
MVG, LD.
Moderator: Moderators
Ze zijn er wel, maar vrijwel nooit handelen ze, mogelijk uit angs of schaamte. Hierdoor wordt het eenzijdige beelde weer eens onderstreept. Het wordt tijd dat 'gematigde' moslims zich emanciperen van de fundementalistensiger schreef: Wel mis ik de openlijke steun van progressieve moslims."
De Turken zelf staan niet zozeer onder druk maar de regering. Ik heb niet de indruk dat bijvoorbeeld President Erdoğan zo achter het seculiere staat. Hij is van de AK-partij en die willen wel een Islamitische staat, hoewel dit ontkent wordt, maar het wantrouwen is groot. Dus ik denk indien het leger zich hier niet meer mee zou bemoeien, Turkije binnen de kortste keren ook een Islamitische staat zou zijn. Een staat die onder dwang seculier is, dus waar dwang nodig is om die seculier te laten zijn, zie ik niet als een seculiere staat, maar een staat waar het anti-seculiere als een soort tijdbom onder ligt. Temeer daar het volk deze partij heeft gekozen en ook deze president, dus dat geeft toch aan dat het volk ook grotendeels de seculariteit afwijst.LordDragon schreef:Denk je Kitty dat als die militaire druk zou wegvallen ze dan plots een harde funda staat gaan worden? Tis wel iets om eens over na te denken.
Hoe weet je dat dan?Sebastiaan schreef:Ze zijn er wel, maar vrijwel nooit handelen ze, mogelijk uit angs of schaamte.siger schreef: Wel mis ik de openlijke steun van progressieve moslims."
het is niet de staat die deze beslissing genomen heeft.Crossing-over schreef: Sinds wanneer beslist de staat erover om in scholen een verbod op hoofddoeken (e.a. religieuze kentekens) op te leggen? Ik vind dat scholen dit toch echt wel zelf mogen/moeten beslissen.
Het blijven Belgen natuurlijk, Kitty.Kitty schreef: Dit vind ik dan weer idioot. Even je hoofddoekje op tijdens de godsdienstles, en vervolgens weer af tijdens aardrijkskunde.
Een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van een moderne samenleving is neutraal onderwijs mét leerplicht én seculier, dus met afwezigheid van (uitingen van) levensbeschouwingen. Deze verantwoordelijkheid vervalt niet als onderwijs uitbesteed wordt.appelfflap schreef:het is niet de staat die deze beslissing genomen heeft.Crossing-over schreef: Sinds wanneer beslist de staat erover om in scholen een verbod op hoofddoeken (e.a. religieuze kentekens) op te leggen? Ik vind dat scholen dit toch echt wel zelf mogen/moeten beslissen.
in principe mogen scholen zelf beslissen maar men wilde voor de duidelijkheid een eensgezind standpunt. nu zit je met de situatie dat bepaalde ouders in functie vd hoofddoek scholen gingen zoeken ipv te kijken naar de competenties vh kind.
trouwens, een verbod op hoofdbedekking is al zo oud als de straat. sommige scholen waren wel toleranter als andere scholen en dit privilige leidt nu tot miserie. nu heeft men dit privilege dus gewoon ingetrokken.
Ik vind het ook helemaal niet erg dat er veel of meer gelovigen zijn, zolang die gelovigen aanvaarden dat de overheid seculier en de samenleving pluraal is.Blackadder schreef:Overigens een overheid die actief het secularisme uitdraagt zorgt er niet automatisch voor dat religie vermindert.
[...]
In moslim landen weet ik niet hoe het gaat, maar w emogen in elk geval niet zomaar aannemen dat seculiere staat gelijk is aan minder geloof.
De Standaard schreef:'De school is rustig nu. Er is niets meer van de heisa te merken.' Daar is Karin Heremans (47) niet rouwig om. De directrice van het atheneum aan de Rooseveltplaats in Antwerpen belandde vorig jaar in het oog van de storm toen zij een hoofddoekenverbod afkondigde, in een school waar de moslimleerlingen in de meerderheid zijn. 'Het waren moeilijke momenten maar ik zou het opnieuw doen.'
Heremans schreef een boek over de episode en vooral over wat er achter schuil ging. Het kreeg de titel Een tip van de sluier en werd gisteren voorgesteld in Antwerpen, toepasselijk genoeg in café Storm in het nieuwe museum MAS.
'Ik heb al die commotie nooit echt goed ons standpunt kunnen uitleggen Het moest altijd in snelle quotes voor de media. In een boek kun je de dingen eens goed uiteenzetten.'
'De beslissing viel niet uit de lucht. We waren er op school drie jaar aan het werken. We wilden een geschikt moment afwachten, weg van de verkiezingen, zodat niemand er politiek munt kon uitslaan.'
Kost het verbod de school leerlingen, een jaar na de invoering ervan?
'We verliezen geen leerlingen. Integendeel, vorig jaar deze tijd hadden we er 403, vandaag 470. We stellen vast dat de helft van de jongeren die zich inschrijven niet-moslims zijn, tegenover tachtig procent vorig jaar. En we tellen niet minder meisjes.'
'Sommigen, ook moslims, zeggen me dat ze precies vanwege het verbod naar onze school komen. We hebben veel toestanden achter ons gelaten. In de periode voor het verbod waren er meisjes die niet mee mochten op studiereis naar Parijs. Of die begonnen te gillen als er een man in de buurt kwam tijdens de turnles.'
Hoeveel meisjes zijn er weggegaan door het verbod?
'Een dertigtal. Een deel van hen ging naar scholen buiten Antwerpen. Een deel stapte in het thuisonderwijs, enkele van hen zijn nu, een jaar later, teruggekeerd. Ik heb er ook die me fier hun goed rapport zijn komen tonen.'
En de meisjes leggen nu zonder morren de hoofddoek af?
'Ja. Hoewel ik ook niet beweer dat alle meisjes er zich even goed bij voelen. Maar er is geen discussie meer. Er is duidelijkheid. Dat was precies de bedoeling. En daar vragen de jongeren ook om.'
En zeggen dat u ooit een voorstander van de hoofddoek was.
'Tien jaar geleden dacht ik dat de hoofddoek toestaan ertoe bijdroeg om een goede mix van leerlingen te krijgen. Maar vorig jaar was de toestand zo radicaal veranderd dat we moesten ingrijpen. De hoofddoek was een manier geworden om de identiteit te benadrukken. Het werkte segregatie in de hand. Precies het omgekeerde van wat wij met de school beoogden. Een meisje zei me “ik ben mijn hoofddoek, mijn hoofddoek dat ben ik,.'
'Ik vind nog altijd dat moslima's de vrijheid moeten hebben om zelf te beslissen of ze de hoofddoek dragen of niet. Net daarom is er een verbod op school. Omdat de vrije keuze om het kleinood niet te dragen in het gedrang kwam. Meisjes stonden onder druk. Eén strekking van de islam legde een niet te tolereren bekeringsdrift aan de dag. Dit is geen afwijzing van de islam. We zijn al jaren in dialoog. Maar godsdienstvrijheid mag andere vrijheden niet verdringen.'
'Ik hoop dat de tijd zal komen dat een verbod niet meer nodig is. De hoofddoek kan zowel bevrijdend als bedreigend zijn...'
'Maar ik zou niet graag hebben dat het alleen gaat over die hoofddoek. Hij is een symptoom van een bredere problematiek: een vicieuze cirkel van kansarmoede die we moeten doorbreken. Zowat zeven op de tien Turken en Marokkanen haalt zijn of haar partner in het land van herkomst. Dit gebruik houdt de achterstelling in stand. We moeten telkens opnieuw beginnen.'
'De school wil leerlingen principes bijbrengen van gelijkheid en vrijheid, en zelf beslissen. Maar thuis krijgen die jongeren te maken met een patriarchale cultuur, waar de keuzes voor hen gemaakt worden, soms met verwijzing naar heilige teksten. Ze zijn echt verscheurd, ze worstelen met een dubbele identiteit. Vele jonge moslims vormen hun identiteit met wat ze op het internet vinden, waar ze gevaarlijke, radicaliserende websites vinden. De school heeft hier een enorme taak in emancipatie.'
U heeft uitgesproken ideeën over hoe dat dan moet.
'Crèches zouden gratis moeten zijn. Dat stimuleert migrantenvrouwen om een baan te zoeken. De leeftijd waarop kinderen naar school moeten, moet verlaagd worden. Het schoolgaan moet zo vroeg mogelijk beginnen. Kinderen uit allochtone gezinnen gaan vaak niet naar de crèche of de kleuterschool. Ze missen prikkels en het contact met andere kinderen in het Nederlands. Thuis spreken ze geen Nederlands. We hebben kleinere klassen nodig en extra leerkrachten in een klas. Ook, zelfs vooral, in het basisonderwijs.'
U vraagt om het schoolpact te herzien. Da's geen klein bier.
'Het pact dateert van 1958 en was bedoeld om katholieken en vrijzinnigen te verzoenen. De realiteit heeft dat achterhaald. We hebben nu de islam en vele andere religies. Binnenkort komt het boeddhisme er bij. De samenleving is zo geëvolueerd dat er nieuwe wetten nodig zijn.'
Waar stop je. Ik vind het ook een concessie die totaal overbodig is. Elke school heeft een garderoberuimte. Waar een jas achtergelaten kan worden. En moet je voor een lap stof of veredelde badmuts een aparte ruimte inrichten?siger schreef:
Ik vrees dat deze onbegrijpelijk toegeeflijke houding alleen maar tot escalatie van de tegenstellingen zal leiden.