 'zichtbare' van onze realiteit ; en de mening, ook het onzichtbare zichtbaar te kunnen maken .
siger

Bericht door siger »

Ali schreef:Dan is mijn beleefde vraag aan de heren (en dames) materialisten: 'Kunnen zij het bewijs leveren dat er onafhankelijk van observatie zo iets als een materiële werkelijkheid bestaat?

Noot:
Onder observatie valt ook te verstaan het aflezen van registraties en metingen door apparatuur.
Wat bedoel je met materiele werkelijkheid? Als je bedoelt een stoffelijke wereld, kan je het volgende experiment doen:
  • Doe een brief op de post aan jezelf. Als hij na enkele dagen in je bus valt, en de inhoud is onveranderd, dan bestaat er een stoffelijke wereld onafhankelijk van observatie. Je brief heeft het grootste deel van de tijd zelfs ongeobserveerd in een postzak gezeten (ok, het bestaan van stalen balken en plastiekemmers valt niet onder dit bewijs, maar met wat moeite is alles te verpakken en te verzenden. Bel eens naar TNT.)

Als je daarentegen bedoelt te vragen of alle gekende verschijnselen vanuit de natuurkunde (in brede zin) verklaarbaar zijn (de courante betekenis van "materialisme") dan moet ik je antwoorden dat zich tot nu toe slechts enkele onoverkomelijke moeilijkheden hebben voorgedaan in Lourdes, Fatima etc.... Die moeilijkheden worden echter vriendelijk genegeerd.
Valère
Banned

Bericht door Valère »

doctorwho schreef:Hier een materialist,
Overigens niet als ontkenner van virtuele deeltjes of energie maar wel om tegenwicht te bieden aan esoterische zweefkezerij van mensen die te lui zijn om zich te verdiepen in hetgeen ze niet begrijpen en dan naar het "hogere"/sprirituele grijpen. Hieronder vallen voor mij ook quacks, alterneuten en guru volgers.
Even googelen leert dat onderstaande mijn standpunt in deze goed verwoord zonder de antifilosofische grondhouding dan.
Materialisme is de filosofie die de werkelijkheid, ook emoties en andere processen in het menselijk brein, uiteindelijk herleidt tot materie, dit in tegenstelling tot het idealisme of het spiritualisme. Het 'zijn' brengt uiteindelijk het 'denken' voort. Bij kentheoretisch materialisme worden de objecten vanuit wetenschappelijk perspectief gereduceerd tot materie, zonder dat de filosofische uitspraak wordt gedaan dat deze objecten niets anders zijn dan materie. Met de term materialisme kan ook een antifilosofische grondhouding worden geduid.(wikipedia)
-Ja, een grondhouding van "zie zeker niet verder dan jouw neus lang is..."
-En als je alles herleid tot materie, energie en het 'zijn' zelf , moeten er ook afspraken kunnen zijn, van wat materie of energie of dat 'zijn' nu eigenlijk juist zijn
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Maverick schreef:Het zijn eerder andere monismes die dictatuur tot gevolg hebben, denk aan monistische religies.
Over welke monistische religies heb je het hier?
Laatst gewijzigd door axxyanus op 21 okt 2009 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Ali
Banned

Bericht door Ali »

siger schreef: Als je daarentegen bedoelt te vragen of alle gekende verschijnselen vanuit de natuurkunde (in brede zin) verklaarbaar zijn (de courante betekenis van "materialisme") dan moet ik je antwoorden dat zich tot nu toe slechts enkele onoverkomelijke moeilijkheden hebben voorgedaan in Lourdes, Fatima etc.... Die moeilijkheden worden echter vriendelijk genegeerd.
Geef a.u.b gewoon een straight antwoord op de gestelde vraag. Je slappe salonzwets en Lourdes lullaria slaan nergens op Siger.
siger

Bericht door siger »

Hier het citaat uit de openingspost vertaald. Je zal zien dat James (als goed pragmatist) beschrijft wat hij in zijn intellectuele wereld ziet plaatsvinden. En doordachte observaties is nu net iets waar we hier dringend nood aan hebben.
James schreef:Als je over materiele sustantie spreekt denk je al vlug aan de leer van het "materialisme," maar filosofisch materialisme is niet noodzakelijk verbonden met geloof in "materie" als een metafysisch principe. Men kan stof even stellig ontkennen als Berkeley of een fenomenologist zijn als Huxley [bedoelt Husserl?], en toch een materialist zijn in de bredere betekenis, namelijk hogere verschijnselen verklaren uit lagere, en het lot van het universum overlaten aan de genade van haar blinde delen en krachten. Het is in deze bredere betekenis van het woord dat materialisme tegengesteld is aan spiritualisme en theisme. De wetten van de fysische natuur drijven de dingen, zegt het materialisme. De hoogste voortbrengselen van het menselijke genie zouden berekend kunnen worden door iemand die alle feiten zou kennen, onafgezien of de natuur er enkel zou zijn voor onze geest, als een idealistische inhoud, of niet. Onze geest zou in elk geval hun aard registreren, en noteren alsof ze werken door de blinde wetten van de natuur. Dat is de aard van het huidige materialisme, dat beter naturalisme genoemd zou worden. Ertegenover staat 'theisme', of wat in de brede zin 'spiritualisme' genoemd kan worden. Spiritualisme zegt dat de geest niet enkel dingen waarneemt en registreert, maar hen ook drijft en bestuurt: zo wordt de wereld niet geleid door haar lager, maar door haar hoger element.
Gesloten