Klopt helemaal.balkon schreef:Nee. Het enige wat je zou kunnen proberen is één of meerdere door @rno gestelde premissen ontkachten.Cluny schreef: Ik maak zelf wel uit wat ik zelf logisch vind.
Beginnen met:
Het leven is gegeven.........enz. aan elk levend wezen.Leven... is aan elk levend wezen gegeven. Door de natuur of door een geestelijke kracht (God, Allah, etc.). Je kan er zo maar een eind aan maken.
En datzelfde wezen probeert ook in leven te blijven.
Hoe en waarvan wordt slechts bepaald door en voor de eigen soort.
Dat is de logica van de evolutie.
Dat mensen zich bewust zijn van hun handelen is de reden, waarom ze zich van alles in hun hoofd halen.
Niet al datgene, wat ze bedenken is evolutionair gunstig.
Ik geloof niet dat een mens, die besluit geen "leven" te eten, voorrang heeft in het evolutieproces.
Daarom is het niet logisch geen vlees te eten.
Ieder zijn meug, blijft hier om de voorrang vechten in de strijd binnen de evolutie met datgene wat ons verzwakt binnen diezelfde ontwikkeling.
Zoals sentimenten, die zeer persoonlijk zijn en aan anderen opgedrongen worden.
Die meug om vlees te eten is niet te danken aan ons bewustzijn.
Wel is bij een aantal mensen hun gevoelsmatige afkeer van dieren eten een gevolg hiervan.
Een heel andere discussie is of we ten koste van alles en zeker ook van onnodig dierenleed gevolg moeten geven aan onze gulzigheid en overmatigheid.
Dan zou je je af kunnen vragen, of mensen, die zich dood willen vreten, dat dan maar liever aan zetmeel produkten moeten doen.
Wat trouwens ook logischer zou zijn, want er gaan meer mensen dood aan overmatig zetmeel, dan aan overmatig eiwit.
Meningen hierover zijn uitgebreid aan de orde geweest in de topic:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... f=9&t=1076
PS.
Mijn epistel wordt doorkruist door een aantal andere, maar ik laat het maar zo.