nieuwkomer.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

jo12ver
Forum fan

Re: nieuwkomer.

Bericht door jo12ver »

hi,
Destinesia schreef:'god' zal het je vergeven.
dank u.
mvg.
onze vrijheid is het stukje vrijheid van anderen dat door hen word afgestaan.
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,
Ongeloveloos schreef:Er bestaat geen god !
wat moet men daar op zeggen, spijtig voor je ; of meer
toekomst gericht ook in jou zit god geborgen.
zoals reeds gesteld : je mag het woord of uitdrukking "god" van
mij rustig vervangen door een naam die je beter aanstaat.
zolang de zin ervan maar duidelijk is.

daaaag,
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

:!:
siger schreef:Als alles alles is, kan het dan niet gewoon zo blijven?
ja het kan, maar zal niet zijn.
het 'alles' is een voordurende re- en evolutie.
inderdaad mede door ons bepaald.

:!:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Wat heb je eigenlijk aan zo'n God?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Kitty schreef:Wat heb je eigenlijk aan zo'n God?
Of: Wat heeft zo'n God aan ons? En belangrijker misschien; wat heeft deze discussie precies voor zin?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Destinesia schreef:
Of: Wat heeft zo'n God aan ons? En belangrijker misschien; wat heeft deze discussie precies voor zin?
Destinesia, als je je dat afvraagt dan kun je je dat afvragen bij elke discussie over levensbeschouwing, en is dit nu niet net het hoofdthema van dit forum? Een forum over levensbeschouwing waar discussies over levensbeschouwing zinloos zijn lijkt mij toch een contradictie.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

jo12ver schreef:
uiteraard niet, we worden geboren, leven en sterven in eenheid met god.
we gaan onszelf ook niet aanbidden, zullen ook niet naar de hel gaan.
we zijn, wat we ook doen, één.
Wat is de toegevoegde waarde van jouw god. En is er een interactie tussen jouw god en degenen die denken dat deze god in alles zit.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

aan alles dat was, is, of zal zijn.
p.vroon schreef:Wat is de toegevoegde waarde van jouw god. En is er een interactie tussen jouw god en degenen die denken dat deze god in alles zit.
Destinesia schreef:Wat heeft zo'n God aan ons? En belangrijker misschien; wat heeft deze discussie precies voor zin?
het is in geen geval mijn god maar de god van allen. de interactie bestaat uit de voortdurende evolutie van ons
bewustzijn. het aftasten van ons weten, ons geloven en het bestaan van wat momenteel universum
word genoemd.

ooit al eens afgevraagd wat met onze (onuitgsproken) gedachten gebeurd.
inderdaad het besef van het alles zijn van god, leid tot een verbetering van het zijn als bv. mens.
soms wordt dit telepatie genoemd, maar daar spreek ik me niet over uit.
wel weet ik dat mijn gedachten aan god ,zoals omschreven in het pantheïsme, een doel hebben.
zelfs op korte termijn.

die god moet niets van ons hebben maar hij heeft alles van ons, zoals wij alles van hem hebben.

8-[
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

sorry,
Blackadder schreef:Is energie hetzelfde als materie?
mijn vorige reakie is nogal kort om de bocht.
wetenschappelijk is aktie gelijk aan reaktie.
om een lang verhaal toch kort te houden, wanneer materie beschouwd word als geconcentreerde
energie, kan ( en zal - in de toekomst meer duidelijk ) energie door compressie
materie worden.

mvg.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Hoewel ik zelfs op persoonlijke titel totaal geen problemen heb met de pantheistisch god is dat vooral omdat het prima aansluit bij mijn apatheisme

Het bestaan van een pantheistisch god heeft namelijk geen morele implicaties voor de mens. Die god is namelijk ook Hitler, Stalin en Pol Pot. Derhalve is de vraag of hij/zij/het bestaat op zijn best academisch.

Misschien dat een pantheistisch god intelligente levensvormen hoger waardeert dan de rest, zoals wij geneigt zijn onze intelligentie als belangrijk beschouwen, maar dan nog heb je weinig aan dat gegeven.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

die god moet niets van ons hebben maar hij heeft alles van ons, zoals wij alles van hem hebben.
ben je er zeker van dat het geen "haar" is?

Als we alles van god hebben zouden we dan niet in staat moeten zijn om een universum te creeeren?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Aart Brouwer
Forum fan

Bericht door Aart Brouwer »

jo12ver schreef:groetjes,
Blackadder schreef:Maar zeg eens, heeft jouw geloof consequenties voor de mens?
uiteraard niet, we worden geboren, leven en sterven in eenheid met god.
we gaan onszelf ook niet aanbidden, zullen ook niet naar de hel gaan.
we zijn, wat we ook doen, één.

mvg.
Dan is het goed. Als god bij het oude blijft, wil ik graag in alles geloven.
There is no such thing as common knowledge any more and each of us is surprised by everybody else's ignorance. (Felipe Fernández-Armesto, Civilizations)
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Kitty schreef:
Destinesia schreef:
Destinesia, als je je dat afvraagt dan kun je je dat afvragen bij elke discussie over levensbeschouwing, en is dit nu niet net het hoofdthema van dit forum? Een forum over levensbeschouwing waar discussies over levensbeschouwing zinloos zijn lijkt mij toch een contradictie.
Je hebt gelijk Kitty. Maar ik zei niet; "zin-loos" en misschien is ie toch te beantwoorden? :D Het was gewoon voor mij gewoon net alsof ik de ' uitkomst' al zag van dit onderwerp toen ik me dat oprecht afvroeg. Retorisch klopt ie misschien beter. Een "groot AL" als 'God', daar kun je alle kanten mee op. Maar het eerste deel van mijn zin : "Wat heeft zo'n God aan ons?"; vind ik zelf nog steeds een goede vraag. Die blijft staan.
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

tja,
Aart Brouwer schreef:Dan is het goed. Als god bij het oude blijft, wil ik graag in alles geloven.
als iemand in alles wil geloven, zoals het hierboven geciteerd is, beseft die iemand niet wat het pantheïsme betekent. zeker niet inziet dat we in éénheid zijn met het gehele universum, mensheid inbegrepen.
niets blijft bij het oude, niets is voorbestemd, de éénheid ondergaat invloeden van goed en kwaad.
die invloeden hebben niets te maken met het begrip 'god' als dusdanig. wij mensen hebben problemen met het algemeen begrip 'god', omdat dit woord in veel religieën gebruikt word als synoniem van baas boven
baas, de onbereikbare, de onzichtbare, diegene die moet aanbeden worden.
wij moeten afstand nemen van dat door de millenia heen gehanteerde begrip, en rationeel durven denken.
(het duurt wel even voor alle vooroordelen verdwenen zijn.)
met een schone lei op zoek, zonder erfenis van oude en/of nieuwe religieën, komen mensen snel tot de wetenschap dat zij deel uitmaken van de godheid zoals in het pantheïsme bedoeld en dat deze deel
uitmaakt van één universum, mensheid inbegrepen.

mvg.
Aart Brouwer
Forum fan

Bericht door Aart Brouwer »

jo12ver schreef:niets blijft bij het oude [..]
Verdorie, daar had je me net gerustgesteld en nou moet opeens het roer helemaal om. Nou moet ik helemaal anders gaan denken. Jij bent me een mooie!
jo12ver schreef:de éénheid ondergaat invloeden van goed en kwaad.
Daar heb je het al. Daar beginnen voor mij meteen de problemen. Als god alles omvat, dan maken goed en kwaad ook deel uit van god. Hoe moet ik dat zien? Zijn dat een soort poppetjes die in het lichaam van god met elkaar strijden om de macht? Ik heb het daar moeilijk mee. Rationeel gezien dan, he?
There is no such thing as common knowledge any more and each of us is surprised by everybody else's ignorance. (Felipe Fernández-Armesto, Civilizations)
Plaats reactie