AGTSP schreef:Rereformed schreef:De ethiek van het Nieuwe Testament is letterlijk al even belabberd. Jezus leert: "Leent zonder op vergelding te hopen en uw loon zal groot zijn", "Want indien gij liefhebt die u liefhebben, wat loon hebt gij?" "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt." Telkens wordt er een onbaatzuchtigheidsmoraal opgediend als profijtelijk.
En in de prediking van christenen komt het altijd weer terug:
"Maar ik wens u nog op een bijzondere omstandigheid te wijzen met betrekking tot de tijd van de beloning. Het zal wezen, wanneer Hij de schapen van de bokken zal hebben gescheiden. Indien ik een kind van God ben, dan kan ik mijn loon niet ontvangen, zolang ik nog in vereniging ben met de goddelozen." (Charles Spurgeon)
Nietzsche maakte zich er in zijn Antichrist heel boos om. In zijn boek Zarathoestra stak hij er de draak mee:
"Om jullie, deugdzame christenen, moest ik vandaag heel erg lachen. Dit schoot me te binnen: 'Ze willen er ook nog voor betaald worden! Jullie willen loon voor deugd, hemel voor ."
Heer Jezus onderwees o.a.:
5 Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen de
aarde beërven.
6 Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig de barmhartigen, want hun zal
barmhartigheid geschieden.
8 Zalig de reinen van hart, want zij zullen God
zien.
9 Zalig de vredestichters, want zij zullen kinderen
Gods genoemd worden.
10 Zalig de vervolgden om der gerechtigheid
wil, want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
Wie kan hier problemen mee hebben? Zou de wereld slechter worden, of leven jullie beter dan dit? Nietzsche schijnt ooit eens gezegd te hebben: "Ik heb één ding op de christenen tegen: niet dat ze christenen zijn, maar dat ze het niet zijn."
Dit is het werkelijke probleem van religies. Het geloof is niet slecht, maar de aanhangers kiezen hun eigen regels. Van elk persoon kun je de verkeerde handelingen bekritiseren, zowel van gelovigen als van niet gelovigen.
Je denkt er niet erg diep over na AGTSP.
De uitspraken van Jezus staan op het niveau van:
"Zalig zijn zij die vreselijk graag een goeie baan willen, want ze zullen het krijgen".
Zalig zijn de werklozen want zij zullen de beste banen krijgen.
Zalig zijn zij die een hoop geld willen, want ze zullen steeds meer krijgen.
Zalig zijn zij die helemaal geen geld hebben, want ze zullen een groter geluk vinden. Nog zaliger zijn de mensen die telkens belazerd worden, want zij zullen de allergrootste beloning krijgen.
Zalig zijn zij die het christelijk geloof prachtig vinden, want ze zullen een prachtig geloof ervaren.
Zalig zijn zij die voor het leven ziek zijn want zij zullen eeuwige gezondheid beërven.
Zalig zij die hun best doen op school want zij zullen hoge cijfers krijgen.
Zalig zij die een mislukte schoolcarrière hebben want die zullen het beste slagen.
Zalig zij niet malen om vals zingen want ze zullen zich nooit ergeren aan valse noten.
Zalig zij die mij gelijk geven want ze zullen zich heel wijs en gelukkig voelen.
Zalig zij die de kunst verstaan in het leven te slapen want hun rust zal nooit verstoord worden.
Je mag ze mooi vinden, ik deel ze in in vanzelfsprekendheden, domheden of onwaarheden en vind het daarom nogal bizar om over 'Heer' Jezus te spreken, maar begrijp volkomen de onovertrefbare naïviteit van mensen die er 'Heer' voor zeggen.
De zachtmoedigsten die de aarde beërven zullen vast de Eskimo's en Samojeden zijn. Ze hebben nooit een oorlog gevoerd en mogen dan ook heerlijk wonen waar niemand anders erover piekert te gaan wonen.
Martin Luther King en Gandhi die zo hongerden naar gerechtigheid moesten het met hun leven bekopen. Vermenigvuldig het met miljoenen.
Wat de barmhartigen betreft aan wie barmhartigheid zal geschieden streepte het lot van Jezus zijn eigen uitspraak al door. Vermenigvuldig het ook miljoen keer.
Om rein van hart met het zien van God te verbinden moet je een bijzonder vreemde denkkronkel in je denken hebben. Eén die inderdaad niet van de wereld is. Rein van hart heeft per definitie geen beloning nodig.
En de vredestichters die kinderen Gods genoemd zullen worden zijn altijd mensen geweest die een oorlog gewonnen hebben.
En degene die de vervolgden voor gerechtigheid zaligspreekt is niet goed bij zijn verstand. Zulke mensen moet je
daadwerkelijk steunen, niet gedichten over maken en overladen met fantasieproducten. Dit laatste is het antwoord op jouw vraag of de wereld er beter of slechter op zou worden indien men maar zou ophouden het gezonde denken te bedwelmen met die malle zaligsprekingen van Jezus. Nietzsche noemde de verkondiging van Jezus '
reine dwaasheid', een hele mooie, volledige en diepzinnige beschrijving als je er goed over nadenkt.
AGTSP, ik merk op dat je van Nietzsche nooit iets gelezen hebt. Ik raad je aan om hem ter sprake te brengen nadat je eens een boek van hem ter hand genomen hebt en er grondig op gestudeerd hebt.
Ik merk ook op dat je mijn posting wel citeert, maar in het geheel niet ingaat op wat ik naar voren bracht. Je voegde er enkel nog wat meer voorbeelden van moraal om loon te krijgen aan toe.