siger schreef:Ik bedoelde koeien. Die eten zeker kadavers, daar komt immers de gekke koeienziekte van. Krijgen konijnen ook niet zulk soort fabrieksvoer? Of laten we dat zijsprongetje even voor wat het is?
Koeien eten bij mijn weten geen kadavers, tenzij handig weggemoffeld in veevoer.
En konijnen in de super misschien ook wel, maar normaal gesproken vetgemest worden met groenten (het bekende worteltje en zo)
Een zijsprong die jij inzette door uit het stukje van Kitty het jouw welgevallige stukje (als zijsprong) haalde, en ik het als zijsprong benoemde! (Bij de les/onderwerp blijven!)
Bij deze!:
siger schreef:Oorlog bestaat zo'n tienduizend jaar, waarschijnlijk even lang als mensenoffers en slavernij. Het zou allemaal begonnen zijn met de uitvinding van (dwang-)arbeid (landbouw etc...).
Ik denk een tijdje eerder al oorlog om het malste vlees, de dikste knol, en verder terug die oudheid is met als markant (bekend) punt Tyrannosaurus Rex en hun equivalenten, waar de primaat 'homo sapiens' de kunstjes vanaf gekeken heeft?
Jij praat over dwangarbeid, maar valt je niet op dat slechts die dwang een vormverandering heeft ondergaan, maar in feite onveranderd als dwang existeert?
De 'dwang' vroeger bestond uit een minimaal deeltje v.d. opbrengst(oogst) nu vervangen is door loon waarmee je dat betalen kunt + een stukje miezerige luxe (in het beste geval, en zo niet, een armetierig bestaan op kosten van wat de gemeenschap af wil staan daarvoor?
Jij praat over mensenoffers uit het verleden terwijl er ong. 60 millioen mensen in ellendige omstandigheden overlijden heden ten dage, ieder jaar weer?
Geofferd op het altaar van luxueuzere levensomstandigheden in de modernere wereld?
Hoeveel tientallen millioenen extra zijn er bovendien aan zgn. 'interne/regionale conflicten' ten offer gevallen sinds WO II waar de grootmachten geen poot naar uitsteken als het niet in hun straatje past? (Dafoer- Somalie-Koerdistan om er een paar te noemen?)
Als jij zegt
siger schreef:Tot tienduizend jaar geleden bestond oorlog niet. Van alle prehistorische kunstwerken en artefacten van voor die tijd zijn er geen die getuigen van het doden van mensen door mensen. Als dit al gebeurde dan was het accidenteel, niet gedragen door een ideologisch en industrieel syteem dat zeker archeologische sporen nagelaten zou hebben, zoals we die in groeiende mate zien gedurende de laatste tien millenia. Anders gesteld, oorlogen hebben niet bestaan gedurende het overgrote deel van de menselijke verleden.
Over welke kunstwerken en artefacten heb je het?
Over welke ideologie heb je het, en wat voor industriële systemen zouden er hebben bestaan in die tijd (visrokerijen?)
'Incidenten' zul je procentueel moeten bekijken op toenmalige grootte van bevolkingstammen om een oordeel te hebben mbt. de impact op die stammen en ze te vergelijken met de huidige stammen qua aantal etc..
siger schreef:Verwar pacifisme niet met geweldloosheid. Geweldloosheid is: je andere wang aanbieden. Pacifisme is: voorkomen dat er geslagen wordt. Ik geloof dat onze samenleving democratisch gecontroleerde politie nodig heeft, maar dat legers een anachronisme zijn.
Voorkomen dat er geslagen wordt doe je door de twistappel tussen de partijen in der minne te schikken op een manier die beide partijen volkomen bevredigt, hetgeen onmogelijk is.
Met een 'dreiging' een tegenpartij te laten berusten is m.i. geen pacifisme (al worden er geen wapens getrokken, blijven er gevoelens van tekort gedaan zijn, die op een beter moment wachten om (opnieuw) in der minne geschikt te worden enz. enz
Ik denk daarbij aan bv. Het verdrag v. Versaille dat aan Duitsland (als verliezer) zware verplichtingen oplegde die als aanzet gezien kan worden voor de opkomst v. Hitler, en later WO II in de periode van vrede (1918-1939) of de stichting v.d. staat Israel tussen vijanden die zo nu en dan een poging waagden om- -! (of het na 2000 jaar diaspora rechten te durven laten gelden op dat stukkie land met een 'god' als excuus, bah.).
siger schreef:Een moderne oorlog kan niet gewonnen worden, omdat samenlevingen vandaag bestaan uit zelfstandige individuen die niet met één breed gebaar opgeslorpt kunnen worden door een overwinnaar. Integendeel, elke oorlog vergroot de kans op nieuwe oorlogen, en maakt redelijke oplossingen in de toekomst moeilijker.
Ik weet niet waar je dát vandaan haalt (zelfstandige individuen),want die worden tegen de muur gezet als zij zich melden terwijl de rest in dekking gaat of meeheult.
En lang genoeg bezet, zelfs tot vrienden kunnen worden omgeturnd (W-Duitsland?)
siger schreef:Bewapening van één land stimuleert bewapening bij de tegenstrever, en die stimuleert op haar beurt anderen.
Moderne oorlogen zijn verlieslatend in termen van mensenlevens, middelen, infrastructuur.
Alle oorlogen zijn lelijk
Het is noodzakelijk deze open deur in te trappen, want het is schokkend hoe geweld en gebral tot esthetiek wordt verheven in de cultuur.
Het werkelijke gezicht van oorlog zijn gruwelijk verminkte mensen en lijken, vernielde straten, wijken, steden.
Kinderen die, bevend over heel hun lichaam, samenkruipen onder de brokstukken van hun eigen huis.
Schuimbekkende predikers en uitzinnig schreeuwende massas.
Met deze uitspraken kan ik mij in principe verenigen natuurlijk.
Maar als die uitzinnigheid wordt veroorzaakt door de aangeroepen goden?
Mekka en Rome maar plat? (als beginnetje?)
Multi-nationals aan het volk? Iedereen gelijke beloning ongeacht prestaties?
Wat voor soort mensen heb je voor ogen die bevattelijk zijn voor die geuitte denkbeelden?